Aantal leerlingen

  • jun 2019
  • PPO-NK Community Support
  • ·
  • Aangepast jan 2020
  • 719
  • PPO-NK - community beheer
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK Community Support
Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

In het schooljaar 2018-2019 volgden in totaal 20.950 leerlingen tussen de 4 en 13 jaar onderwijs in onze regio. Hiervan volgde 96,3 % (20.178 leerlingen) regulier onderwijs en 3,7% (772 leerlingen) speciaal (basis)onderwijs (sbo): 385 leerlingen op het sbo en 387 leerlingen op het so.

Aantal leerlingen basisonderwijs

We zien dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren gemiddeld jaarlijks met ruim 1% daalt ten opzichte van het jaar ervoor. Deze daling wordt veroorzaakt door de krimp van het aantal kinderen tussen 4 en 13 jaar.



Aantal leerlingen speciaal (basis) onderwijs

3,7% van de leerlingenpopulatie gaat naar het speciaal (basis)onderwijs. We zien een stijging van het aantal leerlingen op het speciaal (basis)onderwijs. Deze trend is ook landelijk waarneembaar. Het aantal kinderen dat uit onze regio naar het speciaal onderwijs gaat, zit met 1,88% net iets boven het landelijk gemiddelde wat staat op 1,67%. Het aantal kinderen dat onderwijs krijgt uit onze regio op het speciaal basisonderwijs, zit met 1,86 net onder het landelijke gemiddelde van 2,42%.

In de aanloop naar passend onderwijs dachten veel scholen dat ze geen leerlingen meer mochten verwijzen naar andere voorzieningen. Hierdoor zagen we een daling van verwijzingen van 2011 tot 2015. Na 2016 kwam hier een kentering in en werden er weer meer kinderen verwezen. De toename zien we vooral bij de jongere leerlingen. Dit is met name het gevolg van de inzet op vroege signalering. Scholen vragen eerder om hulp en en wachten niet te lang met het bespreken van een leerling. Ook zien we dat S(B)O scholen hebben een verbrede toelating, waardoor aan veel leerlingen maatwerk geleverd kan worden. Tot slot zien we ook dat 50% van de vragen die scholen hebben gaan over gedrag. De stijging ligt bij SO lager en reden van verwijzing is voor het merendeel vanwege gedrag.