Alle leden mogen wijzigen
Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende netwerkgroepen actief binnen het samenwerkingsverband PPO-NK. Iedere netwerkgroep heeft binnen de community van PPO-NK een eigen webpagina.
Netwerkgroep Hoogbegaafdheid
Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid. De afgelopen jaren heeft de netwerkgroep met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur en ondersteuning voor hoogbegaafde - hoog sensitieve kinderen vormgegeven. In alle werkgebieden is inmiddels een HB-coördinator aangesteld die de HB-inzet voor het werkgebied coördineert. De HB-coördinatoren houden zich o.a. bezig met activiteiten op zowel individueel-, groeps-, school- als werkgebied niveau bv.:
- Deelnemen aan oudergesprekken en MDO’s;
- Observaties en leerling gesprekken;
- Meedenken over beleid, signalering, klassenmanagement, verrijkingsaanbod en het opzetten van plusklassen;
- Organiseren van bijeenkomsten voor de HB-coördinatoren van de scholen;
- Opzetten van de boven bestuurlijke plusklas (in Heerhugowaard, Alkmaar heeft er al een en Heiloo is in ontwikkeling);
- Informeren over opleidingen;
- Bijdragen aan initiatieven vanuit het project Hoogbegaafdheid, zoals de bijeenkomsten voor ouders van hoog- en meer begaafde kinderen die vorig schooljaar zijn gehouden.
Netwerkgroep Virtueel Expertise Cluster
In plaats van de Netwerkgroep Virtueel Expertise cluster zijn op 14 september en 7 december 2022 twee bijeenkomsten geweest met alle consulenten , schoolleiders en zorgcoördinatoren van SO en SBO.
Aanleiding/Probleemstelling:
- Leerlingen tussen wal en schip
- Diversiteit verschillende populaties binnen de verschillende locaties.
- Verkeerde inschattingen verwijzingen
- Innovatie op het dekkend netwerk. (mogelijkheden verkennen)
- Geen instroommogelijkheden binnen een aantal scholen. Mede door instroom buiten regio. (cluster 3)
Er is o.a gesproken over onderstaande de thema’s:
- Dekkend netwerk regio
- Delen van expertise in de werkgebieden
- Samenwerking met alle partners binnen SWV versterken
- Terugstroom naar regulier basisonderwijs
In het voorjaar van 2023 staan weer twee bijeenkomsten gepland.
Netwerkgroep Werkgebieden
Binnen deze netwerkgroep hebben we stil gestaan bij de verdeling van middelen voor de werkgebieden. Tot op heden is er een bedrag per leerling beschikbaar, we zien echter dat er werkgebieden zijn die vrij structureel middelen te kort komen en werkgebieden die structureel ruim met hun middelen uitkomen. Het streven is om voor de begroting van 2024 met elkaar te onderzoeken of een andere verdeling mogelijk cq. noodzakelijk is.
Netwerkgroep Samen Leren Leven
Een netwerkgroep bestaat uit meerdere onderwijs- en zorgprofessionals uit de regio Noord-Kennemerland die actief betrokken is bij alle vraagstukken rondom de ontwikkeling naar inclusieve werkgebieden, waarbij zorg en onderwijs nauw samenwerken.
- De netwerkgroep Samen Leren Leven laat zich voeden door verhalen van kinderen, ouders en leerkrachten die bijdragen aan de wijze hoe we de beweging naar inclusiever onderwijs kunnen vormgeven.
- De netwerkgroep denkt na over bestaande en te ontwikkelen initiatieven die bijdragen aan deelname aan onderwijs in de omgeving nabij thuis.
- De netwerkgroep stimuleert de doorontwikkeling van die initiatieven, zodat meerdere scholen kunnen profiteren van de ideeën en oplossingen.
- De netwerkgroep stimuleert de samenwerking tussen de verschillende zorginstellingen, scholen en besturen om tot een dekkend netwerk te komen nabij huis.
Netwerkgroep Nieuwkomers
Het doel van de netwerkgroep Nieuwkomers is het signaleren van, informeren, adviseren en oplossingsgericht zoeken naar mogelijkheden om nieuwkomers kinderen onderwijs te bieden. De netwerkgroep bestaat uit leden die een mandaat hebben vanuit hun bestuur. Bij grote beslissingen of gewenste denkkracht worden de deelnemersraad, het BOLO of het OOGO betrokken. 2022 stond in het teken van de ontwikkeling expertisecentrum nieuwkomers Alkmaar en omstreken. We zien een toename in nieuwkomers met extra ondersteuningsbehoeften en geen onderwijsverleden. Verder zien we dat instroom enorm fluctueert, en onderwijs huisvesting volgt.
>> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven