OPR verslag - 2e trimester 2022

  • sep 2022
  • PPO-NK - community beheer
  • 236
PPO-NK - community beheer
OPR (openbaar)
  • Alle leden mogen wijzigen

Ondersteuningsplanraad (OPR)

Begin januari 2022 ontving de OPR bericht van de voorzitter, mevr. Joyce van der Poel, dat zij om redenen van gezondheid het lidmaatschap van de OPR moest beëindigen. Dat was een tegenvaller, want de OPR bestond vanaf september voor een groot deel uit nieuwe leden en de rol- en taakverdelingen binnen de OPR waren nog niet volledig ingevuld.

Daarnaast was de OPR op inhoud juist bezig met het meest belangrijke onderwerp, nl. het Ondersteuningsplan 2022-2026 waarvan in november een conceptversie was gepresenteerd. De OPR had bij dit stuk nog behoorlijk veel vragen en opmerkingen.

Na de zomervakantie, bij het installeren van de nieuwe OPR, waren oriënterende gesprekken gevoerd met een ambtelijk secretaris, omdat de voormalige secretaris als OPR-lid was afgetreden en haar vervangster had aangegeven dat zij alleen dit schooljaar beschikbaar kon zijn. Door een extern secretariaat te betrekken zou ingezet kunnen worden op continuïteit, ondersteuning en wellicht ook op verbeteringen in het proces. De overlegmomenten vonden al in december plaats en de inzet zou vanaf januari zijn. Bij het eerste overlegmoment tussen de vicevoorzitter, de ambtelijk secretaris en de netwerkregisseur kwaliteit van het SWV, op 10-12-2021, was het bericht van aftreden nog niet algemeen bekend. Er werden afspraken gemaakt over het ondersteunen van de OPR in deze lastige periode en daarbij werd ook aangeboden om een procesondersteuner te betrekken, die zou kunnen helpen bij het interne positioneringsproces van de OPR.

De vergadering van 07-02-2022 werd geleid door vicevoorzitter mevr. Carola Meijer, waarin zij dhr. Ekon Hartog als procesondersteuner en mevr. Lisette Bruin als ambtelijk secretaris introduceerde. Er was geen plenair vergadergedeelte, omdat er vooral aandacht werd besteed aan het informeren van de OPR over de kaders van de medezeggenschap (stuk: Stappen-en-zetten) en de processen. Er werden werkafspraken gemaakt en prioriteiten gesteld, er werd een extra interne vergadering belegd voor het inhoudelijk bespreken van het nieuwe conceptstuk Ondersteuningsplan 2022-2026 en er werd afgesproken dat de vergadering van mei vooral in het teken zou gaan staan van de rol- en taakverdelingen van de OPR.

De ingelaste vergadering op 28-02-2022 was opnieuw intern en het aangepaste conceptstuk Ondersteuningsplan 2022-2026 werd minutieus besproken. Dit stuk was ook het enige agendapunt, alle opmerkingen, vragen en aanbevelingen zijn vastgelegd en zij werden op 11 maart besproken met de nieuwe Regisseur beleid & bedrijfsvoering mevr. Josien de Groot.

In de 5e vergadering van dit schooljaar, die op 28-03-2022 plaatsvond, kreeg de OPR een laatste versie van het Ondersteuningsplan 2022-2026 gepresenteerd en waren de directeur-bestuurder mevr. Astrid Ottenheym en de regisseur beleid & bedrijfsvoering mevr. Josien de Groot aanwezig om het gesprek erover te voeren. De vergadering werd afgesloten met de constatering dat er te weinig leden aanwezig waren om tot stemming over te gaan en besloten werd om per mail een peilronde uit te voeren en al dan geen instemming te verlenen. De uitkomst zal begin april met de directeur-bestuurder gedeeld worden.