4. Jaarplan 2024

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 2 okt
  • 1
  • 93
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op.

Het jaarplan is een weergave van de continue dialoog in ons netwerk. Het schetst het waar, waarop en hoe we komend jaar in ons netwerk investeren. Hoe we de stem van de leerling horen, hoe we de alliantie ouder-leerkracht-school versterken, hoe we het samenspel in de werkgebieden intensiveren, hoe we de (inhoudelijke) ontwikkeling van ons netwerk vormgeven met de netwerkgroepen, en hoe we door regionaal samen te werken de holding bieden voor het samenspel rondom de leerling.

Jaarplan 2024

De voorgenomen acties, aandachtsgebieden en doelstellingen die hierin zijn opgenomen vinden hun oorsprong in onze koers zoals beschreven in het ondersteuningsplan van PPO-NK. We houden hierbij rekening met ontwikkelingen in onze regio en de gemeenten en bouwen niet alleen voort op initiatieven die de afgelopen jaren genomen zijn, maar ook op nieuwe initiatieven voortkomend uit het cyclisch werken in de netwerkgroepen en werkgebieden. Alle acties en initiatieven in dit jaarplan dragen bij aan het realiseren van onze visie:

  • Perspectief voor ieder kind: een goede weg naar de toekomst vol hoop en vanuit een gedeeld perspectief met ouders en leerkrachten.
  • Ik maak verschil voor ons: we dragen samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los tot dat het kind weer floreert.
  • Samen leren Leven: thuisnabij en inclusief onderwijs voor alle leerlingen in ons samenwerkingsverband. We omarmen diversiteit en benutten op positieve wijze verschillen.

We bereiken onze doelen door het netwerk, het ecosysteem, rondom de leerlingen waar wij passend onderwijs voor verzorgen te versterken. We streven naar een netwerk dat op elke vraag die kinderen, ouders en scholen stellen in samenspel een passend antwoord vindt. De werking van een dergelijk ecosysteem wordt het beste geschetst door het model van Bronfenbrenner. Dit model brengt in beeld dat het resultaat voor het microsysteem, het kind, beïnvloed wordt door de interacties op het meso-, exo- en macrosysteemniveau en het samenspel tussen deze niveaus. Het samenwerkingsverband is erop gericht om deze interacties en het samenspel tussen de niveaus te versterken.

Trends en ontwikkelingen die de komende jaren consequenties hebben voor de keuzes in ons handelen:

  • De opdracht om te werken aan inclusieve, adaptieve praktijken waarbij zorg en onderwijs gecombineerd wordt.
  • De stijging van het aantal verwijzingen naar het speciaal onderwijs. In schooljaar 2023 was het deelnamepercentage SO voor PPO-NK 2,18% ten opzichte van het landelijk gemiddelde van 1,87%.
  • De toename van jonge kinderen (4- en 5-jarigen) met een toelaatbaarheidsverklaring SO en daarmee de groei van Speciale Jonge Kind voorzieningen.
  • De toename van kinderen met complexe onderwijs- ondersteuningsbehoeften.

Ontwikkelmogelijkheid volgens de onderwijsinspectie (februari 2023) Het bestuur heeft een werkend stelsel voor kwaliteitszorg, maar kan dit nog verder ontwikkelen door ook ouders te betrekken bij het zicht op de realisatie van passend onderwijs.

Thema’s uit ons ondersteuningsplan waar we het komende jaar op zullen focussen:

  • Een sterke pedagogische-alliantie rondom kinderen, van ouders, leerkrachten en school;
  • Regie voor leraren (en pedagogisch medewerkers);
  • Ontwikkelen van inclusieve en adaptieve praktijken binnen de werkgebieden;
  • Ontwikkelen evaluaties schoolbestuur: doelmatige besteding van middelen;
  • Ontwikkelen van een horizontale dialoog met ouders, binnen de deelnemersraad en de werkgebieden;
  • Terugdringen van het aantal leerlingen in het s(b)o of onderwijszorgvoorziening.

Ambities waar we het komende jaar aan willen werken Als we het kind centraal stellen en rekening houden met de trends en ontwikkelingen, ontwikkelmogelijkheden en thema’s uit ons ondersteuningsplan komen we uit op vier ambities voor het jaarplan 2024:

  • Realiseren van tijdig passende ondersteuning van kinderen, ouders en leraren en ouders. (Thema 1 & 2)
  • Interventies zijn duurzaam en structureel. (Thema 3 & 4)
  • Ouders geven input/ hebben zicht op de realisatie van passend onderwijs. (Thema 5)
  • Aandacht voor jonge kinderen (2,5 – 7 jaar) met uitdagende hulpvragen en ondersteuningsbehoeften. (Thema 6)

Twee keer per jaar reflecteren we op de voortgang van ons jaarplan en onderzoeken we samen de ontwikkelingen in onze regio. De reflecties worden verwerkt in de trimesterrapportages en geven input op dat wat goed gaat en wat we kunnen versterken. Ook dit is een samenspel dat plaatsvindt in de werkgebieden, netwerkgroepen, het PPO-NK team, Deelnemersraad, Ondersteuningsplandraad (OPR) en Raad van Toezicht.

– Voortgangsrapportage 1e en 2e trimester

Zowel in de deelnemersraad als in het consulententeam is het jaarplan tussentijds geëvalueerd.

Aandachtsgebieden voor het tweede deel van het jaar zijn/ blijven:

  • Zicht op kwaliteit
  • Onderlinge samenhang tussen de netwerkgroepen
  • Toekennen van arrangementen
  • Implementeren van Vertellis!?
  • Samenwerking onderwijs en jeugdhulp
  • Ontwikkelingen van het Jonge Kind
  • Samenwerking met ouders.
Download
titel toegevoegd door opties
Jaarplan_2024__2_.pdf 25 sep PPO-NK - community beheer

Trefwoorden