Zoekresultaten

  • In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen. Werkgebied clusters Binnen de werkgebieden wordt de samenwerking gestimuleerd. Dit doen we door clusters te maken van de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen. Zo zijn de volgende drie clusters ontstaan: Cluster Alkmaar Cluster Bergen-Heiloo Cluster Dijk & Waard Alkmaar-Noord Bergen Langedijk Alkmaar-Oost Heilo...

  • In 2020 is de NWG Samen Leren Leven van start gegaan. Met elkaar willen we van gedachten wisselen hoe wij Inclusief Onderwijs kunnen vormgeven in het hedendaagse onderwijs. Inmiddels hebben we onze missie en visie uitgewerkt. Hierin dragen wij uit dat wij vinden dat elk kind moet kunnen opgroeien in zijn natuurlijke omgeving. Bij voorkeur in hun wijk. In deze nabije omgeving kunnen kinderen zich veilig ontwikkelen en leren. Zij voelen zich daar gezien en gehoord, waardoor zij zich gewaardeerd...

  • Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid. De afgelopen jaren hebben wij met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur en ondersteuning voor hoogbegaafde - hoog sensitieve kinderen vormgegeven. HB-coördinatoren: In alle werkgebieden is inmiddels een HB-coördinator aangesteld die de HB-inzet voor het werkgebied coördineert. Susan den Otter – HB-coördinator Alkmaar Lonneker Heine – HB-coördinator Bergen Mareille Kaandorp – HB-coördinator Langedijk ...

  • Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende netwerkgroepen actief binnen het samenwerkingsverband PPO-NK. Een overzicht van alle netwerkgroepen en hun opdracht is terug te lezen op de pagina Onze Netwerkgroepen. Op deze pagina bespreken we de volgende netwerkgroepen: NWG Virtueel expertise cluster NWG Reflectie & Leerteam Onderwijs en Zorg NWG Budget werkgebieden WG Beleid en Kwaliteit De overige netwerkgroepen: NWG Hoogbegaafdheid,...

  • Innovatie en ontwikkeling zijn nodig om een antwoord te blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren. Er zijn nog steeds kinderen voor wie geen passende onderwijsplek is. De kern van passend onderwijs is dat we los van regels en protocollen zoeken naar de beste oplossingen voor leerlingen. We hebben ons ten doel gesteld om innovatie op basis van specifieke onderwijsbehoeften te stimuleren, passend bij het werkgebied. He...

  • Regio Noord-Kennemerland (de vijf gemeenten en de samenwerkingsverbanden PO en VO) werken nauw samen om thuiszitten te voorkomen. Door het thuiszitterspact (een gezamenlijke aanpak) kunnen we elkaars inspanningen versterken om een thuiszitter te voorkomen, te begeleiden of terug te leiden naar een passende plek. Daarnaast signaleren we samen belemmeringen in de deelname aan het onderwijs pakken deze proactief op. Gesproken wordt van een thuiszitter als een leerplichtige jongere tussen de 5 en...

  • Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. De afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begeleiden. Ambulante begeleiding Nieuwkomers Portret N...