Samenvatting
Leerling populaties en prognoses Samen met de gemeenten van regio Alkmaar ondersteunen we scholen, k...
Alle leden mogen wijzigen
Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis) onderwijs
Sinds 2020-2021 is er spraken van een daling van het aantal SBO-leerlingen. In onderstaande grafiek zien we het aantal leerlingen in het sbo. Dit jaar zien we een verdere daling naar 301 leerlingen.
Bron DUO
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
In het speciaal onderwijs zien we, na een lichte daling het aantal so leerlingen weer stijging. In onderstaande grafiek ziet u het aantal leerlingen van de afgelopen jaren in het speciaal onderwijs.
bron: DUO
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Het is de verwachting dat het aantal SO-leerlingen boven het landelijk gemiddelde zal liggen. Na een korte daging in schooljaar 2021-2022 lijkt er weer sprake van een stijgende lijn. Dit komt overeen met het landelijk beeld.
De stijging van afgelopen jaren van het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs kon verklaard worden doordat er steeds meer jonge kinderen (onder de 8 jaar) naar het s(b)o verwezen werden en doordat verwezen kinderen over het algemeen op de speciale (basis)school blijven. Ook heeft de instroom van nieuwkomers leerlingen gevolgen voor het aantal SO leerlingen.
Een leerling wordt in het SO is toegelaten met een toelaatbaarheidsverklaring categorie 1:SO-laag, categorie 2: SO-midden of categorie 3: SO-hoog.
We zien in onderstaande grafiek dat het aantal leerlingen met een tlv categorieën hoog en midden zich lijken te stabiliseren en dat het aantal leerlingen met een tlv categorie laag na een korte daling weer begint te stijgen.
Bron DUO
In onderstaande grafieken is de trend van het deelnamepercentage in het SBO en SO van afgelopen schooljaar te zien, voor zowel landelijk als PPO-NK.
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Voor het samenwerkingsverband ligt het deelnamepercentage SBO op 1.75 %. Ten opzichte van voorgaande jaar lijkt er weer sprake van een lichte stijging van 0.09%. De stijging komt overeen met het landelijk beeld.
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Voor het samenwerkingsverband ligt het deelnamepercentage op 2.40% Ten opzichte van voorgaande jaren zien we weer een stijging van het deelnamepercentages SO met +0.22%. De stijging komt overeen met het landelijk beeld.
Wanneer we inzoomen op de verschillende SO categorieën ontstaat het volgende beeld:
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Voor het samenwerkingsverband ligt het deelnamepercentage SO-laag op 1.75%. Ten opzichte van voorgaande jaren is dit een geleidelijke stijging van +0.01%. De stijging komt overeen met het landelijk beeld, zij het dat daar de stijging +0.09% bedraagt.
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Voor het samenwerkingsverband ligt het deelnamepercentage SO-midden op 0.24%. De daling van vorige jaren lijkt zich te stabiliseren. Landelijk zien we een gestaag stijgende trendlijn.
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Voor het samenwerkingsverband ligt het deelnamepercentage SO-hoog op 0.41%. Ten opzichte van voorgaande jaren betreft dit een stijging +0.08%. Dit ligt aanzienlijk hoger dan het landelijke deelnamepercentage SO-midden dat op 0.19% ligt. Het landelijke deelnamepercentage SO-midden laat een stabiele trendlijn zien tussen de 0.16 en 0.19%.
De stijging kan o.a. verklaard worden door de komst van een extra structuurgroepen Alk, Heliomare.
Bron: DUO
In bovenstaande figuur is de leerlingentelling per 1 februari 2024 weergegeven. Bij alle scholen is sprake van een (lichte) afname van het aantal leerlingen. Alleen bij De Ruimte en OZG de Stip is sprake van een lichte stijging van het aantal leerlingen.
Naast bao, sbo en so kunnen kinderen ook naar cluster 1 of cluster 2 voorzieningen gaan.
In onderstaande grafieken wordt het percentage leerlingen weergegeven dat woont in de regio van ons samenwerkingsverband en staat in geschreven bij een instelling voor cluster 1 of 2 onderwijs.
Leerlingen in cluster 1 en 2 vallen niet onder de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband. De leerlingen zijn ingedeeld op basis van hun 4-cijferige woon-postcode. Het getoonde percentage wordt berekend door het totaal aantal leerlingen te delen door het aantal bao en SBO leerlingen (het aantal leerlingen waarop de bekostiging van het swv is gebaseerd)
Op cluster-1-scholen kunnen leerlingen terecht die blind of slechtziend zijn. Vaak hebben deze leerlingen naast de visuele beperking ook één of meerdere andere ondersteuningsbehoeften. De meeste leerlingen met een visuele beperking gaan naar het reguliere onderwijs met extra ondersteuning. Landelijk gaan ongeveer 2500 leerlingen gaan naar een cluster-1-school. In Nederland bieden twee instellingen cluster-1-onderwijs en ondersteuning: Bartiméus en Koninklijke Visio.
Vanuit ons samenwerkingsverband werkgebied gaan minder dan 5 leerlingen naar het cluster 1 onderwijs. Het is het deelnamepercentage als volgt:
Bron: DUO/Dashbord passend onderwijs
Cluster-2-scholen bieden een plek aan leerlingen die doof of slechthorend zijn. Daarnaast kunnen op deze scholen ook leerlingen terecht die veel moeite hebben met communiceren. Een deel van deze leerlingen gaat naar een speciaal onderwijs school van één van de instellingen maar de meeste leerlingen gaan naar een reguliere school met ondersteuning van een instelling.
Er zijn een aantal gespecialiseerde instellingen die cluster-2-onderwijs en ondersteuning aanbieden: Kentalis, Auris, VierTaal en Vitus Zuid.
Vanuit ons samenwerkingsverband werkgebied gaan < 5 leerlingen naar het cluster 2 onderwijs. Het is het deelnamepercentage als volgt:
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
Het deelnamepercentage voor cluster 2 ligt voor het swv op 0.39 %. Hiermee lijkt de lichte daling verder door te zetten.