Even Voorstellen: Nieuwe consulent Alkmaar-Zuid: Samia Abrari
Even voorstellen Nieuwe consulent Alkmaar-Zuid: Samia Abrari Begin september startte Samia Abrari a...
“Met 150 man was de opkomst boven verwachting”, vertelt PPO-NK-consulent Esthel Schneiders. “Het was een mooie bijeenkomst waarop professionals binnen het primair onderwijs (PO) en voorgezet onderwijs (VO) met elkaar van gedachten wisselen over de overgang, doorgaande lijn en de samenwerking tussen PO en VO voor kinderen tussen 10 en 14 jaar.”
“Een van de keynotesprekers was dr. Karen Heij”, gaat Esthel verder. “Een taalkundige die al ruim 35 jaar werkt in de wereld van toetsen en examens en de rol van de eindtoets op het onderwijs en de samenleving onderzocht. Heel interessant. Ze zette de aanwezigen echt aan het denken.
Welke informatie geven die toetsen ons? En wat betekent het voor de maatschappij, voor scholen, voor de overgang van PO en VO en vooral voor de kinderen dat we op deze manier toetsen? Is het niet veel beter om óók te kijken naar de talenten van kinderen? En hoe ze die kunnen inzetten om de transitie van basisschool naar voortgezet onderwijs te kunnen maken? En hoe kunnen de scholen daarop inspelen?
De tweede keynotespreker en onderwijswetenschapper Arjen Nanninga haakte daar mooi op in met zijn pleidooi over kansengelijkheid en welke plek past bij leerlingen in het vervolgonderwijs. Hij stelt dat toetsen soms waardevol zijn, en je onderbuikgevoel net zo goed. Zijn advies: neem het hele beeld van wat een leerling laat zien als je gaat determineren, want leerlingen laten niet altijd zien wat ze in huis hebben op het moment dat het ‘moet’.”
“Ook uit de tafelgesprekken tussen de aanwezigen blijkt dat zij allemaal veel meer naar het kind willen kijken in plaats van naar cijfers. Toch is het in de praktijk soms lastig, vanwege de Inspectie, een beperkt aantal uren in een week en werkdruk om alle kinderen de kansen en de ruimte te geven die ze verdienen. Wel is heel duidelijk dat bij alle professionals het verlangen naar een betere verbinding tussen primair en voortgezet bestaat.
En er gaat ook al veel goed: de centrale warme overdracht zoals we die samen hebben georganiseerd loopt goed en moet goed gemonitord blijven. Tegelijkertijd is er werk aan de winkel om die verbinding nog soepeler te maken. Het kan al heel laagdrempelig zijn: stap daadwerkelijk elkaars wereld binnen. Laat groep 7- en 8-leerkrachten middelbare scholen bezoeken, de sfeer proeven en vragen stellen aan de leerkrachten daar. En andersom. Hoe bewegen leerlingen zich op beide plekken? Wat kan er al wel? En wat is er nog nodig?
We blijven leren van elkaars good practices en hopen we dat de ontmoetingen die we hier tijdens de conferentie hebben gefaciliteerd, vruchten gaat afwerpen. De wil is er. En er zijn uitdagingen en kansen genoeg om samen te ontdekken hoe we de overgang tussen PO en VO nóg soepeler kunnen laten verlopen.”