Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. De afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begeleiden.
De instroom van Syrische en Oekraïense kinderen vraagt veel van de gemeenten en onze scholen. Waar mogelijk zijn nieuwe taalklassen gerealiseerd, o.a. speciaal voor het onderwijs aan de Oekraïense kinderen. De netwerkgroep Nieuwkomers heeft een belangrijke rol gespeeld bij der coördinatie en realisatie van deze voorzieningen.
Ambulant begeleider Nieuwkomers.
De ambulante begeleider Nieuwkomers ondersteunt de scholen binnen het samenwerkingsverband vorm te geven aan passende begeleiding aan nieuwkomers. Samen met IB-ers en leerkrachten is er overleg over de juiste aanpak en ondersteuning aan deze kinderen. Met jeugd en gezinscoaches, leerplichtambtenaren, gemeenten en hulpverleners is er contact over de ondersteuning thuis en de signalen die er zijn vanuit de scholen. De centrale vraag is steeds: Wat kunnen we doen om dit kind en/of dit gezin te helpen?
In onderstaande grafiek worden de werkzaamheden van de AB-er Nieuwkomers weergegeven. In totaal is de AB-er 321 keer ingezet voor een leerling. Het merendeel van de ingezette uren (38%) is besteed aan gesprekken en toetsing. Daarnaast wordt de AB-er regelmatig betrokken bij het MDO van de leerling (27%) of wordt zij vaak ingezet bij observaties (16 %).