1. Doorgaande schoolloopbaan

  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 456
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schooljaar.

In het schooljaar 2020-2021 zijn er in totaal 107 mdo's gevoerd ten behoeve van de doorgaande schoolloopbaan: 33 in een voorschoolse situatie en 74 in verband met advies richting voortgezet onderwijs. In werkelijkheid is het aantal mdo's hoger, omdat de mdo's die gevoerd worden met de speciale (basis)scholen niet gespecificeerd geregistreerd worden.

Netwerkgroep 10-14-jarigen

Algemeen

  • De primaire opdracht voor de Netwerkgroep 10-14 is om de overgangsperiode tussen de leeftijd 10 en 14 jaar voor alle kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen, zeker voor kinderen in een kwetsbare positie. De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs is daar uiteraard één van de belangrijke sleutelthema’s in.
  • De opdracht van de Netwerkgroep beperkt zich niet tot enkel de procedurele kant van deze overgang. Juist de pedagogische, didactische, sociaaleconomische en organisatie- en samenwerkingsvraagstukken rond de leeftijdsgroep 10 tot 14 jaar zijn bij uitstek het werkterrein van de Netwerkgroep.
  • De Netwerkgroep houdt zicht op belangrijke initiatieven, ontwikkelingen, innovaties, kansen en bedreigingen die zich regionaal (en landelijk) voordoen binnen dit inhoudelijk kader. Op basis daarvan beschouwt zij, adviseert zij, innoveert zij en doet ze zo praktisch mogelijke voorstellen voor aanpak of verbetering.
  • De Netwerkgroep is een overzichtsgroep: ze bewaakt samenhang en afstemming. Ze zet kleine groepjes aan het werk die eindverantwoordelijk zijn voor een eigen opdracht en die terugkoppelen in de Netwerkroep.

In 2020-2021 zijn, naast de vaste agendapunten, de volgende onderwerpen besproken:

  • Onderzoek Pro/VSO

  • POVO documenten set 2020-20201
  • Conferentie 2020
  • Diepte-analyse overgang po-vo

  • CWO inclusief evaluatie en planning schooljaar 2021/2022
  • PO/VO voor hoogbegaafde leerlingen
  • Herziening cito-adviezen
  • Onderzoek groei praktijkonderwijs
  • Informatiebijeenkomsten VO-scholen voor het PO (leerkrachten, ouders en leerlingen groep 8)
  • Terugkoppeling van VO naar PO

De focus voor de Netwerkgroep ligt in het schooljaar 2021/2022 op het creëren van een inhoudelijk en procedureel ‘zwaluwstaartje’ tussen het primair en voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen dat primair en voorgezet onderwijs door van elkaar te leren en samen te ontwikkelen inzicht krijgen in elkaars praktijken en mogelijkheden om die praktijken overlappend te laten zijn. Dat impliceert ook deels verantwoordelijkheid en eigenaarschap voelen op het werkterrein ‘van de ander’. Uiteindelijk moet dit leiden tot een vloeiende(r) overgang voor alle leerlingen van 10 tot 14 jaar. Binnen dat fluïde grensgebied bevindt zich een aantal concrete (procedurele en inhoudelijke) vraagstukken die opgepakt moeten worden.

Voor dit schooljaar zijn dat:

  • Het optimaliseren van de procedure po-vo, inclusief kansrijk adviseren en plaatsen;
  • Het Gelijke kansen-vraagstuk en aandacht voor (sociaal-emotioneel) kwetsbare kinderen, de voortzetting van de interventies rondom de Transformatieve School (vo) en de training Wegwijs in het gedrag van kinderen (po);
  • De beweging naar inclusiever onderwijs;
  • De overgang po-vo voor de hoogbegaafde leerlingen, inclusief ontwikkeling gezamenlijke initiatieven;
  • De Centrale Warme overdracht (CWO) met speciale aandacht voor het optimaliseren van een digitale CWO;
  • Ontmoeting en contact;
  • Voorlichting/ werving in het vo;
  • De overgang so/sbo/po naar vmbo/pro/vso inclusief praktijkroute.

Trefwoorden