Alle leden mogen wijzigen
Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel. In bijna alle TOP dossiers wordt ook het onderdeel ‘kind gesprek’ standaard ingevuld en/of is voorafgaand aan het mdo met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd. In totaal zijn gedurende het schooljaar 229 kinderen aanwezig geweest bij het mdo.
In de periode augustus 2021-december 2022 zijn in de werkgebieden 3255 mdo’s gehouden.
In onderstaande grafiek is het aantal mdo's per type ondersteuningsniveau en per werkgebied weergegeven:
- Niveau 2 - Preventie en vroegtijdig handelen
- Niveau 3 - Extra ondersteuning op basisschool door externen
- Niveau 4 - Extra ondersteuning op voorziening
De mdo’s vinden bij voorkeur op school plaats. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om een mdo in aangepaste vorm telefonisch of digitaal te doen. Op reguliere scholen wordt - zoals ook in voorgaande jaren - het meest gesproken over ondersteuning op de eigen school door externen.
Sinds het schooljaar 2021-2022 wordt bijgehouden hoeveel MDO's betrekking hadden op een onderwijszorgarrangement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in:
- OZA 1 - (ambulante) jeugdhulp/-zorg locatie thuis
- OZA 2 - (ambulante) jeugdhulp/-zorg op school
- OZA 3 - ambulante jeugdhulp/-zorg op school gecombineerd met een onderwijsarrangement
- OZA 4 - intensieve (ambulante) zorghulp/-zorg locatie thuis of dagbesteding
>> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven