4. Jaarplan 2023

  • jun 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 24 jan
  • 1
  • 124
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2023

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op.

Het jaarplan is een weergave van de continue dialoog in ons netwerk. Het schetst het waar, waarop en hoe we komend jaar in ons netwerk investeren. Wat goed gaat en wat we kunnen versterken. Hoe we de stem van de leerling horen, hoe we de alliantie ouder-leerkracht-school versterken, hoe we het samenspel in de werkgebieden intensiveren, hoe we de (inhoudelijke) ontwikkeling van ons netwerk vormgeven met de netwerkgroepen, en hoe we door regionaal samen te werken de holding bieden voor het samenspel rondom de leerling. Ook dit is een samenspel dat plaatsvindt in de werkgebieden, netwerkgroepen, het PPO-NK team, Deelnemersraad, Ondersteuningsplandraad (OPR) en Raad van Toezicht.

Jaarplan 2023

Het versterken van kinderen in kwetsbare posities was de focus van het jaarplan 2023. De beoogde doelen en bijbehorende activiteiten waren onderverdeeld in vier thema’s:

  1. Activiteiten gericht op het versterken van het perspectief voor ieder kind.
  2. Activiteiten gericht op de pedagogische alliantie ouders – leerkracht – school: ik maak verschil voor ons.
  3. Activiteiten gericht op het samenspel in de werkgebieden: Samen Leren Leven.
  4. Activiteiten gericht op een dekkend netwerk dat werk maakt van Samen Leren Leven.

Ten aanzien van de beoogde doelen kunnen we zeggen dat:

  • Hoorrecht voor ieder kind en handelingsgericht werken en arrangeren weliswaar gerealiseerd zijn, maar blijvend aandacht verdienen.
  • Het Oudersteunpunt heeft toegewerkt naar implementatie van Vertellis (storytelling) en het Jeugd- en Oudersteunpunt PO-VO, de verwachting is dat Vertellis medio februari 2024 live gaat.
  • Experts vanuit de gespecialiseerde scholen steeds vaker aansluiten bij een werkgebied overleg en impuls van €50.000,- hebben gekregen om dit verder structureel vorm te geven.
  • Passend onderwijs vanuit meervoudig perspectief gerealiseerd wordt in samenspel met ouders – leerkracht - intern-begeleider – school – consulent en jeugdhulp.
  • Gebleken is dat de trainingen WegWijs in Gedrag en TOP dossier bijdragen aan het toepassen van meervoudige perspectief name bij het kijken naar en analyseren van ontwikkelingsvraagstukken van kinderen (o.a. zichtbaar tijdens het MDO). In 2024 zal het samenwerkingsverband deze trainingen opnieuw aanbieden.
  • Leren en inspireren van elkaar blijft ook voor 2024 een aandachtspunt de Netwerkgroep Samen Leren Leven zal hier weer een rol in gaan spelen.
  • Het samenwerken aan en ontwerpen van een plan voor een inclusief werkgebied is een continu proces.
  • Cluster Dijk & Waard en het werkgebied Heiloo zijn in 2023 gestart met een bovenbestuurlijke plusklas (BBP), respectievelijk de Aventurijn en de Reizigers. Samen met de BBP Alkmaar en de Trimaran is er een dekkend aanbod voor kinderen met veel potentieel en extra ondersteuningsvragen. Voor verdere ontwikkelingen van het HB-onderwijs is voor de jaren 2024 t/m 2026 een subsidie aangevraagd.
  • De doelstelling om preventief jeugdhulp op school in te zetten heeft geleid tot het opzetten van de pilot SOOS (sterke ondersteuning op school) en het aanstellen van een projectleider. Medio april 2024 hoopt de pilot SOOS live te gaan op vier scholen in Alkmaar Noord en vier scholen in Heerhugowaard Noord.
  • Alle werkgebieden hebben in 2023 vanuit de gemeenten een extra budget gekregen om de veerkracht van kinderen te versterken.
  • Om professionals in onderwijs en jeugdhulp te blijven inspireren, enthousiasmeren en te stimuleren in de beweging naar inclusief onderwijs vond op 20 september 2023 de conferentie ‘Toekomsten maken we nu!’ plaats. De deelname was weliswaar groot, maar het aantal deelnemende leraren klein. In de komende jaren zullen we ons meer op de leraren gaan richten.
  • De samenwerking onderwijs en gemeenten in opvang en onderwijs aan nieuwkomers blijft een belangrijk en continu proces.
  • Met behulp van de subsidie Wel in Ontwikkeling is de digitale school opgezet voor kinderen die om wat voor reden dan ook niet mee kunnen doen op school. De digitale school helpt om contact te houden met onderwijs en leren en wordt daarom In 2024 vanuit eigen budget voortgezet.
  • De wens om alle vierjarige kinderen in te schrijven op een reguliere school is volop in ontwikkeling. In 2024 zal hier verder inhoud aan worden gegeven onder leiding van de Netwerkgroep Jonge Kind.
  • In 2023 heeft de regionale werkgroep OZA een start gemaakt met de kwaliteitszorg van OZA’s en de wijze van financiering als het schuurt tussen jeugdwet en onderwijswet. In samenwerking met de Netwerkgroep Reflectie & Leerteam zal dit in 2024 verder vorm krijgen.

titel toegevoegd door opties
Jaarplan_2023.pdf jun 2023 PPO-NK - community beheer

Trefwoorden