Nieuws uit het werkveld: Masterclasses executieve functies - IB-ers en consulenten
Na een aantal voorbereidende bijeenkomsten is er gekozen om dit schooljaar drie Masterclasses (online)...
Langedijk; een uitgestrekt werkgebied met 9 fantastische scholen met elk hun eigen identiteit. Groot, klein, IKC, openbaar; voor ieder wat wils.
Aangevuld met twee prachtige projecten die er dit schooljaar lopen - voor de leerlingen die graag extra met hun handen aan de slag gaan (Hands-on) en voor leerlingen die graag extra met hun hoofd aan de slag gaan (Heads-on) - is het een werkgebied om trots op te zijn.
Daarnaast voel je de enorme gedrevenheid om van de ib’ers, leerkrachten, directie en begeleiders om de leerlingen goed in beeld te houden en ook te voorzien in hun extra onderwijs-en ondersteuningsbehoefte. Het is ook een club die graag in opties denkt en ‘out of the box’. En bovenal het welbevinden van de leerlingen voorop stelt.
Gister einde van de middag had ik een MDO wat hier een goed voorbeeld van was. School had een zorg over een leerling en was handelingsverlegen geworden. Ouders hadden een zorg over hun kind en vroegen zich af of school wel alles had gedaan voor hun kind.
Een grote groep mensen was aangesloten; deels fysiek, deel digitaal. Het woord was eerst aan de ouders, toen de school, toen de externe en toen weer de reactie van de ouders op de input. Het voelde vanaf mijn beeldscherm dat met elk woord de twee belevingswerelden in het gesprek verder bij elkaar vandaan werden getrokken. Twee verschillende beelden; twee verschillende manieren van taal & emotie.
Door de interventie te plegen hoe de leerling dit zelf zou vinden, wat zou hij willen en wat zou hij nog meer leuk vinden om te doen ontstond er een draai in gesprek. Er werd ruim de tijd genomen om te snuffelen aan elkaars werelden en het eindigde dat ouders aangaven dat ze maar 1 ding wilde en dat was dat hun kind gelukkig was. Alle aanwezigen knikten vol overtuiging. Wat er ook speelt, wat er ook aan de hand is, hoe het ook voelt dat is en blijft het uitgangspunt.
Eva Cnossen-, consulent passend onderwijs