3. Onderzoek naar toename van verwijzing naar s(b)o en ondersteuningsvragen omtrent gedrag (NRO)
- nov 2019
- PPO-NK - community beheer
- ·
- Aangepast sep 2020
- 742
Er is een toename zichtbaar in de verwijzing van regulier naar speciaal onderwijs. Ook zien we dat 50% van de ondersteuningsvragen van scholen over problematisch gedrag gaan van kinderen. Daarom is er een aanvraag gedaan bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) voor een praktijkonderzoek. Het NRO coördineert en financiert onderwijsonderzoek en bevordert de verbinding tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van het onderwijs.
Eind januari 2020 heeft het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) het onderzoeksplan beoordeeld met een zeer goed. De gevraagde subsidie is toegekend.
In het onderzoek staan de volgende onderzoeksvragen centraal: Wat zijn methodieken om leerkrachten te leren vanuit verschillende perspectieven naar leerlinggedrag te kijken? En op welke wijze kunnen deze methodieken het beste worden geïmplementeerd in het regulier basisonderwijs?
Training leerkrachten
Als onderdeel van het onderzoek gaan de samenwerkingsverbanden - met inbreng van leerkrachten - een training voor meervoudige perspectiefname ontwikkelen en deze ook geven. Het effect van deze training wordt getest. Doel is dat de leerkrachten regie krijgen over passende interventies in de eigen praktijk en minder handelingsverlegenheid gaan ervaren. Door leerkrachten op een andere manier naar gedrag van kinderen te laten kijken - en daarop vervolgens te acteren - gaat daarvan ook preventieve werking uit. Dit draagt bij aan het meer passend maken van onderwijs voor deze kinderen op de reguliere basisscholen. Zij zullen zich zo op basisschool langer succesvol kunnen ontwikkelen. Meer informatie over de training is te vinden op de pagina 'Wegwijs in het gedrag van kinderen'.
Gebaseerd op de praktijk
De samenwerkingsverbanden willen met inhoudelijk deskundigen de ‘meervoudige perspectiefwisseling’ in de dagelijkse praktijk van zo’n dertig reguliere basisscholen onderzoeken. Er zijn drie enthousiaste leerkrachtonderzoekers beschikbaar die hierbij gaan ondersteunen: Sofie Janssen ( SAKS) en het duo Kim Aalsma/Rosalie Kaandorp (Tabijn).
Ter voorbereiding op het onderzoeksplan zijn scholenbijeenkomsten gehouden. Daaruit bleek dat de scholen zich goed konden vinden in de aanleiding van het onderzoek en de probleemanalyse. Ook zijn ze positief over de opbrengsten.
Deze bestaan uit een gevalideerde leerkrachttraining, een praktische handreiking, filmpjes, animaties en diverse presentaties en artikelen. De opbrengsten worden tevens verspreid onder andere scholen en pabo’s. De resultaten zijn toepasbaar voor de beide samenwerkingsverbanden maar ook relevant voor landelijke verspreiding.
Uitvoering in fasen
Het onderzoek valt binnen de diverse landelijke praktijkonderzoeken rond passend onderwijs. Het staat onder auspiciën van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Nadat de startaanvraag eerder zeer positief is gewaardeerd is de afgelopen maanden het onderzoeksplan uitgewerkt.
Eind januari 2020 heeft het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) het onderzoeksplan beoordeeld met een zeer goed. De uitvoering van het onderzoek zal gefaseerd plaats vinden in de periode maart 2020 - maart 2023.