2. Begeleiding en ontwikkeling van de leerkrachten

  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast mrt 2023
  • 112
  • Regisseur kwaliteit & bedrijfsvoering
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • Alle leden mogen wijzigen

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we vanaf 2020 toe naar een professionaliseringsmodel. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt. Omdat de werkgebieden een eigen kennisdynamiek hebben is het ontwikkelaanbod per werkgebied verschillend. Op die manier sluiten we kwalitatief goed aan bij de populatie binnen ieder werkgebied.

  • In het schooljaar 2021-2022 lag de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden door middel van masterclasses en de training Wegwijs in gedrag*. Daarnaast werd in verschillende werkgebieden gewerkt aan de Plezierige klas gericht, HB en de extra impulsklas.
  • Ook dit schooljaar zijn we verder gegaan met de beweging "Ik maak verschil voor ons": zo dragen we samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los tot dat het kind weer floreert.
  • Vanuit de netwerkgroep Hoogbegaafdheid is een fysiek en online kenniscentrum HB ingericht ter ondersteuning van de leerkrachten en HB-coördinatoren in het basisonderwijs. Jaarlijks wordt een activiteitenaanbod opgesteld met trainingen en bijeenkomsten. Lees meer hierover op het Kenniscentrum HB.
  • Vanuit het NRO-onderzoek zijn we in het schooljaar 2020-2021 gestart met de training ‘Wegwijs in gedrag’ voor leerkrachten en de aanvullende training voor Intern-begeleiders, bestuurders en consulenten. De eerste resultaten geven een significant beeld en zullen de komende periode worden uitgewerkt tot publicaties. Er blijkt veel animo voor de training in alle geledingen, van leerkracht tot schoolbestuurder getuige de positieve reacties en eerste aanmeldingen voor de training. In het jaar 2022 waren er twee trainingen met elk 14 deelnemers.

>> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven