Alle leden mogen wijzigen
Bij passend onderwijs wordt de kwaliteit gemaakt en bepaald door de mensen die het passend onderwijs in de praktijk moeten uitvoeren. Permanente aandacht voor de samenwerking en borgen van de kwaliteit is daarom belangrijk. Daarom werken we samen aan kwaliteit door cyclisch samen te onderzoeken, te leren en te duiden.
Ontwikkelingen in het verslagjaar
Om de kwaliteit te monitoren, hebben we in 2022 op alle niveaus intern én extern evaluaties en reflecties uitgevoerd op de volgende wijze:
- Er zijn multidisciplinaire overleggen (mdo’s) gevoerd over extra ondersteuning met het kind, de ouders, de school en de consulent.
- Er is tweemaal overleg gevoerd op schoolniveau (meso-gesprekken). Daarbij zijn de directeur, de intern begeleider, de consulent en de jeugd- en gezinscoach betrokken.
- Op het niveau van het werkgebied is geëvalueerd met de schooldirecteuren, intern begeleiders en consulent.
- Daarnaast vonden er 2-jaarlijks bestuurlijke reflectiegesprekken met schoolbesturen en de directeur-bestuurder plaats waarbij de kwaliteit en de besteding van de basisondersteuning, het ondersteuningsaanbod, de samenwerking en meer overkoepelende zaken worden besproken. De gesprekken vinden in alle openheid plaats en worden door alle betrokken partijen gewaardeerd en vastgelegd.
- We hebben de uitvoering van het jaarplan voor de periode augustus-december 2022 geëvalueerd.
Trimesterraportages
Door middel van de trimesterrapportages doen wij verslag over de voortgang en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband. Hiermee vormen de trimesterrapportages een belangrijke basis om te komen tot een onderzoekend en lerend dialoog met alle geledingen. Met veel zorg en aandacht brengen we alle relevante informatie overzichtelijk bij elkaar.
De rapportages zijn in dit jaarverslag opgebouwd aan de hand van de strategische perspectieven van het samenwerkingsverband in vier trimesters (augustus 2021 – december 2022). Naast de financiële ontwikkelingen doen we verslag van de innovaties en ontwikkelingen in de werkgebieden. De cijfers en de verhalen erachter brengen we samen op onze community en in onze maandberichten.
Jaarplan
Ten grondslag aan de trimesterrapportage ligt het jaarplan van het schooljaar 2021-2022 en de periode 2022 (augustus – december). Een jaarplan komt voort uit het ondersteuningsplan 2022-2026 en wordt jaarlijks opgesteld. Na elk trimester evalueren en reflecteren we op de voortgang van het jaarplan en de kwaliteit van de ingezette interventies. De conclusies worden verwerkt in de trimesterrapportage.
>> Ga terug naar de beginpagina Samen werken aan kwaliteit