4. Realisatie jaarplan 2019-2020

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2020
  • 855
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2019-2020

Ten grondslag aan de trimesterrapportage ligt het jaarplan.
Nu, aan het einde van het schooljaar, bespreken we welke invulling is gegeven aan de doelen.

Professionaliseringsmodel

Van wenkend perspectief naar concrete uitwerking: versterken van de ondersteuningscapaciteit van scholen - werkgebied - regio.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan:

Meer ondersteuningscapaciteit op scholen en in het werkgebied. Vanaf 2020 is de professionalisering van de leerkracht in ieder plan meegenomen. Iedere leerkracht is betrokken bij TOP dossier. Daarnaast wordt 85% van het budget van het werkgebied ingezet voor individuele en groepsarrangementen.

Wat Wie Status
1. Het versterken en doorontwikkelen van de basis- en lichte ondersteuning op school voor de interne begeleiding in samenwerking met de consulent. Masterclasses (TOP dossier, meervoudig perspectief, dieper analyseren, mindset inclusiviteit) inzetten op maat die deze ontwikkeling versterken. Scholen en consulenten

In 2020-2021 organiseren we drie masterclasses voor interne begeleiders en consulenten. De voorbereidingsgroep is bezig om de doelen en inhoud hiervan verder vorm te geven. Bij de paragraaf Professionaliserinsmodel - 1. Professionalisering wordt dit verder toegelicht. Klik hier voor meer informatie.

2. Voor de extra ondersteuning voor kinderen willen we doen wat nodig is zolang dat nodig is. Het is belangrijk dat leerkrachten zich gehoord en gesteund voelen. Dit betekent dat we samen met de leerkracht analyseren wat de leerkracht nodig heeft om de leerling te begeleiden, zodat de leerkracht de volgende keer gelijkwaardige problemen zelf kan oplossen. Scholen en consulenten Consulenten zijn binnen de werkgebieden in gesprek met de scholen over het versterken van de leerkrachtvaardigheden en de transitie van de kennis en kunde uit de individuele begeleiding naar de leerkracht in de groep. Daarbij is het doel dat de arrangementen kortdurend worden ingezet, zodat zowel de leerling als de leerkracht op hun eigen kracht mogen vertrouwen en de regie houden over het traject.
3. Elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft, heeft een kwalitatief TOP dossier met een heldere analyse, scherpe doelstelling en een concreet plan, waarin meervoudig en oplossingsgericht gekeken en gehandeld wordt. Afgelopen jaren was de focus gericht op de implementatie van TOP dossier en leren kennen en gebruiken. Nu gaan we de focus leggen op de inhoudelijke kwaliteit. Scholen en consulenten

Dit schooljaar is een analyse gemaakt van de top dossiers en gekeken waar deze inhoudelijk verbeterd kunnen worden. I.v.m. de verdere stijging van het aantal verwijzingen naar het SBO/SO is een verdere kwaliteitsslag van het TOP dossier gewenst.

Ten aanzien van de wijze van analyseren en begrijpen zijn verbeteringen gewenst.

Deze verbetering een betreft meervoudige perspectiefname, een heldere en scherpe analyse, toeschrijven en oplossing vanuit de logica van een brede analyse (waarneming), concreet en specifiek plan.

In het schooljaar 2020-2021 zal dit verder opgepakt worden binnen het NRO-onderzoek en de daarbij horende trainingen en masterclasess voor schoolbesturen, IB-consulenten, consulenten en toewijzingscommissie.

Het is onze verwachting dat het NRO-onderzoek bij zal dragen aan verhoging van de kwaliteit van het TOP dossier.

4. Hoorrecht: ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft, wordt altijd gehoord via kindgesprek in TOP dossier en 50% van de leerlingen participeren in het MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de ondersteuning. Scholen en consulenten

Het aspect ‘Hoorrecht’ maakt vast onderdeel uit van de structuur van het TOP dossier . Hierdoor nemen de consulenten dit aspect actief mee in hun gesprekken met de school, en tijdens mdo's.

Door de Corona maatregelen kon niet in alle gevallen de deelname van leerlingen aan het MDO gerealiseerd worden. Overall is echter wel een stijging te zien. Voor concrete cijfers over de MDO’s klik hier.

5. Praktijkonderzoek via Nationaal Regieorgaan (NRO) naar ondersteuningsvragen van scholen over problematisch gedrag bij kinderen. Het richt zich op het perspectief van de leerkracht in het omgaan met leerlinggedrag. NRO onderzoek Na goedkeuring eerste onderzoeksvoorstel door NRO hebben we in de eerste helft van het schooljaar het definitieve onderzoeksvoorstel geformuleerd en verdedigd voor de NRO commissie. In februari is dit voorstel door NRO goedgekeurd. De tweede helft van het schooljaar zijn diverse klankbordbijeenkomsten georganiseerd en vervolgens meetinstrumenten en trainingen voor leerkrachten, schoolleiders, IB-ers, consulenten en schoolbestuurders ontwikkeld. In het begin van het nieuwe schooljaar 2020-2021 zal de training "Wegwijs in het gedrag van kinderen" plaats vinden. Lees hier meer over de training.

Innovatie en ontwikkeling

Om een antwoord te kunnen blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

Aan het einde van deze planperiode wordt 15% van het budget werkgebied voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen besteed.

Wat Wie Status
1. Ruim 7% van het budget van de werkgebieden wordt besteed aan innovatie. Het begrip innovatie wordt geherdefinieerd. Werkgebieden en beleidsmedewerker Het begrip 'innovatie' is SMARTer geformuleerd. Door een maximale lengte in jaren aan een innovatieproject te verbinden, zijn veel innovatieprojecten nu als groepsarrangement doorgezet. Dit zorgt ervoor dat er procentueel minder aan innovatie besteed is. Lees hier verder.
2. Scholing van de consulenten in het faciliteren van het ontwikkel- en innovatieproces werkgebieden: - Herijken van werk van de consulent in het ondersteunen en versterken van passend onderwijs in de netwerkgroepen.
- Systemisch werken.
- Doorontwikkeling rol van de consulent.
Consulenten

Tijdens de trainingen "Systemisch werken" hebben we de rollen binnen het samenwerkingsverband op een systemische manier bekeken en is er vanuit de toekomst naar die rol gekeken. Daaruit zijn hernieuwde afspraken gekomen. Lees meer.

3. Vorig jaar hebben we een begin gemaakt met de dialoog over inclusie onder het motto “Samen leren leven”. Dit jaar willen we de implementatie aan de hand van de gezamenlijke uitgangspunten verder vormgeven. De dialoog wordt versterkt en er wordt gekeken naar wat nodig is om inclusie via pilots en lerende dialoog te kunnen stimuleren, zodat ieder kind zich welkom voelt, mee doet en opgroeit in zijn eigen buurt. Hierbij wordt de ontwikkeling toename in verwijzing naar s(b)o meegenomen. SWV

Er is een start gemaakt met de netwerkgroep "Inclusie - samen leren leven". Deze groep zal zich buigen over het vraagstuk hoe we binnen Noord-Kennemerland meer inclusiever onderwijs kunnen aanbieden.

Lokaal anticiperen

Passend onderwijs lokaal laten aansluiten door maatwerk en doelmatige inzet van ondersteuning en middelen.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

Iedere school, ieder werkgebied en de regio analyseert de eigen populatie en stemt daar de ondersteuning op af.

Wat Wie

Status

1. Voor het aansluiten van dat wat we doen op dat wat nodig is, zijn data een belangrijke gegevensbron voor verdere analyse. Daarvoor willen we data populaties en aanpakken van verschillende partners bij elkaar brengen ter facilitering van analyse op niveau van de school en het werkgebied. Netwerkgroep monitor

De netwerkgroep "Monitor" heeft hiermee een start gemaakt. Echter zijn deze acties niet verder doorgezet vanwege hernieuwde afspraken met de gemeenten en de Corona-crisis. Lees hier meer over de samenwerking met gemeenten.

2. Om te zorgen dat er meer kinderen (97-99%) kunnen opgroeien in de natuurlijke omgeving tussen thuis en wijk, analyseert elk werkgebied ondersteuningsvragen en stemt aanpakken hierop af. Scholen, consulenten, jeugdhulp in werkgebieden en SWV

Dit gebeurt doorlopend in de 3 trimesterrapportages van het schooljaar. Intern begeleiders, schooldirecteuren en consulenten denken samen na over het meest passende aanbod op maat.

Preventiekracht

Kinderen ontvangen in zo’n vroeg mogelijk stadium ondersteuning indien dat nodig is en leerkrachten worden hiervoor toegerust.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

Voorkomen van schooluitval en geïntensiveerde problematieken; realiseren van een doorgaande gezonde ontwikkeling voor ieder kind.

