Zoekresultaten

  • Afgelopen trimester is er geregistreerd hoeveel multidisciplinaire overleggen (mdo's) er ten gunste van doorgaande ondersteuningslijnen hebben plaatsgevonden. Er zijn twee soorten mdo's binnen de doorgaande ondersteuningslijn voorschool-PO-VO: de voorschoolse en het mdo in verband met de overgang naar het voortgezet onderwijs. Het aantal mdo's ziet u hier terug. We zien dat het aantal gevoerde mdo's voorschool en voortgezet onderwijs ongeveer gelijk blijven. De netwerkgroepen 0-4 jarigen en P...

  • Ambulante begeleiding wordt ingezet naar aanleiding van een ondersteuningsvraag van een school die is vastgelegd in TOP dossier. Ambulante begeleiders (AB-ers) van Aloysius werken vanuit hun deskundigheid op het gebied van gedrag en leren leren, ambulante begeleiders van Heliomare bieden ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. De ambulant begeleider voor nieuwkomers denkt mee met scholen die te maken hebben met nieuwkomers, neemt ...

  • Gesproken wordt van een thuiszitter als een leerplichtige jongere tussen de 5 en de 16 jaar, die ingeschreven staat op een school of onderwijsinstelling en die zonder geldige reden meer dan vier weken verzuimt, zonder dat hij/zij ontheffing heeft van de leerplicht respectievelijk vrijstelling van geregeld schoolbezoek of wegens het volgen van ander onderwijs. Elke drie maanden vraagt het OCW het aantal thuiszittende leerlingen bij het swv op. Doel van PPO-NK is om nul thuiszitters te hebben. ...

  • Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. Het afgelopen schooljaar nam het aantal nieuwkomers af, maar was er een toename van na- reizigers. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. Hierdoor zijn er landelijk een aantal AZC-scholen gesloten, zo ook de Optimist in Alkmaar (Robonsbosweg). De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulan...