1.1 Aantal leerlingen op regulier basisonderwijs
Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Er ...
Alle leden mogen wijzigen
Schoolweging
De complexiteit van de leerling populatie kan indirect een indicatie geven over de te verwachten ondersteuning- en zorgbehoefte van de leerlingenpopulatie op een betreffende school. De mate van complexiteit worden weergegeven in een schoolwegingsgetal.
De schaal van schoolweging loopt voor de scholen binnen onze regio van 20 voor minder complexe leerling populaties tot 40 voor complexe leerling populaties. Een gemiddelde van 3 schooljaren wordt gebruikt om een stabiel beeld van schoolpopulaties te krijgen.
In onderstaande grafiek is de verdeling van de reguliere basisscholen per schoolwegingscategorie weergegeven binnen het samenwerkingsverband.
In vergelijk tot landelijke cijfers ligt het de gewogen schoolweging van het samenwerkingsverband net onder het landelijk gemiddelde.
Schoolweging |
|
|
PPO-NK |
| 28,96 |
Nederland |
| 29,61 |
Onderwijsachterstanden
De mate van complexiteit van de leerlingenpopulatie ook worden uitgedrukt in een zgn. achterstandsscore per gemeente. In de tabel is te zien dat de achterstand-scores van Alkmaar en Dijk en Waard (fusie Langedijk/ Heerhugowaard) boven het landelijk gemiddelden liggen. Deze gemeenten ontvangen van het Rijk extra onderwijsachterstanden middelen (OAB) om hierop te anticiperen.
| Leerlingen PO | Leerlingen VO | Achterstands-score |
Alkmaar | 9477 | 7489 | 4998,57 |
Bergen | 2009 | 1883 | 147,45 |
Heiloo | 1833 | 330 | 0 |
Dijk en Waard | 8102 | 4874 | 3894,3 |
Totaal SWV | 21421 | 14576 | 9040.32 |
| 59.5% | 40,5% |
|
NL |
|
| 2754.70 |