Wat is het kenniscentrum meer- en hoogbegaafdheid
Welkom bij het online kenniscentrum meer- en hoogbegaafdheid. Met dit kenniscentrum willen we kennis en informatie met elkaar delen en van en met elkaar leren.
Vanuit het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland (PPO-NK) wordt er flink ingezet om een goede en duurzame ondersteuningsstructuur voor kinderen met veel potentieel – die mogelijk meer- of hoogbegaafd zijn – te ontwikkelen. Een ondersteuningsstructuur waarmee we werk maken van inclusiever onderwijs.
In de toekomst willen we al onze hoogbegaafde leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsvragen, thuisnabij onderwijs kunnen bieden.
Contact opnemen kan via de netwerkgroep-HB:
netwerkgroephb@ppo-nk.nl
In het kenniscentrum meer- en hoogbegaafdheid kunnen zowel ouders, kinderen als professionals informatie halen en brengen. Hiermee willen we preventief inspelen op vragen rondom kinderen met (vermoedelijk) meer- en hoogbegaafdheid van kinderen, scholen en ouders en andere professionals. Het doel is kennis vergroten, ervaringen delen en voorkomen dat kinderen met veel potentieel vastlopen in de ontwikkeling.
Het kenniscentrum is laagdrempelig en gemakkelijk benaderbaar voor zowel scholen als ouders. Het kenniscentrum bestaat uit een online community en een fysieke ontmoetingsplaats, waar lesboeken en materialen ingezien kunnen worden.
Netwerkgroep meer- en hoogbegaafdheid
Het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland (PPO-NK) heeft in september 2023 een subsidieaanvraag meer- en hoogbegaafdheid ingediend bij het ministerie van OCenW. Deze aanvraag is in december 2023 toegekend, waarmee het samenwerkingsverband over een periode van twee jaar extra middelen krijgt om tot een dekkend aanbod te komen voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen in de regio. De basis voor de subsidieaanvraag is een project- en activiteitenplan waarin de activiteiten zijn benoemd ter verbetering van het ondersteunings- en onderwijsaanbod voor leerlingen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid.
Er is een actieve netwerkgroep meer- en hoogbegaafdheid die deze activiteiten initieert, uitvoert en/of coördineert. De netwerkgroep bestaat uit een vertegenwoordiging namens de schoolbesturen, een externe HB-specialist, vertegenwoordiging vanuit de Trimaran, een beleidsmedewerker van de gemeente Alkmaar, vertegenwoordiging vanuit ouders, leerkrachten, een consulent van het samenwerkingsverband, de HB-coördinator-samenwerkingsverband en de externe projectleider HB. De laatste is ook voorzitter van de netwerkgroep.
Ten behoeve van de nieuwe subsidie aanvraag HB bij het ministerie van OCenW is een film gemaakt waarin we laten zien wat er de afgelopen (subsidie)periode in onze regio is gebeurd op het gebied van hoogbegaafdheid en laten we zien waar wij trots op zijn.
Bekijk de film via deze link: https://youtu.be/ncRkUilYSIY (duur: ong. 20 min).
Trimaran
De Trimaran
De Trimaran is een voltijds onderwijs-zorgvoorziening voor cognitief getalenteerde (HB) leerlingen met een vastgelopen ontwikkeling, die veel potentieel hebben maar om verschillende redenen uitgevallen zijn op de reguliere basisschool. De Trimaran is een initiatief van basisschoolorganisatie SaKS, het Samenwerkingsverband PPO-NK en de Gemeente Alkmaar. De Trimaran, verbonden aan basisschool De Driemaster, helpt deze kinderen en hun ouders met een ‘reset’ in een veilige en begripvolle omgeving. Deze omgeving voorziet in extra en passende ondersteuning. Dit betekent dat de kinderen vanuit hun dubbele ondersteuningsvraag een specialistisch onderwijs-zorgarrangement krijgen. Het doel is om deze kinderen uiteindelijk te laten doorstromen naar regulier onderwijs. Plaatsing op de Trimaran is tijdelijk.
Een onderwijs-zorgvoorziening in de school
De Trimaran is een onderwijs-zorgvoorziening waarin hulp in onderwijs en zorg samenkomen. Waar docenten, gespecialiseerd in onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, en jeugdzorgwerkers van Parlan, gespecialiseerd in het coachen van kinderen op sociaal en emotioneel gebied, nauw samenwerken. Dit alles binnen een normale schoolsetting. De Trimaran is gekoppeld aan de Driemaster. Enkele schoolactiviteiten worden gemengd uitgevoerd. Hoogbegaafde kinderen nemen hun plaats later in de maatschappij in en moeten zich daarom ook tot hun omgeving kunnen verhouden. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat kinderen weer in hun kracht worden gezet en tot bloei kunnen komen.
