Maandmailing – April 2023

  • apr 2023
  • 315
  • Sandra Hartsteen-Jonkheer

PPO-NK Maandmailing – April 2023

Beste lezer,

In de maandmailing van PPO-NK vinden onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand de volgende onderwerpen: [ nog ankers invoegen]

We wensen iedereen veel leesplezier en een ontspannen meivakantie

Kijk ook op onze community voor meer nieuwsberichten.

Vanaf 10 maart is de Bovenbestuurlijke Plusklas (BBP) van start gegaan in de gemeente Dijk en Waard.

In de bovenbestuurlijke plusklas worden hoogbegaafde kinderen niet alleen extra uitgedaagd, maar komen ze ook in contact met gelijkgestemden.

Iedere vrijdag kunnen kinderen met meer-en hoogbegaafdheid terecht op Kindcentrum De Vaart in Heerhugowaard. Bij de Bovenbestuurlijke Plusklas worden de kinderen niet alleen geprikkeld met moeilijkere stof op een hoger denkniveau, maar leren ze ook te leren leren en te leren plannen, kunnen ze gelijkgestemden ontmoeten en worden ze uitgedaagd om hun talenten beter te leren benutten.

De Bovenbestuurlijke Plusklas is een initiatief van samenwerkingsverband PPO-NK, Blosse en Allente en is voor de kinderen van alle basisscholen in Heerhugowaard.

Lees het artikel van RODI Media op: https://www.rodi.nl/dijkenwaard/333536/bovenbestuurlijke-plusklas-gaat-van-start-in-heerhugowaard

Ondertussen op de werkplaats

  • Met Andere Ogen – Bouwen aan een pedagogische basis

Tijdens de twaalfde dialoogavond van Met Andere Ogen gingen we in gesprek over het bouwen aan een pedagogische basis. Er werd afgetrapt met een presentatie van een dialooginstrument om vervolgens in 3 tafelrondes in gesprek te gaan met jongeren, ouders, praktijken, wetenschap en beleid

  • In het Nieuws: De Vaandel in Heerhugowaard

Een eerste kijkje in het nieuwe Onderwijs- en Expertisecentrum De Vaandel

Afbeelding met diagramAutomatisch gegenereerde beschrijving

Meld je hier aan

In Contact met ouders’ – dialoogsessies bij het swv PPO-NK - Een gesprek met Jasmijn van Ipkens, ouder en leerkracht

Wat je leert, is niet altijd hoe het in werkelijkheid is

“Ik ontdekte dat ik dingen deed als leerkracht die voor ouders niet fijn waren”, vertelt Jasmijn. “Mijn eigen zoon was drie-en-een-half jaar toen ik op zijn school een gesprek had met de directeur. Ik had veel zorgen die het consultatiebureau niet met mij deelde. De directeur ontving mij hartelijk, luisterde naar mijn verhaal en kwam met oplossingen. Toen ik terugliep naar huis voelde ik mij niet fijn. Ik begreep dit gevoel niet. Vanuit het perspectief de professional, begreep ik, dat het een goed gesprek was. De directeur had het gesprek prima gevoerd. Maar toch, als ouder hield ik er een rotgevoel aan over.“

Ze ervaarde voor de eerste keer het verschil tussen wat je leert als professional en hoe het in de werkelijkheid overkomt bij een ouder. Daar zit een discrepantie tussen. Jarenlang heeft zij dit verschil gevoeld. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in het contact met jeugdzorg en artsen.

Ongezouten mening

Inmiddels is ze al jaren betrokken bij het Oudersteunpunt van het Samenwerkingsverband PPO-NK. Ze stond aan de wieg van het ontstaan, in 2018, met de mooie opdracht om ‘haar ongezouten mening te geven over het contact tussen ouder en leerkracht’. Dat doet ze graag en goed.