Wat Wie Status
1. We hebben de afgelopen jaren ingezet op vroegsignalering wat ook zichtbaar is in de verwijzing s(b)o. De uitstroom naar regulier is tot stand gekomen, maar is nog maar minimaal. Met de s(b)o scholen willen we er naar toe werken dat met de expertise en deskundigheid kinderen versterkt naar regulier onderwijs kunnen instromen. Dit betekent dat we een verwijzing naar s(b)o als een tijdelijk arrangement zien. Virtueel expertise cluster - werkgebieden - SWV In het afgelopen schooljaar zijn in alle lagen van het samenwerkingsverband gesprekken gevoerd over de zorgen omtrent de verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs. Schooljaar 2020-2021 zal in het teken staan van het streven naar meer inclusief onderwijs en het stimuleren van de terugkeer van leerlingen naar regulier onderwijs.
2. Voor iedere dreigende thuiszitter werken wij actief vanuit visie leerrecht om deze thuiszitter opnieuw perspectief te bieden door een passend leertraject te bieden, waarbij jeugdhulp en leerplicht betrokken zijn. We werken vanuit doorzettingskracht, totdat ieder kind weer perspectief heeft. Werkgebieden, CJG, leerplicht en consulenten Het afgelopen jaar stond in het teken van leren van onze ervaringen rondom thuiszitten en deze te vergelijken met wetenschappelijke inzichten. Preventie speelt hierin een belangrijke rol. Bij thuiszitten en bij daadwerkelijk thuiszitten is het cruciaal om te zorgen voor een reëel perspectief en plan binnen 1 maand om langdurig thuiszitten in de toekomst te voorkomen. Hierbij is het van essentieel belang dat ouders en school onderling een constructief en goed contact onderhouden en voorkomen dat zij tegenover elkaar komen te staan. Ook hierin speelt de meervoudige perspectief name van de school een belangrijke rol. Lees de informatie over thuiszitters hier.
3. Om macht en drang te voorkomen onderzoeken we hoe we de invulling van doorzettingskracht kunnen verbeteren. Doel is om het thuiszittersaantal terug te brengen naar 0. Netwerkgroep thuiszitters - consulenten

Samen met de gemeenten zetten we in op Leerrecht en het voorkomen van macht & drang trajecten.

Wij zijn van mening dat macht & drang niet de pedagogische voedingsbodem die zeker voor deze kinderen essentieel is bevorderen. In goed overleg met de gemeenten en de netwerkgroep Thuiszitters wordt onderzocht welke (on)mogelijkheden er zijn binnen de landelijke wet & regelgeving

Werken als een netwerk

Investeren in de kwaliteit van de samenwerking om te voorkomen dat een kind tussen wal en schip valt. Uitgangspunt is eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

Alle partners die betrokken zijn bij de ondersteuning van kinderen werken als een elkaar versterkend team in het belang van de doorgaande ontwikkeling van ieder kind.

Wat Wie Status
1. Inhoudelijke thema’s worden door netwerkgroepen vertaald naar werkwijzen en beleid. Het verbinden van netwerkgroepen komt centraal te staan. We evalueren de bestaanswijze en de verbindingen tussen de netwerkgroepen. Projectgroep onderwijs & jeugd en SWV

Er is in het schooljaar 2019-2020 actief geïnvesteerd op het verbinden van de netwerkgroepen. Van alle werkgroepen zijn diverse leden geïnterviewd. Dit heeft geresulteerd in het operationaliseren van het begrip ‘eigenaarschap’. Hetgeen input gaf voor de conferentie "Ik maak verschil voor ons" in november 2019 en netwerkgroepenmarkt. Dit alles vond plaats onder supervisie van de hiervoor opgerichte netwerkgroep 'Club Dynamiek'. Door COVID-19 kon de netwerkgroepenmarkt niet doorgaan. Deze is verzet naar 2020-2021.

In het kader van de doorontwikkeling van de netwerkorganisatie is een Denktank opgericht die de ontwikkeling van het swv monitort en coördineert. ‘Club Dynamiek’ sluit in het nieuwe schooljaar 4x per jaar bij de Denktank aan voor verdere verbinding van de netwerkgroepen.

2. Versterken actieve participatie op de digitale werkplaats met als doel het vergroten van de samenwerking voor passend onderwijs, zorg en opvoeding. Consulenten en beleidsmedewerker kwaliteit Ook dit schooljaar is het aantal leden op de werkplaats gestegen. Alle netwerkgroepen hebben een eigen groep op de community, waarin ze samenwerken. Daarnaast wordt de community voor steeds meer projecten ingezet als middel om samen te werken, zoals voor het project "Hoogbegaafdheid" en de training "Wegwijs in het gedrag van kinderen".
3. Wij zijn inspiratieregio voor de landelijke coalitie. De OOGO zal versterkt worden evenals de verbinding met onderwijs en jeugdhulp. De grondwet van het SWV zal herzien worden. En het activiteitenplan zal versterkt worden. SWV, gemeente

Dit schooljaar is Noord-Kennemerland gekozen tot één van de elf inspiratieregio's. (link nieuwsbericht). Alle gemeenten van Noord-Kennemerland en de samenwerkingsverbanden PO en VO trekken hierin gezamenlijk op. Wethouder Elly Konijn (gemeente Alkmaar) en bestuurder Astrid Ottenheym PPO_NK) zijn bestuurlijk kartrekker. PPO-NK neemt hiervoor actief deel aan diverse bijeenkomsten op het gebied van de verbinding van Onderwijs en Zorg. (zie ook www.aanpakmetandereogen.nl)

De gemeenten en beide swv's hebben dit schooljaar ook gewerkt aan een nieuwe Uitvoeringsagenda. Deze is door alle partijen onderschreven en zal komend schooljaar als kader dienen voor de doorontwikkeling van het ..................

4. Verdere inrichting van Governance en scheiding van bestuur en toezicht. Schoolbesturen en SWV 2019-2020 was het eerste jaar met een gewijzigde Governance structuur. De Deelnemersraad en de Raad van Toezicht zijn 4 keer bijeengekomen dit jaar en hebben hun positie in het samenwerkingsverband gevonden. Lees hier meer over de governance.
5. Versterken, positioneren en verbinden van de netwerkgroepen. Versterken van eigenaarschap door de conferentie ‘Ik maak verschil voor ons’ op 11 november 2019. Club Dynamiek en netwerkgroep leden In de maandberichten worden wetenswaardigheden en succesverhalen gedeeld met belangstellende binnen en buiten het samenwerkingsverband. Daarnaast wordt in de community aandacht besteed aan blogs, webinars en artikelen m.b.t. het samenwerkingsverband. Zo geeft de conferentie ‘Ik maak verschil voor ons’ een mooie stalenkaart van de kennis en innovatiekracht die in het samenwerkingsverband aanwezig is
6. Leren via best practices werkt inspirerend. Ook laten we daarmee zien wat er allemaal gebeurd in onze regio aan de hand van storytelling. Werkgebieden - journalist Besloten is om dit actiepunt anders vorm te geven. Het is nu onderdeel van de maandberichten in de vorm van kleine artikeltjes over ervaringen van deelnemers van ons SWV.

Ouders: motor voor de ontwikkeling van hun kind

De regiefunctie van ouders erkennen en hen in positie brengen als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

Elk plan wordt in een gezamenlijk perspectief door school en ouders samen geformuleerd met een bijdrage van iedere partner. Alle ouders zijn medeverantwoordelijk voor het bepalen, uitvoeren en evalueren van het onderwijsproces in het algemeen het ondersteuningsplan (TOP dossier) voor het kind in het bijzonder.

Wat Wie Status
1. Verder invulling geven aan het oudersteunpunt. Ouders - netwerkgroep Oudersteunpunt - SWV In november 2019 is het oudersteunpunt feestelijk gepresenteerd. De afgelopen periode heeft de netwerkgroep Oudersteunpunt hard gewerkt aan het up tot date houden van de website en de doorontwikkeling om passend onderwijs samen met ouders en school te versterken. Door 'ouders & onderwijs' wordt het gezien als voorbeeld voor wat zij wensen te zien bij alle samenwerkingsverbanden. Dit zal vanuit OC&W een belangrijk verbeterpunt zijn bij de evaluatie passend onderwijs. Het voorzitterschap van de netwerkgroep is nu overgenomen door een consulent van het samenwerkingsverband. De extern adviseur Femmy Wolthuis en bestuurder Astrid Ottenheym het stokje overgedragen aan Eva Schmidt-Cnossen.
2. Communicatie met ouders versterken via systemische aanpak. Ouders - consulenten - ib- SWV Tijdens de conferentie in november 'Ik maak verschil voor ons' zijn 2 grote situaties met verschillende professionals en ouders systemisch opgesteld. Deze opstelling gaf de deelnemers veel nieuwe inzichten en werd als verrijkend ervaren. Door COVID-19 zijn er helaas geen andere bijeenkomsten meer georganiseerd. Wel zijn de consulenten zelf aan de slag geweest met dergelijke systemische opstellingen voor hun eigen praktijk. De methodiek zal ook een onderdeel van de training voor leerkrachten in het kader van meervoudige perspectief. -name.

