2. Governance

  • jun 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 30 jan
  • 91
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2023

De Ondersteuningsplanraad, Deelnemersraad en Raad van Toezicht doen verslag van hun activiteiten in het schooljaar in het 1e en 2e e trimester 2023

Ga hier naar de bijdragen van:

Ondersteuningsplanraad (OPR)

- Trimesterrapportage periode januari t/m juli 2023.

De OPR heeft in de periode januari t/m juli drie maal vergaderd en er waren een aantal bijeenkomsten waar de OPR of een afvaardiging ervan aan deelnam.

  • In de vergadering van februari is de OPR in gesprek gegaan met de directeur-bestuurder over de wens om in beleidsstukken en rapportages zaken concreter te beschrijven, zodat processen en beleidskeuzes beter op meetbare resultaten en op logische navolgbaarheid beoordeeld kunnen worden. Dit onderwerp is ook in het gesprek van de OPR met de Inspectie op 16-02-2023 ingebracht. De OPR was verheugd in de laatste vergadering van dit schooljaar een zeer helder uitgewerkt visiestuk over inclusieve huisvesting te ontvangen en verheugt zich op de voortgang hierin bij toekomstige rapportages en gesprekken erover.
  • Er is door de OPR een positief advies afgegeven bij de Honorering Raad van Toezicht en er is ingestemd met het addendum bij het Ondersteuningsplan 2022-2026. Bij dit laatste stuk heeft de OPR een kanttekening geplaatst ten aanzien van de autonomie van de scholen en ingebracht graag het gesprek aan te gaan over de opgenomen tekst inzake een verplichte training op de scholen.
  • Begin april vond een gezamenlijke bijeenkomst plaats van de RvT, de deelnemersraad en de OPR. Aansluitend op dat overleg sprak een delegatie van de OPR met een delegatie van de RvT. Afgesproken is om, naast de gezamenlijke overleggen, ook tweemaal per jaar een rechtstreeks overleg te voeren (dit kan in aansluiting op een gezamenlijk overleg plaatsvinden).
  • De Jaarstukken 2022 en het Accountantsverslag zijn besproken met de Financiële Commissie van de OPR en ze zijn in een plenaire vergadering van de OPR toegelicht.
  • Twee leden van de OPR namen deel aan de BAC nieuwe directeur-bestuurder en hebben binnen de OPR-vergaderingen verslag gedaan van de bijeenkomsten en van de voordracht van de inmiddels benoemde kandidaat.
  • Tussentijds zijn twee leden van de OPR afgetreden en aan het einde van het schooljaar is de voorzitter, vanwege het einde van haar zittingstermijn, afgetreden. Dat maakt dat de OPR momenteel uit slechts vier leden bestaat en daarmee onder druk staat in het slagvaardig kunnen functioneren en besluiten. Het knelpunt is besproken met de directeur-bestuurder en er wordt nog vóór de zomervakantie actief ingezet op het werven van nieuwe leden.

Juli 2023

- Trimesterrapportage periode augustus t/m december 2023.

De OPR heeft in de periode augustus t/m december tweemaal vergaderd en er werd een informatie bijeenkomst georganiseerd voor kandidaat-leden. Twee leden van de OPR sloten op 28 november aan bij de Deelnemersraad om te vertellen over de OPR.

De OPR heeft bericht van verhindering gedaan voor de gezamenlijke bijeenkomst RvT-DR-OPR op 17 oktober. De belangrijkste reden hiervoor was dat de OPR uit een te gering aantal leden bestond.

De eerste OPR-vergadering van het schooljaar was op 30 oktober en het betrof een interne vergadering, waarin het positioneren van de OPR centraal stond. De nieuwe voorzitter, mevr. Rosalie van Tol, deed verslag van het kennismakingsgesprek dat zij voerde met de nieuwe directeur-bestuurder, mevr. Janneke Oosterman. De flyer waarmee de OPR hoopt potentiële leden te bereiken, werd besproken, alsmede het wervingstraject. Verder werden het Huishoudelijk Reglement (versiedatum 01-09-2023) en de Jaarplanning 2023-2024 OPR vastgesteld. Er is geen Activiteitenplan 2023-2024 opgesteld, maar als algemene ambitie is geformuleerd: De focus van de OPR zal liggen op logica en navolgbaarheid in de beleidsstukken. Daarnaast wil de OPR in 2023-2024 graag duidelijke opleggers bij de stukken ontvangen.

De wervingsactie en de aansluitende introductie-bijeenkomst die op 27 november digitaal werd gehouden, leverde een vijftal kandidaten. Hiervan hebben vier mensen aangegeven toe te willen treden en de vijfde kandidaat besloot na de informatiebijeenkomst dat het lidmaatschap niet passend was bij haar verwachtingen.

De tweede vergadering, op 4 december, was voor het grootste deel in gezamenlijkheid met de directeur-bestuurder. Er werd uitgebreid kennisgemaakt met elkaar in een open en vertrouwelijke sfeer, ambities en verwachtingen naar elkaar in de samenwerking werden besproken en er werd over de managementcyclus en de bijbehorende stukken gesproken. Hierbij is de focus van de OPR ten aanzien van 2023-2024 herhaald. De directeur-bestuurder lichtte een SWOT-analyse toe die op grond van haar eerste ervaringen binnen het samenwerkingsverband is opgesteld. Zij gaf aan dat het Jaarplan 2024 en de Begroting 2024 vertraging hebben opgelopen door de directiewisseling. Deze stukken zullen begin 2024 bij de OPR ingebracht worden. Er is ook gesproken over de rol van de partijen en de leden, de indeling van de vergaderingen en de werkwijzen in het algemeen. De OPR blijft inzetten op aanvulling in ledental, met name in de oudergeleding.

december 2023

>>> Bekijk hier de community pagina van de OPR voor meer informatie

Deelnemersraad

- Trimesterrapportage periode jan-juli 2023

In de afgelopen periode zijn de leden van de Deelnemersraad vier keer bij elkaar gekomen. Tijdens deze bijeenkomsten worden de deelnemers op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen die er spelen binnen het Samenwerkingsverband, is er ruimte om de dialoog en de verdieping aan te gaan over verschillende onderwerpen en als laatste in de bijeenkomst sluit er altijd een Netwerkgroep aan en gaan we gezamenlijk rondom een vraagstuk ontwerpen.

Hieronder volgt op data en hoofdonderwerpen een opsommingen. Alle bijeenkomst stonden in het teken van het vertrek van de directeur bestuurder en de opvolging van haar.

17 jan 23: Mededeling dat de directeur bestuurder stopt, daarnaast stond het thema inspectiebezoek centraal en sloot de Netwerkgroep nieuwkomers aan.

14 feb 23: De volgende thema’s stonden centraal: Huisvesting en inclusief onderwijs, Trimesterrapportage, project Sterke Ondersteuning Op School (SOOS) en de Netwerkgroep Meer- en Hoogbegaafdheid sloot aan.

4 april 23: Het bestuurlijk verslag over kalenderjaar 2022 en het addendum van het Ondersteuningsplan stonden als thema’s centraal en het tweede deel van de bijeenkomst stonden de bestuurlijke reflectiegesprekken centraal.

20 juni 23: De thema’s financiën, onderzoeksresultaten training wegwijs in gedrag en het overleg met de omringende samenwerkingsverbanden stond centraal en daarnaast sloot de netwerkgroep nieuwkomers aan.

- Trimesterrapportage periode augustus - december 2023

17 oktober 23: onderwerpen die aan de orde zijn gekomen: kennismaking met de nieuwe directeur-bestuurder, aanstellen van een agendacommissie, de subsidie brugfunctionaris en het inspectierapport. De netwerkgroep Nieuwkomers was als gast aanwezig en bracht de aanwezigen op de hoogte van de stand van zaken, ontwikkelingen en het samen optrekken.

* Op 17 oktober 2023 was er een gezamenlijke ontmoeting van de Deelnemersraad, de Raad van Toezicht en de OPR en genodigden een dialoogsessie rond 'Verbinding (passend) onderwijs en jeugdhulp' onder leiding van Fedor Heida.

28 november 23: onderwerpen die aan de orde zijn gekomen: de trimesterrapportage, TLV- aanvragen en arrangementen, SWOT (sterkte en zwakteanalyse) en voorstel ambities 2024 en de Plezierige Klas, een gedragsinterventie.

Raad van Toezicht

- Trimesterrapportage periode jan-juli 2023

In de afgelopen periode zijn de leden van de Raad van Toezicht vier keer bij elkaar gekomen. Tijdens deze bijeenkomsten komen altijd dezelfde onderwerpen aan bod als in de Deelnemersraad. De agenda wordt ook aangevuld met eigen punten. Daarnaast sluit ook bij deze bijeenkomsten altijd een Netwerkgroep aan.

Hieronder volgt op data en aanvullende onderwerpen per overleg. Alle bijeenkomst stonden in het teken van het vertrek van de directeur bestuurder en de opvolging van haar. De Raad van Toezicht is de werkgever van de directeur bestuurder.

15 feb 23: Er werd langer stilgestaan bij de financiën; de vangnetbepaling is besproken en de ingediende motie over de reserves van de samenwerkingsverbanden. Daarnaast stelde de leden het jaarverslag van 2022 vast en sloot de Netwerkgroep schoolaanwezigheid aan.

12 april 23: Als aanvullend thema werd het concept accountantsverslag kalenderjaar 2022 besproken met de accountant en de Netwerkgroep Meer- en hoogbegaafdheid sloot aan.

21 juni 23: Als aanvullend agendapunt werd officieel de nieuwe directeur bestuurder benoemt.

* Op 4 april was er ook in de avond een gezamenlijke ontmoeting van de Deelnemersraad, de Raad van Toezicht en de OPR. Klik hier voor een indruk van deze avond.

- Trimesterrapportage periode augustus - december 2023

4 oktober 23: onderwerpen die aan de orde zijn gekomen: eerste bevindingen van de nieuwe directeur bestuurder, overlegstructuur binnen PPO-NK, personeelsbeleid, herijken van werkzaamheden van de consulenten, beleidskeuzes t.a.v. de begroting, het inspectierapport en de samenwerking tussen de samenwerkingsverbanden PO en VO.

* Op 17 oktober 23 was er een gezamenlijke ontmoeting van de Deelnemersraad, de Raad van Toezicht en de OPR en genodigden een dialoogsessie rond 'Verbinding (passend) onderwijs en jeugdhulp' onder leiding van Fedor Heida.

Trefwoorden