Ze heeft zich verdiept in de ouderschapstheorie en de theorie van Alice van der Pas. Zeventien andere ouders over heel Nederland verspreid leerden deze theorie kennen. Nu werkt ze nauw samen met Eva Schmidt-Cnossen, de regisseur van het Oudersteunpunt. Ze organiseren samen de dialoogsessies voor professionals sinds het schooljaar 2022 - 2023. Die dialoogsessies zijn bedoeld om de professional te versterken in het contact met de ouder. De netwerkgroep van het Oudersteunpunt denkt actief mee met het beleid van het SWV.

Afbeelding met grafiekAutomatisch gegenereerde beschrijving

Oog voor het ouder perspectief

Het klinkt zo logisch. Begrip voor de ouder, het gaat om hun kind. Maar echt begrip is soms lastig. Want ook een professional is mens, voelt soms emoties opkomen, heeft net een heel drukke dag achter de rug, of heeft thuis van alles wat speelt. Dus kunnen oordelen of onbegrip op de loer liggen.

Jasmijn legt uit dat de term ‘educatief partnerschap’ voor haar niet kloppend is. “Je hebt hetzelfde doel en toch is er een wezenlijk verschil tussen de ouder (de identiteit) en de professionele rol. Als professional is het belangrijk om oog te hebben voor dit verschil. “

Tijdens de dialoogsessie vertelt Jasmijn haar eigen verhaal, als moeder van een kind met een extra onderwijs – en ondersteuningsbehoefte. Zij heeft door de jaren heen geleerd dat ze oneindig veel van haar kind kan houden, en tegelijk is de beperking er ook altijd. “Je kan je kind wel accepteren, maar dat betekent niet direct dat de beperking ook is geaccepteerd. Oog hebben voor die kwetsbaarheid. Dat is wat het contact tussen professionals en ouders gelijkwaardiger kan maken in het contact.”

Behalve theorie is er ruimte voor dialoog en intervisie. . De eerste sessies zijn nu achter de rug. Als ik vraag wat het doel is van deze ochtend, wat Jasmijn hoopt aan het eind van de ochtend bereikt te hebben, zegt ze het volgende “Ik hoop dat ik iets in beweging breng. Ik geef geen afvinklijstje mee. Ik geef een inzicht mee. Inzicht in het perspectief van de ouder. Acceptatie van het feit dat iedere ouder een eigen idee heeft, dat begint al bij de opvoeding en de eigen normen en waarden. Er is geen sprake van maakbaarheid. Laat dat los. De eerste professionals verlieten de dialoogsessie met de volgende gezamenlijke uitspraak: “Dit zou elke professional moeten weten” Een mooie opbrengt in de beweging.

Kijk voor meer informatie op: www.oudersteunpunt.nl

Afbeelding met tekstAutomatisch gegenereerde beschrijving

door: Mariëlle Foppen

Een nieuwkomer in de klas?! Hoe neem je kinderen mee in het bedenken van een warme start voor de nieuwe leerling.

Hoe reageren kinderen als je vertelt dat zij een leerling uit het buitenland in de klas krijgen? Dit vroeg Gerrie Jullens, consulent passend onderwijs voor de regio Bergen, Egmond, Schoorl, Groet bij PPO-NK zich af naar aanleiding van de toename van nieuwkomers in het reguliere onderwijs in het afgelopen jaar.

Om antwoord op deze vraag te krijgen, heeft Gerrie hierover een speciale gastles gegeven in een groep 7-8. De les begon met het idee achter “Samen Leren Leven”; wat zou dat betekenen, welk gevoel of beeld heb je daarbij?

Daarna vertelde Gerrie het verhaal van ‘Piet’, een jongen die nog geen Nederlands spreekt, maar binnenkort naar een Alkmaarse school gaat. Thuis in Eritrea groeide hij op bij zijn oma en leefde hij grotendeels op straat. Hij was nooit eerder naar school geweest, maar nu wilde zijn moeder het gezin (met nog 2 zusjes) herenigen in Nederland. “Tijdens de bijeenkomst vroeg ik de kinderen om advies. Hoe zouden zij ‘Piet’ ontvangen? Wat denken zij dat voor hem prettig is in de weken/maanden daarna? We hebben het gehad over hoe de kinderen denken dat hij zich gevoeld moet hebben toen hij in Nederland arriveerde. En natuurlijk ook hoe het voor hem moet zijn om na een week in een nieuw land - waar hij de taal nog niet spreekt - al naar school te gaan.”

De kinderen waren enorm betrokken bij deze casus: ze gingen helemaal op in het verhaal van Piet en hoe zij hem op school een zo prettig mogelijk welkom kunnen geven, vertelt Gerrie. “Hun reacties waren hartverwarmend en ik heb ze bedankt voor hun waardevolle input. Kinderen zijn veel creatiever in het bedenken van oplossingen dan volwassenen. Ze voelen dingen beter aan en kunnen veel meer dan volwassenen beseffen. Altijd als ik iets aan kinderen voorleg, komen ze met een verrassende oplossing en een constructieve aanpak.

Aan het einde van de les hebben we een wensboom, getekend op een groot wit vel, volgehangen met wensen voor ‘Piet’. De kinderen waren zelfs oprecht teleurgesteld dat ‘Piet’ niet bij hen in de klas kwam. De wensen die zij voor hem hebben opgeschreven, lieten zien hoe welkom hij zou zijn in de groep.”

Voorbeelden van wensen die de kinderen voor ‘Piet’ in de wensboom hingen, waren o.a.

  • “Ik wens je veel nieuwe vrienden toe. En dat je oma nog eens kunt zien.”
  • “Ik wens je veel succes en geluk in Nederland en op je nieuwe school. Hopelijk heb je een leuke klas.”
  • “Ik wens dat je je hier snel thuisvoelt.”
  • “Ik wens dat je geen nare dingen meer hoeft mee te maken en ik hoop dat je een mooi leven krijgt in Nederland.”
  • “Ik wens dat je een leuke klas hebt en dat je snel veel vrienden maakt.”

Onlangs vertelde de leerkracht van deze groep 8 dat ze haar groep de opdracht had gegeven om in vijf minuten tijd zoveel mogelijk op te zoeken over Kaapstad, zonder uit te leggen waarom. Ze kwamen met feitjes over het aantal inwoners, het klimaat, et cetera. Uiteindelijk heeft de docent ze verteld waarom Kaapstad belangrijk was: er zou een kind uit Zuid-Afrika bij hen in de klas komen. “Meteen vroegen de leerlingen zich af of het dan misschien toch om ‘Piet’ ging. Dat was jammer genoeg niet het geval, ‘Piet’ was inmiddels op een school in Alkmaar begonnen. Maar het feit dat de kinderen zo reageerden, laat zien dat die klas nu een veilige omgeving is, waar het kind uit Zuid-Afrika ontzettend welkom is.”

Met ‘Piet’ gaat het overigens heel goed, licht Gerrie toe. “Hij gaat met veel plezier naar school en leert in hoog tempo de Nederlandse taal. Het is ongelooflijk hoe snel hij zich ontwikkelt; hij is enorm gemotiveerd om te leren. Zijn klasgenoten hebben hem omarmd, precies zoals je hoopt dat ze dat doen.”

Interesse in de methodiek met de Wensboom ? Ga hier naar lesbrief.

Feestelijke diploma-uitreiking Wegwijs in gedrag 2022-2023 – groep 1


Afgelopen woensdag 12 april hebben X onderwijsprofessionals van verschillende scholen binnen ons samenwerkingsverband het felbegeerde diploma ‘Wegwijs in gedrag' mogen ontvangen.

Wij zijn trots en blij met alle mooie presentaties en hun toekomstige inzet voor alle leerlingen binnen ons samenwerkingsverband.

Heb je ook interesse ? Bekijk de Wegwijs in gedrag informatie pagina op onze community, meld je aan voor de informatiebijeenkomst op 17 mei of schrijf je direct in voor de training van 2023-2024.

Meld je snel aan via deze link

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af op: communicatie@ppo-nk.nl

Trefwoorden