Alle leden mogen wijzigen
Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.
Het budget per werkgebied wordt jaarlijks vastgesteld op basis van het aantal leerlingen.
Met als uitgangspunt geen kind tussen wal en schip en doen wat nodig is zien we jaarlijks dat er werkgebieden zijn die meer of minder besteden dan het beschikbare budget. Budget wat over is mag voor een deel worden meegenomen naar het volgende kalenderjaar. In de netwerkgroep financiën werkgebieden staat een mogelijke andere verdeling van het budget over de werkgebieden op de agenda.
In 2022 is totaal € 1.381.157 door de werkgebieden besteed aan arrangementen.
Verdelen van arrangementen naar ondersteuningscategorie
Er wordt onderscheid gemaakt naar individuele en groepsarrangementen. Daarnaast in verschillende categorieën voor arrangementen. Ieder kind heeft andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We geven bij ieder arrangement aan om welk van de tien onderstaande ondersteuningscategorieën het gaat.
- Voorspelbare en gestructureerde leeromgeving.
- Eigen leerlijn.
- Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving.
- Taalrijke leeromgeving.
- Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken.
- Passend leesonderwijs.
- Passend rekenonderwijs.
- Aangepaste, compenserende en toegankelijke omgeving.
- Executieve functies.
- Overige
6.1 Individuele arrangementen
In 2022 zijn in totaal op 971 individuele arrangementen ingediend. De verhouding jongens - meisjes is resp. 62% en 36%. Hiervan is 25% van de leerlingen jonger dan 8 jaar en 75% ouder dan 8 jaar. Waar afgelopen jaren met name arrangementen aangevraagd werden voor een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving (categorie 1) en oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken (categorie 5), werden in 2022 de meeste arrangementen aangevraagd voor het verbeteren van de executieve functies (categorie 9).
6.2 Groepsarrangementen
In 2022 zijn in totaal op 133 groepsarrangementen ingediend, waaronder de Plezierige klas in Alkmaar Noord en Bergen. Groepsarrangementen zijn m.n. gericht op:
- Categorie 3 - Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving,
- Categorie 5 - Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken
- Categorie 9 - Executieve functies.
>> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven