AANMELDING GESLOTEN - Conferentie 28 september 2022 ‘Samen op weg naar inclusiever onderwijs; Samen leren, Samen leven!’
De beweging naar inclusief onderwijs leeft. We zijn ons steeds meer bewust van de impact op kinderen w...
Op 17 april 2023 werd op initiatief van de netwerkorganisatie regio Alkmaar, GGZ Noord-Holland Noord, samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO-NK) en het Oudersteunpunt Noord- Kennemerland een gezamenlijke ontwerpsessie georganiseerd rondom het thema ‘mentale veerkracht’ van kinderen.
De inleiding werd verzorgd door Astrid Ottenheym (directeur-bestuurder PPO-NK). Ze stond stil bij de afname van het mentale welbevinden bij kinderen in het basisonderwijs. Er is een urgentie om als professionals niet alleen te focussen op kindgerichte interventies vanuit onze eigen disciplines, maar met een bredere open blik naar het hele ecosysteem rondom het kind te kijken. Van daaruit kan met elkaar een veerkrachtig pedagogisch netwerk worden realiseren.
Rondom een denkbeeldig kampvuur deelden de aanwezigen persoonlijke verhalen en ervaringen over de veerkracht van kinderen.
De verhalen vormden verschillende rode draden die vervolgens het uitgangspunt werden om verder met elkaar in gesprek te gaan over het pedagogische ecosysteem en een menswaardig bestaan aan de hand van het dialoog instrument ‘Laat geen kind achter’. Hierbij werd gediscussieerd aan de hand van 5 essentiële vragen:
5 essentiële vragen over het pedagogisch ecosysteem.
5 essentiële vragen over een menswaardig bestaan
Na een levendige dialoog in de groepen, waarbij ook lastige ervaringen hoorden, werden de opbrengsten gedeeld met de gehele groep. Enkele gedachten:
Iedereen is uniek en is onderdeel van de oplossing – Blijf vasthouden als mens - Blijf het kind betrekken wat hij/zij nodig heeft – Ga om het kind heen staan – Communiceer open en geweldloos - Durf het niet te weten, maar laat niet los - Er is al veel, hoe kunnen we alles samenbrengen? – Denk in mogelijkheden – Blijf samen in gesprek en onderzoek wat nodig is – Luister duurzaam – Perspectief hebben geeft kracht.
Er was grote betrokkenheid en vertrouwen in elkaars expertise en kernwaarden.
De groep signaleerde ook enkele ontwikkelpunten:
Deze ontmoetingen waren een eerste belangrijke stap om samen te leren en te ontwerpen. Een stap die al geleid heeft tot verbreed inzicht en de ontdekking dat samen optrekken loont.
Hester van Beeldtekenaar.nl presenteerde haar visuele impressie van de ochtend.
De bijeenkomst smaakte bij de aanwezigen naar meer en het voorstel werd gedaan om het onderwerp in een drietal vervolgbijeenkomsten nader te gaan verkennen, om zo te komen tot een prototype mentale veerkracht voor kinderen.
/