Interventies gericht op het microsysteem van het kind
Ons samenwerkingsverband is gericht op het verzorgen van passend onderwijs voor elke leerling. Het is geen netwerk van aanbod, zoals in de schappen van een supermarkt. We denken niet in doelgroepen met bijbehorend aanbod waar we leerlingen vervolgens inpassen. Het is een netwerk dat op elke vraag die kinderen (en ouders en scholen) stellen een passend antwoord wil vinden. Kinderen zijn, samen met ouders en leerkrachten, kenner en eigenaar van de eigen vraagstukken en kunnen aangeven of oplossingen wel of niet passend en uitvoerbaar zijn.
Interventies gericht op het versterken van het mesosysteem van het kind
Ons netwerk is gericht op het ondersteunen van ouders, kinderen en leerkrachten, zodat zij hun opdracht goed kunnen uitvoeren. Het doel is om de pedagogische alliantie kind – ouder – school te versterken en te ondersteunen. Dit rondom een individueel kind maar ook voor de school en tussen scholen samen met jeugdhulp- en zorgorganisaties en gemeenten.
Interacties gericht op het exosysteem van het kind
In de werkgebieden is een groep scholen onder regie van de consulent samen verantwoordelijk voor het vormen van een dekkend netwerk werkgebied, waar scholen elkaar samen met consulent ondersteunen. Dit vraagt een goede samenwerking tussen de scholen en effectief handelen van de consulent die deze samenwerking modereert.
Dit schooljaar zetten we in op het nadenken hoe te werken aan een inclusief werkgebied en de doelmatige besteding van de innovatiegelden, versterken van de samenwerking in de werkgebieden en de doorontwikkeling van de regisseursfunctie. Hiermee sluiten we aan bij ons vermogen om lokaal te anticiperen.