Alle leden mogen wijzigen
Bij passend onderwijs wordt de kwaliteit gemaakt en bepaald door de mensen die het passend onderwijs in de praktijk moeten uitvoeren. Permanente aandacht voor de samenwerking en borgen van de kwaliteit is daarom belangrijk.
Daarom werken we samen aan kwaliteit door cyclisch samen te onderzoeken, te leren en te duiden.
Ontwikkelingen in het verslagjaar
We evalueren en reflecteren op alle niveaus intern én extern.
Dit gebeurt tijdens de multidisciplinaire overleggen (mdo’s) over extra ondersteuning met het kind, de ouders, de school en de consulent.
Ook voeren we tweemaal per jaar overleg op schoolniveau (meso-gesprekken). Daarbij zijn de directeur, de intern begeleider, de consulent en de jeugd- en gezinscoach betrokken.
Op het niveau van het werkgebied evalueren we met de schooldirecteuren, intern begeleiders en consulent.
Daarnaast vinden er 2-jaarlijks bestuurlijke reflectiegesprekken met schoolbesturen en de directeur-bestuurder plaats waarbij de kwaliteit van de basisondersteuning, het ondersteuningsaanbod, de samenwerking en meer overkoepelende zaken worden besproken.
De gesprekken vinden in alle openheid plaats en worden door alle betrokken partijen gewaardeerd.
Trimesterraportages
De trimesterrapportages vormen een belangrijke basis om te komen tot een onderzoekende en lerende dialoog met alle geledingen. Met veel zorg en aandacht brengen we alle relevante informatie overzichtelijk bij elkaar.
De rapportages zijn opgebouwd aan de hand van de strategische perspectieven van het samenwerkingsverband. Naast de financiële ontwikkelingen doen we verslag van de innovaties en ontwikkelingen in de werkgebieden. De cijfers en de verhalen erachter brengen we samen op onze community en in ons maandbericht
Jaarplan
Ten grondslag aan de trimesterrapportage ligt het jaarplan. Dit komt voort uit het ondersteuningsplan en wordt jaarlijks opgesteld. Na elk trimester evalueren en reflecteren we op de voortgang van het jaarplan. De conclusies worden verwerkt in de trimesterrapportage.
De basis op orde – naar begeleide zelfevaluatie
Om de kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning verder te verhogen, hebben we een pilot van begeleide zelfevaluatie gedaan op de Matthieu Wiegmanschool uit Bergen.
In deze pilot heeft het schoolteam, onder begeleiding van een expert, zelf onderzoek gedaan naar de kwaliteit van hun basis- en lichte ondersteuning. Daarbij wordt antwoord gegeven op de vraag: Welke factoren spelen hierin een rol en hoe kunnen deze versterkt worden. De deelnemende school was zeer te spreken over deze manier van begeleide zelfevaluatie en raadt andere scholen aan deze vorm van zelfevaluatie ook toe te passen binnen hun eigen school. Hoewel de pilot betrekking had op één school gaf de school aan hierdoor wel de uitwisseling met andere scholen in een het traject te missen.