Kwaliteitszorg

Meet-, deel-, spreek-, leer- & verbetercyclus: zichtbaar maken wat onzichtbaar is op alle niveaus om van te leren.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

Doorlopend monitoren van onze vorderingen en resultaten, het cyclisch onderzoeken en leren om goede praktijken levend te houden en nieuwe gewenste praktijken te creëren. Versterken van de lerende en onderzoekende cultuur door de trimesterrapportages door te ontwikkelen.

Wat Wie Status
1. Zichtbaar en bespreekbaar maken van de kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning via de pilot begeleide zelfevaluatie. Scholen en werkgebieden die deelnemen aan deze pilot Pilot van begeleide zelfevaluatie heeft plaatsgevonden op één school. Dit werd als zeer positief en waardevol ervaren. Aan deze pilot zouden 2 scholen deelnemen. Wegens onvoorziene omstandigheden kon één school niet deelnemen. Uit de evaluatie bleek dat uitwisseling met andere scholen werd gemist. Op basis van gesprek met beleidsmedewerkers, consulenten, schoolbesturen denken we verdere implementatie voorlopig uitgesteld wordt. Belangrijk dat de dialoog over hoe we in de werkgebieden de kwaliteit van de basis- lichte ondersteuning samen kunnen versterken.
2. Implementatie van SWV-omgeving TOP dossier en goed gebruik toolbox door scholen. Consulenten en scholen Dit schooljaar is de volledige swv TOP dossier omgeving geïmplementeerd. Hierdoor heeft elke consulent zijn eigen dashbord alsook de toewijzingscommissie. De gehele arrangeer routing en communicatie verloopt via de swv . De consulenten hebben training gehad in het gebruik. In de overgang zijn er in de betaling van arrangementen onduidelijkheden opgetreden. Deze zijn gerepareerd. Evaluatie en verbeteringen zowel in Top dossier als intern doen we in nauw en constructief overleg met dotcomschool. Door de implementatie van de swv omgeving is de administratieve last van scannen en ondertekeningen en handmatig registreren geautomatiseerd.
3. Om kwaliteit, continuïteit en capaciteit te kunnen waarborgen, zal er komend jaar één extra consulent ingezet worden. SWV Personele wisselingen door pensionering waren voorzien. Derhalve is vorig schooljaar in overleg met de schoolbesturen de memo personeel opgesteld. Door aanpassing van de pensioenakkoord werden de pensioenringen vervroegd. Ook ontstonden er vacatures in verband door verhuizing en nieuwe baan. Op basis van gesprekken in diverse geledingen is de memo aangepast en uitgevoerd. (link....). De insteek van de memo is continuïteit, terugdringen van extra inhuur externen en realisatie van een sterk team met goede balans tussen werklast en draagkracht. Ondanks COVID-19 en meerdere vacatures hebben we alle vacatures met goede enthousiaste professionals kunnen invullen. Ook is ervoor gezorgd dat er ruimte is voor een kwalitatief inwerkprogramma.
4. Zichtbaar en bespreekbaar maken van de ontwikkeling van de strategische perspectieven in de trimesterrapportages SWV Ook dit schooljaar is de trimesterrapportage opgebouwd aan de hand van de strategische perspectieven. Zie hiervoor de andere onderdelen in deze rapportage en hebben deze de basis gevormd van een lerende dialoog in alle geledingen. .
5. Doorontwikkelen van de maatschappelijke Businesscases voor onderwijszorgarrangementen via begeleide zelfevaluatie. SWV De maatschappelijke businesscase voor onderwijszorgarrangementen wordt door de betreffende verantwoordelijken opgesteld en geëvalueerd onder verantwoordelijkheid van de betreffende netwerkgroep. Dit aspect is in ontwikkeling. Met de implementatie van een netwergroep onderwijs & zorg hopen we dit verder vorm te geven.
6. Monitoring en borging van privacywetgeving. Beleidsmedewerker kwaliteit In het afgelopen jaar hebben we één melding van een datalek moeten maken. Daardoor hebben we nu nog scherper met elkaar vastgesteld via welke wegen we communiceren en informatie verwerken.
7. Opzetten screening van werkwijze op kinderrechtenverdrag en art. 24 van Salamanca om deze te laten terugkomen in alles wat we doen. SWV en student van universiteit (master thesis, onderzoeksstage) Er is een student is gezocht, echter zonder resultaat.
8. Diepte onderzoek met interviews door een journalist om een meervoudig perspectief te creëren hoe bepaalde processen binnen het SWV verlopen. Onderzoeksjournalist De betreffende onderzoeksjournalist heeft van de opdracht afgezien. Daar we benaderd zijn door BMC en een masterstudent van TIAS voor onderzoek hebben we geen verdere actie op gezet.