3. Versterken van het samenspel tussen IB-er - leerkracht - school – ouders

  • feb 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast mrt 2023
  • 106
  • Regisseur kwaliteit & bedrijfsvoering
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 21|22 - SLL
  • Alle leden mogen wijzigen

Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, intern-begeleiders en eventueel een jeugd- en gezinscoach verbonden aan de school met elkaar in gesprek om het samenspel met elkaar en de ondersteuningsstructuur van de school te evalueren en te versterken.

Daarnaast zijn er gedurende het jaar ook verschillende bijeenkomsten georganiseerd waar het versterken van het samenspel in de beweging naar inclusiever onderwijs een belangrijk onderdeel was.

Het jonge kind Dijk & Waard

Op dinsdag 20 september vond een zeer geslaagde bijeenkomst 'Het jonge kind Dijk en Waard' met als thema 'Taal en meertaligheid' in het werkgebied Dijk & Waard plaats. Zo'n 100 mensen uit het basisonderwijs, voorschoolse voorzieningen en (aanbieders uit de) uit de gemeenten waren aanwezig - de ontmoeting en verbinding was goed.

Conferentie 'Samen op Weg naar inclusief onderwijs'

Op 28 september vond de jaarlijkse conferentie van PPO-NK plaats in theater Cool Kunst & Cultuur in Heerhugowaard. De beweging naar inclusief onderwijs leeft. We zijn ons steeds meer bewust van de impact op kinderen wanneer ze niet (meer) in de eigen buurt naar school kunnen gaan. Ook ontdekken we meer en meer de waarde van opgroeien en leren in een omgeving waar alle kinderen welkom zijn en meedoen. Onze interacties met kinderen, ouders, onderwijs- en zorgprofessionals, ambtenaren en wethouders stond centraal waarmee het model van Bronfenbrenner letterlijk tot leven kwam.

De Groeiklas

De Groeiklas is een initiatief dat is ontstaan vanuit een vraag van intern begeleiders in Alkmaar-Noord. Er was al een plusklas opgezet. Voor de groep kinderen met een lagere intelligentie bestond nog niets. In samenspel met ouders, leerkrachten en andere professionals in en rond de school is de Groeiklas opgezet. Een klas waar gelijkgestemden elkaar één ochtend per week ontmoeten en aan de slag gaan met niet-schoolse vakken, zoals onder andere koken, tuinieren, spelletjes doen, theater. De deelnemende kinderen leren plannen, door te zetten, dat fouten maken oké is, dat het oké is dat je iets nog (!) niet kan. En worden gecoacht om zichzelf beter te leren kennen, hun talenten te ontdekken en ook waar ze hulp bij kunnen vragen.

Conferentie 'Vroeg selectie in het onderwijs'

De conferentie 'Vroeg selectie in het onderwijs' vond op 2 november plaats. De conferentie werd georganiseerd door de samenwerkingsverbanden PPO-NK en SWVNK. Het was een mooie bijeenkomst waarin 150 professionals binnen het primair onderwijs en voortgezet onderwijs met elkaar van gedachten konden wisselen over de overgang, doorgaande lijn en de samenwerking tussen PO en VO voor kinderen tussen 10 en 14 jaar.

Een van de keynotesprekers was dr. Karen Heij, een taalkundige die al ruim 35 jaar werkt in de wereld van toetsen en examens en de rol van de eindtoets op het onderwijs en de samenleving onderzocht. De tweede keynotespreker en onderwijswetenschapper Arjen Nanninga haakte daar mooi op in met zijn pleidooi over kansengelijkheid en welke plek past bij leerlingen in het vervolgonderwijs. Hij stelt dat toetsen soms waardevol zijn, maar je onderbuikgevoel net zo goed. Zijn advies was om het hele beeld van wat een leerling laat zien als je gaat determineren mee te nemen, want leerlingen laten niet altijd zien wat ze in huis hebben op het moment dat het ‘moet’.

>> Ga terug naar de beginpagina Samen leren leven