Een stevige basis voor regulier voortgezet Havo of VWO-onderwijs
We kennen allemaal die leerlingen die nog niet alle vaardigheden beheersen om goed te functioneren in ...
Herinnering
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen
Maandag 17 januari in Heerhugowaard op het Han Fortmann College 14.30 uur - 17.30 uur
Donderdag 20 januari in Alkmaar op het Stedelijk Dalton College Alkmaar14.30 uur - 17.30 uur
In de samenwerkingsverbanden in onze regio - PPO-NK en VO Noord-Kennemerland – wordt vanuit een vierjarig subsidieproject stevig ingezet op het versterken van passend onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen in het po en vo. Een belangrijke gezamenlijke doelstelling betreft het versterken van de samenwerking en afstemming tussen po en vo voor de doelgroep van (hoog)begaafde leerlingen. Met deze bijeenkomsten willen wij graag hier samen een mooie stap inzetten. Door elkaar te ontmoeten, te inspireren en ervaring en kennis uit te wisselen.
Programma bijeenkomst
Vanaf 14.30 uur Inloop
15.00 – 15.10 uur Welkom door Anna Lont en Fraukje Selen, projectleiders HB van het VO en PO
15.10 – 16.05 uur Keynote door Desirée Houkema
16.05 – 16.15 uur Pauze / inloop bij de tafelgesprekken
16.15 – 17.15 uur Tafelgesprekken – we gaan in kleine groepen uiteen om van gedachten te wisselen over zowel het belang als de kansen voor een doorgaande ontwikkeling voor (hoog)begaafde leerlingen.
17.15 – 17.30 uur Centrale afsluiting
Tijdens de bijeenkomst neemt Desirée Houkema ons mee in de rijke innerlijke belevingswereld van (hoog)begaafde leerlingen.
Desirée is managing director bij het National Talent Centre (NTCN). Daarnaast werkt ze vanuit haar passie voor begaafdheid, talentontwikkeling, creativiteit en persoonlijke groei als trainer, coach, spreker en sparring partner in haar eigen praktijk (Hoog)begaafdheid In-Zicht. Zij is ECHA Specialist in Gifted Education en psycholoog en als technisch cognitiewetenschapper afgestudeerd in de Kunstmatige Intelligentie.
Desirée benadrukt sterk het belang van de sociale en emotionele ontwikkeling en van het creëren van mogelijkheden waarin de (hoog)begaafde leerlingen écht gezien worden en zichzelf (durven te laten) zien. Zij neemt in haar keynote de ervaringen van jongeren en hun ouders mee en deelt deze met ons:
“Belangrijke overgangen, zoals die van po naar vo, zijn vaak kritieke levensgebeurtenissen.
Dit geldt voor veel kinderen, maar inzicht in hoe dit nog intenser ervaren kan worden en de extra risico’s die hiermee gepaard gaan wanneer begaafdheid daarbij een rol speelt, laat het belang van aandacht voor dit thema zien.
Vanzelfsprekend is een gelijkwaardige en constructieve samenwerking met kind/jongere, ouders, scholen in po en vo en andere belangrijke betrokkenen essentieel.”
Na het plenaire deel gaan we in kleine groepen uiteen en nodigen we u uit om aan de hand van diverse vragen met collega’s uit het po en het vo van gedachten te wisselen over zowel het belang als de kansen voor een doorgaande ontwikkeling voor (hoog)begaafde leerlingen. In deze groepen staan ontmoeting en het opdoen van inspiratie centraal. De opbrengst van de gesprekken worden benut voor het versterken van de samenwerking en overgang po-vo in onze regio. Uw deelname is belangrijk!
De bijeenkomst wordt op twee verschillende dagen aangeboden; voor de scholen uit Heerhugowaard, Langedijk en omgeving op 17 januari 2022 en voor de scholen uit Alkmaar, Bergen en Heiloo op 20 januari 2022.
Aanmelden graag via deze links:
Geef u snel op want het aantal plaatsen is beperkt.
Op 21 december nemen we een besluit of we de twee bijeenkomsten door kunnen laten gaan. Uiteraard zullen we hierbij de regels die gelden rondom de bestrijding van Corona volgen. Indien het niet mogelijk blijkt de bijeenkomsten in januari fysiek te organiseren, zullen we deze verplaatsen naar een nader te bepalen moment in het voorjaar. Indien u zich heeft opgegeven voor de bijeenkomst wordt u automatisch op de hoogte gesteld.
Met vriendelijke groet,
mede namens de expertgroep HB VO en de netwerkgroep HB PO
Anna Lont en Fraukje Selen