1. Professionalisering

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2020
  • 761
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2019-2020

Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt.

In het schooljaar 2019-2020 ligt de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden en verder versterken van de basis- en lichte ondersteuning. We hebben een begin gemaakt met de beweging "Ik maak verschil voor ons" en de masterclasses die volgend schooljaar plaatsvinden, krijgen vorm.

Professionalisering op scholen

Versterken leerkrachtvaardigheden

Consulenten zijn binnen de werkgebieden in gesprek met de scholen over het versterken van de leerkrachtvaardigheden en de transitie van de kennis en kunde uit de individuele begeleiding naar de leerkracht in de groep. Daarbij is het doel dat de arrangementen kortdurend worden ingezet, zodat zowel de leerling als de leerkracht op hun eigen kracht mogen vertrouwen en de regie houden over het traject.

Verwachtingen van basis- en lichte ondersteuning en extra ondersteuning

Consulenten en scholen bespreken doorlopend de wederzijdse verwachten van de basis- en lichte ondersteuning en extra ondersteuning op de school. We zien dat deze verwachtingen niet altijd overeen komen en ook per werkgebied vinden we hierin verschillen. In het ene werkgebied zijn de grenzen tussen basis- en lichte ondersteuning en extra ondersteuning heel duidelijk voor zowel de consulent als de scholen en weten scholen precies waar ze wel en geen arrangement voor kunnen indienen. In andere werkgebieden blijft dit nog onderwerp van gesprek.
Om de kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning nog meer te verhogen, hebben we een pilot van begeleide zelfevaluatie gedaan. In deze pilot heeft een schoolteam zelf onder begeleiding van een expert onderzoek gedaan naar hun kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning. Daarbij wordt antwoord gegeven op de vraag welke factoren hierin een rol spelen en hoe deze nog meer versterkt kunnen worden. De deelnemende school hechtte erg veel waarde aan deze manier van begeleide zelfevaluatie en raadt andere scholen aan deze vorm van zelfevaluatie ook toe te passen binnen hun eigen school. Daarnaast gaf de school aan wel de uitwisseling met andere scholen te missen.

In kaart brengen van behoeften van de leerkracht, groep en school

In het TOP dossier van een leerling is ruimte om de behoeften van de leerling, leerkracht, groep, school en sociale context op te nemen. We zien dat vooral de behoeften van de leerling goed in kaart gebracht worden en zetten nu in op het beter in kaart brengen van de andere gerelateerde factoren. Bij dit NRO onderzoek wordt een training aangeboden. Met deze training leren leerkrachten om niet voornamelijk te kijken vanuit hun eigen perspectief, maar ook vanuit het perspectief van het kind zelf en de sociale context: perspectiefwisseling. Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek en trainingsaanbod.

Professionalisering scholen en consulenten - Ontwikkeling masterclasses/ deskundigheidsbevordering

Afgelopen schooljaar is gesproken over het ontwikkelen van Masterclasses, met als doel om een kwaliteitsslag te maken met betrekking tot het professionaliseren van de samenwerking op schoolniveau tussen intern begeleiders en consulenten en deskundigheidsbevordering van de IB-ers en consulenten door scholing, ontmoeting en kennisuitwisseling.

Vervolg:

  • In het nieuwe schooljaar zal geïnventariseerd worden aan welke onderwerpen behoefte is.
  • Voor de uitvoering van de Masterclasses zal per thema worden bekeken wie de geschikte professional hiervoor is.
  • Na de Masterclass zullen mensen uit het werkgebied gezamenlijk over het thema spreken, bijvoorbeeld tijdens het IB-overleg. De vraag die gesteld kan worden is: “Hoe gaan we deze inzichten uitzetten in ons werkgebied”.

Professionalisering binnen werkgebieden

Er worden continu meerdere innovatieprojecten/-plannen ingezet om de ondersteuningscapaciteit van scholen, het werkgebied en de regio te vergroten. Hierbij streven we naar een thuisnabij dekkend netwerk. Op het niveau van het werkgebied zien we dat steeds duidelijker wordt waar de gezamenlijke behoeften van de scholen liggen. Op basis van deze behoeften worden vervolgens groeps- en innovatieprojecten ingezet. Kijk hier voor meer informatie over de lopende innovatieprojecten.

Professionalisering in de regio

Ook regionaal werken we aan professionalisering. Op 11 november 2019 hebben we afgetrapt met de beweging "Ik maak verschil voor ons" tijdens de gelijknamige conferentie. Op de conferentie, maar ook in de hele beweging staat de eigen verantwoordelijkheid van eenieder centraal en hoe deze verantwoordelijkheid ingezet kan worden voor het bieden van perspectief voor ieder kind. Tijdens de conferentie hebben alle aanwezigen in social labs nagedacht over verschillende onderwerpen en de vraag beantwoord waarin zij het verschil kunnen maken. We geven vervolg aan de conferentie in de netwerkgroepen.

Professionalisering consulenten

Consulenten professionaliseren zich voortdurend. Om deze professionalisering nog extra te ondersteunen, zetten we teamtrainingen in. Tijdens de teamtrainingen van schooljaar 2019-2020 hebben we vanuit de toekomst naar onze eigen rollen gekeken en samen gesproken over wat dit betekent voor verwachtingen van en over onszelf. Aan de hand hiervan zijn hernieuwde afspraken gemaakt over onze gezamenlijke manier van werken. We hebben bijvoorbeeld van elkaar geleerd hoe we vanuit de toekomst prioriteiten stellen in onze werkzaamheden en hoe we elkaar scherp houden tijdens teamvergaderingen. In de verdere loop van het schooljaar zullen we hier nog meer op inzetten.

Tijdens de tweede teamtraining hebben we samen besloten om de samenwerking tussen de werkgebieden meer op te zoeken. Dit doen we door clusters te vormen van werkgebieden binnen dezelfde gemeente. De verdeling van de werkgebieden zien we in onderstaande tabel. Binnen deze nieuwe 'werkgebiedclusters' maken we gezamenlijk afspraken en bedenken we nieuwe gezamenlijke initiatieven. Ook delen we hier ervaringen met elkaar door middel van casuïstiek en intervisiebesprekingen. Hoe deze samenwerking er per werkgebied uit gaat zien, bespreken de consulenten in hun eigen werkgebied tijdens de trimesterbijeenkomsten.

Verdeling van werkgebieden in werkgebiedclusters

Alkmaar Bergen-Heiloo Heerhugowaard-Langedijk
Alkmaar-Noord Bergen Langedijk
Alkmaar-Oost Heiloo Heerhugowaard-Zuid
Alkmaar-Zuid Heerhugowaard-Noord

Met de komst van nieuwe consulenten ontstond de behoefte aan inwerkprocedures. Hiervoor is collegiale coaching ingezet: de nieuwe consulenten werden wegwijs gemaakt in de organisatie en de routes door een geroutineerde consulent. Daarnaast zijn de nieuwe consulenten getraind in het gebruik van TOPdossier en het handelingsgericht arrangeren.