1. Een dekkend netwerk voor ouders
Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ou...
Alle leden mogen wijzigen
Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.
Naast dit onderscheid, maken we ook onderscheid in verschillende categorieën voor arrangementen. Ieder kind heeft andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We geven bij ieder arrangement aan om welk van de tien onderstaande ondersteuningscategorieën het gaat.
Voorspelbare en gestructureerde leeromgeving.
Eigen leerlijn.
Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving.
Taalrijke leeromgeving.
Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken.
Passend leesonderwijs.
Passend rekenonderwijs.
Aangepaste, compenserende en toegankelijke omgeving.
Executieve functies.
Overig.
In het 4E Trimester zijn 280 aanvragen voor individuele arrangementen ingediend.
Regionaal zien we dat de meeste arrangementen worden ingediend voor jongens (59%) ten opzichte van het aantal meisjes (37%). Dit beeld wordt niet in alle werkgebieden gedeeld.
Ieder schooljaar worden er afspraken gemaakt over het beschikbare budget voor ieder werkgebied.
In bovenstaande grafiek is het bestede budget per trimester weergegeven in paars.
Voor het 4e trimesters zien we dat het grootste deel van het budget gaat naar individuele arrangementen, gevolgd door groepsarrangementen. Onder directe betalingen worden de facturen gerekend die direct betaald worden door het secretariaat; deze kunnen bijvoorbeeld niet via het Top Dossier ingediend worden. Door deze werkwijze wordt het beeld van de type arrangementen licht vertekend, omdat bij directe betalingen niet wordt aangegeven of het om een individueel, groeps- of innovatie arrangement gaat. De werkelijke bedragen per categorie liggen dus hoger.
Vorig schooljaar is gestart met betalingen van leerlingen op de Trimaran vanuit het werkgebied budget – directe betaling. De Trimaran is een speciale voorziening voor hoogbegaafde leerlingen die in het regulier onderwijs vastgelopen zijn. Wanneer een werkgebied leerlingen heeft verwezen naar de Trimaran, betalen ze daar een vast bedrag voor (€ 5.000). De kosten voor deze voorziening worden in het begin van het jaar gemaakt. Deze manier van bekostiging zal ook voor de overige speciale voorzieningen zoals Triversum, BGL, gedurende het schooljaar 2022-2023 worden ingevoerd.
Op grond van het aantal leerlingen in de werkgebieden wordt jaarlijks een werkgebied budget vastgesteld. In verband met de omschakeling naar een kalenderjaar is voor de periode augustus-december 2022 de trimester periode verlengd met een 4e trimester. Ieder werkgebied heeft voor deze periode opnieuw een budget ontvangen op basis van het leerlingen aantal. Ook hebben verschillende werkgebieden een gedeelte van hun resterende budget conform de geldende afspraken en op basis van een ingediend plan mogen meenemen naar het 4e trimester.
De besteding van het werkgebied budgetten zag er voor het 4e trimester als volgt uit:
In totaal is € 552.967 door de werkgebieden besteed aan arrangementen (resteert 29.49 % van het totale budget).
Waar afgelopen jaren met name arrangementen aangevraagd werden voor een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving (categorie 1) en oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken (categorie 5), worden nu de meeste arrangementen aangevraagd voor het verbeteren van de executieve functies (categorie 9).
De meeste arrangementen zijn afgegeven voor leerlingen van 8 jaar of ouder.
In de werkgebieden Alkmaar Noord, Bergen draaien momenteel de groepsarrangementen plezierige school. Deze groepsarrangementen zijn m.n. gericht op categorie 3 - Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving, cat. 5 - Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken en cat. 9 Executieve functies.