Niveaus van ondersteuning

  • mrt 2022
  • 3198
Onze Professionals

Ieder kind krijgt op school de ondersteuning die passend is: zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. We evalueren regelmatig. Is er meer of juist minder nodig? Dan passen we het niveau van ondersteuning aan.

We onderscheiden 5 niveaus van ondersteuning:

  • Ondersteuningsniveau 0: basisondersteuning
  • Ondersteuningsniveau 1: lichte ondersteuning als onderdeel van de basisondersteuning
  • Ondersteuningsniveau 2: extra ondersteuning binnen de school, gericht op preventie en vroegtijdig handelen
  • Ondersteuningsniveau 3: extra ondersteuning door externen
  • Ondersteuningsniveau 4: speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, S(B)O

Het samenwerkingsverband is betrokken bij de extra ondersteuningsniveaus 2, 3 en 4. De kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning is direct van invloed op de mate waarop een beroep wordt gedaan op het ‘gele’ en ‘groene’ niveau. Als basis voor het gesprek over de invulling van de basis- en lichte ondersteuning heeft ons samenwerkingsverband samen met de scholen een infographic ontwikkeld. Deze infographic zet aan tot handelingsgericht arrangeren, maakt zichtbaar waar je allemaal aan kunt denken bij de elementen van de basisondersteuning, hoe je deze kan versterken en hoe gezamenlijk een keus wordt gemaakt voor passend ondersteuning voor elk kind. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de basisondersteuning ligt bij de school en het schoolbestuur.

Toelichting per ondersteuningsniveau

Niveau 0 - Basisondersteuning

Het kind ontwikkelt zich goed met het onderwijs dat de school biedt.

Alle scholen bieden de binnen het samenwerkingsverband vastgestelde basisondersteuning. De scholen zijn zelf verantwoordelijk om deze ondersteuning te organiseren, met de daartoe beschikbaar gestelde middelen. De basisondersteuning is toereikend voor leerlingen die functioneren zonder dat de eigen veiligheid of die van hun omgeving in het geding komt. Een landelijke norm voor de basisondersteuning is momenteel in ontwikkeling. Zodra deze bekend is, zullen wij bepalen of ons beleid moet worden aangepast.

Vijf aspecten van de basisondersteuning:

  1. De basiskwaliteit van de school (die de Inspectie vaststelt) is op orde;
  2. De school kan doeltreffende aanpassingen doorvoeren voor toegankelijk onderwijs;
  3. De school werkt planmatig op het niveau van de leerling;
  4. De school verzorgt preventieve en licht curatieve interventies (via protocollen dyslexie en dyscalculie, fysieke en/of sociale toegankelijkheid, curatieve ondersteuning in samenwerking met interne en externe specialisten);

De school stemt de basis- en lichte ondersteuning af op de algemene onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de schoolpopulatie. De school heeft dit alles vastgelegd in het Schoolondersteuningsprofiel.

Ondersteuningsteam:

  • Kind
  • Ouders
  • Leerkracht

Niveau 1: lichte ondersteuning als onderdeel van de basisondersteuning

De leerkracht, intern begeleider, ouders of leerling hebben zorgen over – bijvoorbeeld – de cognitieve, lichamelijke en/of sociaal-emotionele ontwikkeling. Het kind komt daarom in de leerlingbespreking. Op basis van een brede analyse wordt er een plan opgesteld.

De school kan ervoor kiezen het TOP dossier te gebruiken als hulpmiddel bij de analyse. Het kind wordt altijd een tweede keer besproken in de leerlingbespreking – ook als het goed gaat. Is de lichte ondersteuning onvoldoende? Dan wordt opgeschaald naar ondersteuningsniveau 2.

Ondersteuningsteam:

  • Kind
  • Ouders
  • Leerkracht
  • Intern begeleider

Niveau 2: extra ondersteuning binnen de school, gericht op preventie en vroegtijdig handelen

De school schakelt één van onze consulenten in. De extra ondersteuning voor het kind bestaat uit een kortdurend arrangement binnen de eigen school, ter versterking van de lichte ondersteuning. Het TOP dossier is leidraad voor de analyse, het plan, het overeenstemmingsgesprek en de evaluatie.

Ondersteuningsteam:

  • Kind
  • Ouders
  • Leerkracht
  • Intern begeleider
  • Consulent Passend primair onderwijs
  • Jeugd & Gezinscoach
  • Externe deskundige jeugdhulp, leerkracht met speciale deskundigheid ed.

Niveau 3: extra ondersteuning door externen

Om aan de extra ondersteuningsbehoefte van het kind te voldoen, is het nodig dat de school gebruikmaakt van een arrangement van – bijvoorbeeld – een andere basisschool of een S(B)O óf dat de school extra ondersteuning binnenhaalt.

De ondersteuning vindt plaats binnen de eigen school, buiten school of op een andere school. Onze consulent organiseert de benodigde deskundigheid. Het TOP dossier wordt volledig ingevuld, behalve het gedeelte TLV (toelaatbaarheidsverklaring).

Ondersteuningsteam:

  • Kind
  • Ouders
  • Leerkracht
  • Intern begeleider
  • Consulent Passend primair onderwijs
  • Externe deskundige
  • Eventueel jeugdhulp
  • Eventueel intern begeleider van andere school

Niveau 4: speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, S(B)O

Het benodigde arrangement kan alleen geboden worden door het S(B)O – voor een korte of langere periode. Vóór de toelating wordt het ondersteuningsteam versterkt met medewerkers van het S(B)O. Het TOP dossier wordt volledig ingevuld. Onze consulent brengt het in bij de toewijzingscommissie. Periodiek wordt geëvalueerd of S(B)O nog steeds het best past bij het kind.

Ondersteuningsteam:

  • Kind
  • Ouders
  • Leerkracht
  • Intern begeleider
  • Consulent Passend primair onderwijs
  • Eventueel jeugdhulp Vertegenwoordiger S(B)O