• feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 145

Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. De afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begele...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 177

Regio Noord-Kennemerland (de vijf gemeenten en de samenwerkingsverbanden PO en VO) werken nauw samen om thuiszittende leerlingen te voorkomen. Door het thuiszitterspact (een gezamenlijke aanpak) kunnen we elkaars inspanningen versterken om een thuiszittende leerling te voorkomen, te begeleiden of terug te leiden naar een passende plek. Daarnaast signaleren we samen belemmeringen in de deelname aan het onderwijs pakken deze proactief op. Gesp...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 173

Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende netwerkgroepen actief binnen het samenwerkingsverband PPO-NK. Iedere netwerkgroep heeft binnen de community van PPO-NK een eigen webpagina. Netwerkgroep Hoogbegaafdheid Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid. De afgelopen jaren heeft de netwerkgroep met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 165

Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid. De afgelopen jaren hebben wij met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur en ondersteuning voor hoogbegaafde - hoog sensitieve kinderen vormgegeven. In alle werkgebieden is inmiddels een HB-coördinator aangesteld die de HB-inzet voor het werkgebied coördineert. Daarnaast vinden allerlei scholingsactiviteiten plaats en is een fysiek en online kenniscent...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 158

In 2020 is de NWG Samen Leren Leven van start gegaan. Met elkaar willen we van gedachten wisselen hoe wij Inclusief Onderwijs kunnen vormgeven in het hedendaagse onderwijs. Inmiddels hebben we onze missie en visie uitgewerkt. Hierin dragen wij uit dat wij vinden dat elk kind moet kunnen opgroeien in zijn natuurlijke omgeving. Bij voorkeur in hun wijk. In deze nabije omgeving kunnen kinderen zich veilig ontwikkelen en leren. Zij voelen zich d...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 171

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen. We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Naast de ontwikkelingen en trends in het werkgebieden vonden er verschillende innovatieprojecten plaats. Innovatie en ontwikkeling zijn...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 180

Vanuit de netwerkgroepen en werkgebieden worden verschillende masterclasses georganiseerd voor de leerkrachten op de scholen. Daarnaast worden alle nieuwe IB-ers/docenten met IB-taken en directeuren getraind in en het begeleiden van docenten bij het werken met TOP dossier. >> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 164

Binnen ons samenwerkingsverband willen we de stem van kinderen meer structureel laten horen. Als vanzelfsprekend hebben zij dan ook een stem gekregen bij de vertaling van ons ondersteuningsplan in concrete acties en bij onze conferentie ‘Samen op weg naar inclusiever onderwijs’ van 28 september 2022. >> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 154

TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor handelingericht werken en het realiseren van passend onderwijs en passende zorg HGW/ HGD route in TOP dossier: waarnemen – begrijpen – plannen - realiser...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 158

Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject. Het budget per werkge...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 174

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel. In bijna alle TOP dossiers wordt ook het onderdeel ‘kind gesprek’ standaard ingevuld en/of is vo...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 163

Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, intern-begeleiders en eventueel een jeugd- en gezinscoach verbonden aan de school met elkaar in gesprek om het samenspel met elkaar en de ondersteuningsstructuur van de school te evalueren en te versterken. Daarnaast zijn er gedurende het jaar ook verschillende bijeenkomsten georganiseerd waar het versterken van het samenspel in de beweging naar inclusiever onderwijs een be...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 186

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we vanaf 2020 toe naar een professionaliseringsmodel. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt. Omdat de werkgebieden een eigen kennisdyna...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 180

Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. Ouders praten in multidisciplinaire overleggen (mdo's) continu mee over ontwikkelingsplannen...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 173

Om het hoorrecht van kinderen te versterken stimuleren we de participatie van kinderen direct of indirect bij een MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de juiste ondersteuning voor het kind. Een verslag van het kindgesprek wordt dan ook standaard opgenomen in TOP dossier. >> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 197

Alle acties en initiatieven binnen ons samenwerkingsverband dragen bij aan het realiseren van onze visie en kwaliteit van het onderwijs: Perspectief voor ieder kind: een goede weg naar de toekomst vol hoop en vanuit een gedeeld perspectief met ouders en leerkrachten. Ik maak verschil voor ons: we dragen samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkings...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 202

Samen met de gemeenten in de regio Alkmaar ondersteunen we scholen, kinderen en ouders bij het bieden van passend onderwijs, zorg en opvoeding. Dit doen we voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Als dat – ondanks alle inspanningen – niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek, bijvoorbeeld een school voor s...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • 224

De organisatie van het SWV is in 2022 niet gewijzigd. Wie wij zijn...? Wij zijn PPO-NK! Een zelfbewust samenwerkingsverband, een netwerk van onderwijsmensen, voor leerlingen. Dit netwerk vormen we samen met wethouders en ambtenaren uit onze gemeentes, de medewerkers vanuit de jeugdhulp, de kinderopvang en tal van anderen die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij werken met elkaar …. als een ecosysteem. Dat wil zegg...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL

Jaarverslag 21|22 - SLL

Jaarverslag 21|22 - SLL

Zoek

Recent actief

Regisseur bedrijfsvoering & kwaliteit
PPO-NK - community beheer
Eva Schmidt-Cnossen
Rob van Dam
Marianne Volp
Bestuurssecretariaat
secretariaat PPO-NK
Marieke Offenberg
MIchel van Dongen
Fatima El Faraji
Astrid Ottenheym MLE/ME
Carla Smits

Over deze groep

Jaarverslag samen leren leven

  • status: publiek
  • gestart op: feb 2023
  • 12 leden
  • 23 bijdragen