3. Thuiszitters
Gesproken wordt van een thuiszitter als een leerplichtige jongere tussen de 5 en de 16 jaar, die inges...
Alle leden mogen wijzigen
Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schooljaar.
In het schooljaar 2020-2021 zijn er in totaal 107 mdo's gevoerd ten behoeve van de doorgaande schoolloopbaan: 33 in een voorschoolse situatie en 74 in verband met advies richting voortgezet onderwijs. In werkelijkheid is het aantal mdo's hoger, omdat de mdo's die gevoerd worden met de speciale (basis)scholen niet gespecificeerd geregistreerd worden.
Netwerkgroep 10-14-jarigen
Algemeen
In 2020-2021 zijn, naast de vaste agendapunten, de volgende onderwerpen besproken:
Onderzoek Pro/VSO
Diepte-analyse overgang po-vo
De focus voor de Netwerkgroep ligt in het schooljaar 2021/2022 op het creëren van een inhoudelijk en procedureel ‘zwaluwstaartje’ tussen het primair en voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen dat primair en voorgezet onderwijs door van elkaar te leren en samen te ontwikkelen inzicht krijgen in elkaars praktijken en mogelijkheden om die praktijken overlappend te laten zijn. Dat impliceert ook deels verantwoordelijkheid en eigenaarschap voelen op het werkterrein ‘van de ander’. Uiteindelijk moet dit leiden tot een vloeiende(r) overgang voor alle leerlingen van 10 tot 14 jaar. Binnen dat fluïde grensgebied bevindt zich een aantal concrete (procedurele en inhoudelijke) vraagstukken die opgepakt moeten worden.
Voor dit schooljaar zijn dat: