Artikel - Vanuit een meervoudig perspectief werken aan inclusief onderwijs.
De samenwerkingsverbanden po en vo in Noord-Kennemerland trekken steeds vaker samen op, zo ook in de b...
Op donderdag 30 november vond de feestelijke opening plaats van het Langedijkse innovatieproject Hands-On! op de Mariaschool in Noord-Scharwoude. Tijdens de opening blikten enkele leerlingenvan groep 8 terug op de eerste weken van het project. Zij vertelden hun ervaringen aan de aanwezige leerkrachten, directeuren, ouders en opa’s en oma’s.
Lisa (11) vertelde dat ze met veel plezier naar de wekelijkse lessen toegaat: “Ik kijk er de hele week naar uit. Ik voel me hier op mijn gemak, de groep is kleiner en ik ben nou eenmaal geen type die uit boeken moet werken. Ik leer echt door het doen. Spelenderwijs heb ik leren vermenigvuldigen, rekensommen gemaakt en mijn woordenschat uitgebreid. Later wil ik oudere mensen verzorgen”. Ook Mats (11) is erg blij het aanbod: “Ik vind deze dag zo leuk en ben blij dat hij er is gekomen. Een eigen project voor ons en niet alleen voor slimmere kinderen. Ik heb nu al zin om straks met techniek aan de slag te gaan. Kunnen we niet dit niet twee dagen doen?”
Innovatieproject Hands-On!
Op 2 november zijn de tien basisscholen in de gemeente Langedijk het innovatieproject Hands-On! gestart, een pilot die tot mei 2018 duurt. Doel is een aanbod te creëren voor leerlingen die vooral leren door toepassing in de praktijk van alledag. Door er een gezamenlijk project van te maken, kan elke week in de onderwijsbehoeften van deze leerlingen worden voorzien. Het project wordt één schooldag in de week aangeboden in één klaslokaal op twee scholen: De Koolvlet (regio Zuid) en de Mariaschool (regio Noord). De leerlingen gaan tijdens Hands-On! aan de slag met vier concrete thema’s: voeding, groen, milieu en techniek.
Volgens onderwijsconsulent Kristel de Wit is dit innovatieproject een mooi voorbeeld van samenwerking in de regio: ‘De scholen zoeken niet los van elkaar naar een oplossing, maar organiseren Hands-On! samen. Daar zit de kracht. De reacties zijn positief en de kinderen blij. Hopelijk kunnen we in de toekomst meer vraagstukken voor passend onderwijs gezamenlijk oplossen!’