Toeleiding
Als een kind in aanmerking komt voor de Trimaran, is daar al veel overleg tussen ouders en de school van herkomst aan voorafgegaan. Er heeft een multidisciplinair overleg (MDO) plaatsgevonden en er is een TOP-dossier samengesteld. Een kind kan aangemeld worden door de school van herkomst volgens een protocol. Als de juiste stappen zijn doorlopen en er wordt groen licht gegeven, is het aan de toetsingscommissie van het samenwerkingsverband om een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af te geven.
Onderwijs op maat
Cognitief getalenteerde (HB) kinderen zijn doorgaans in staat om de basislesstof in compacte vorm tot zich te nemen. Hun uitdagingen liggen op een ander niveau. Cognitief willen we ze extra prikkelen door hen bijvoorbeeld hogere denkorde opdrachten voor te leggen, waarmee ze aan de slag kunnen. Sociaal-emotioneel moeten we daarentegen dikwijls weer terug naar de basis. Die balans zoeken is de sleutel tot het succes van het onderwijs van de Trimaran. Kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar zitten in één groep. Het hele programma wordt afgestemd op de individuele leerling, maar waar mogelijk vindt clustering plaats.
Leerlingvolgsysteem
Voor elke leerling van de Trimaran wordt een kindontwikkelplan opgesteld. Daarvoor gaan de docent en de jeugdzorgwerker in gesprek met het kind en zijn/haar ouders: welke begeleiding is nodig, niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel? Daaruit volgt een ontwikkellijn die niet voor een jaar wordt vastgesteld, maar regelmatig opnieuw gezamenlijk wordt geëvalueerd en aangevuld. Bij de Trimaran is er nauw contact met ouders. Hun kind is tussen wal en schip geraakt en zij daardoor vaak ook. Het is belangrijk om het vertrouwen te herstellen in het schoolproces.
Schooltijden
Een groep op de Trimaran telt maximaal 18 leerlingen, afkomstig uit de hele regio Noord-Kennemerland en verdeeld over de groepen 3 tot en met 8. Zij volgen het continurooster van de Driemaster en zijn de hele dag aaneengesloten op school.
De schooltijden zijn: Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag: 8.30 – 14.15 uur Woensdag: 8.30 – 12.30 uur
Contact
Bezoek- en postadres van de Trimaran:
P/A De Driemaster
Gabriël Metsulaan 36 1816 EP Alkmaar Mailadres: trimaran@saks.nl
Telefoonnummer: 06 43 83 62 92 Contactpersoon Trimaran: Petra Gerritsma.
Fysiek kenniscentrum
Om het inzien van materialen en lesboeken te faciliteren is er ook een fysieke ontmoetingsplaats ingericht. Daarin liggen inzage-exemplaren van nieuw meer- en hoogbegaafden-lesmateriaal, boeken over meer- en hoogbegaafdheid en andere relevante materialen. Deze zijn voor alle onderwijsprofessionals binnen de regio in te zien op vooraf afgesproken tijden. Daarnaast wordt deze fysieke ruimte gebruikt voor het organiseren van studiemiddagen meer- en hoogbegaafdheid, voor onze opleidingen en als ontmoetingsplaats.
Ook voor ouders is het mogelijk deze ruimte te bezoeken, dit tijdens de geplande activiteiten. Gedurende het schooljaar worden een aantal activiteiten georganiseerd, waar ouders in gesprek kunnen gaan met elkaar over meer- en hoogbegaafdheid. De kinderen van deze ouders zijn bij een aantal van deze momenten meer dan welkom.
De fysieke ontmoetingsplaats is te vinden bij de Trimaran.
Naast de ouderactiviteiten die hier georganiseerd worden, is er ook een mooi aanbod voor alle ouders aan oudercafe’s vanuit het Oudersteunpunt, kijk vooral ook hier eens naar!
Overgang PO naar VO
Bij het samenwerkingsverband NK – Voortgezet Onderwijs is een consulent passend onderwijs werkzaam die vanuit het vo beschikbaar is voor overleg over meer- en hoogbegaafde basisschoolleerlingen bij wie kwetsbaarheid wordt ervaren met betrekking tot een kansrijke overstap naar het voortgezet onderwijs. Basisscholen, HB coördinatoren en/of consulenten po kunnen deze consulent benaderen om vroegtijdig mee te denken over een passende onderwijsplek en/of -oplossing in het vo voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.
Informatie over de overgang po-vo is hier te vinden: