Verbeteraanpak Passend Onderwijs
Minister Slob informeert de Tweede Kamer over 25 voorstellen om een nieuwe weg in te slaan met passend...
Bijdrage van de OPR aan de Trimesterrapportage.
De vorige Trimesterraportage van de OPR eindigde bij de 5e vergadering van het schooljaar 2021-2022, die op 28-03-2022 plaatsvond. Die vergadering werd afgesloten met de constatering dat er te weinig leden aanwezig waren om tot stemming over te gaan en besloten werd om per mail een peilronde uit te voeren en al dan geen instemming op het Ondersteuningsplan 2022-2026 te verlenen. De uitkomst zou begin april met de directeur-bestuurder gedeeld worden.
In de mailronde die vervolgens werd gehouden, kwamen nogmaals de kritische kanttekeningen bij het proces en de inhoud naar voren. Met name het gebrek aan concrete beschrijvingen en doelen werd alom gedragen. Daarnaast gaven leden aan zich onvoldoende gehoord te voelen in geuite wensen ten aanzien van taalgebruik, quotes en bij gemaakte keuzes. Desalniettemin overheerste de mening dat de mondelinge toelichting afdoende was geweest en dat er omwille van het belang voor kinderen, ouders en scholen op dit moment geen onthouding van instemming paste. Met één tegenstem werd het Ondersteuningsplan 2022-2026 door de OPR goedgekeurd.
De voorzitter van de OPR heeft de stemming persoonlijk gedeeld met de directeur-bestuurder en daarbij toegevoegd dat de OPR bij volgende beleidsstukken steeds zal vragen naar heldere data, een goede analyse voor de gemaakte keuzes en om een meer concrete uitwerking van de keuzes, gekoppeld aan een redelijke financiële onderbouwing.
Op 5 april vond een gezamenlijke bijeenkomst plaats waarvoor behalve de OPR, ook de leden van de Raad van Toezicht en de Deelnemersraad waren uitgenodigd. Deze bijeenkomst vond plaats op initiatief van het SWV. Er werd een toelichting gegeven op managementmodellen en daarbij werden het Decision-based-besturingsmodel en het Design-based-besturingsmodel belicht. Namens de OPR waren twee leden aanwezig.
Bij de 6e vergadering van de OPR op 23 mei was de controller, dhr. Michel van Dongen, aangeschoven om een toelichting te geven op de Jaarrekening 2021 en op de nieuwe bekostigingssystematiek. Hij werd vergezeld door mevr. Josien de Groot, die aangaf dat vanwege de overstap in de rapportage-cyclus van school- naar kalenderjaren ook de aanlevering van de stukken in zal veranderen. Voor 2022 zal het betekenen dat vlak na de zomervakantie overgangsstukken worden aangeboden die het beleid en de begroting voor de periode t/m december zullen behelzen. Eind november worden dan het Jaarplan 2023 en de Begroting 2023 aangeboden.
De vergadering werd met een intern vervolg afgesloten met het onderwerp ‘positionering van de OPR 2022-2023’ waarbij dhr. Ekon Hartog de rollen, taakverdelingen en de advies- en instemmings-functies uitlegde.
In de laatste vergadering van schooljaar 2021-2022 zou de OPR op 13 juni de overgangsstukken Jaarplan 2022 en Begroting 2022 behandelen, alsmede een voorzet voor het Activiteitenplan 2022-2023 / Jaarplanning OPR maken. Ook zou afscheid genomen worden van vertrekkende leden.
Helaas moest deze vergadering gestaakt worden om redenen van orde. Afgesproken werd dat direct na de zomervakantie, op 29 augustus, een extra vergadering gehouden zal worden in de plaats van en met een gelijke agenda als bij deze eindvergadering.
De voorzitter heeft na de vergadering met de vertrekkende leden persoonlijk contact opgenomen om hen alsnog te bedanken voor de inzet voor de OPR gedurende de zittingsperiode.
September 2022