1. Ontwikkeling in de werkgebieden

  • jun 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 1 feb
  • 135
  • Danne Noë
  • Eva Schmidt-Cnossen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2023
  • Alle leden mogen wijzigen

  • Danne Noë

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis)scholen.

Werkgebied clusters

Binnen de werkgebieden wordt de samenwerking gestimuleerd. Dit doen we door clusters te maken van de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen. Zo zijn de volgende drie clusters ontstaan:

Cluster

Alkmaar

Cluster

Bergen-Heiloo

Cluster

Dijk & Waard

Alkmaar-Noord

Bergen

Langedijk

Alkmaar-Oost

Heiloo

Heerhugowaard-Zuid

Alkmaar-Zuid

Heerhugowaard-Noord

Door deze clustering zijn consulenten beter van elkaars trajecten op de hoogte en kunnen de consulenten elkaar versterken en indien nodig waarnemen. Er is regelmatige overleg waarbij informatie en ideeën over de aanpak van bestaande trajecten afgestemd worden en bij nieuwe innovatieprojecten nauw samen wordt opgetrokken.

Ontwikkelingen in de werkgebieden

Hieronder staan de ontwikkelingen van de acht werkgebieden gedurende het schooljaar beschreven.

Per werkgebied wordt kort stilgestaan bij:

  • Ontwikkelingen , inclusiever werkgebied en knelpunten;
  • De verschillende innovatieprojecten in de werkgebieden staan in hoofdstuk 4 beschreven.

Cluster Alkmaar

De HB coördinator speelt een belangrijke rol bij de toeleiding naar de BBP-klas en Trimaran en begeleiding op de scholen. Als consulent zien we minder HB vraagstukken door scholen dan voorheen waarmee de functie HB coördinator in zijn doel lijkt te voorzien.

Ook wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van mn. Heliomare waarbij een ontwikkeling wordt gemaakt van curatief naar preventieve ondersteuning.

Tijdens de mdo’s zijn structureel JG coaches aanwezig om mee te denken over de aansluiting onderwijs- jeugdhulp. Binnen het Cluster Alkmaar wordt dit jaar ingezet op traumasensitief werken.

Werkgebied: 01 AN – Alkmaar - Noord

Consulent: Marielle Foppen en Kristel Hoogedoorn

Verslag 1e+2e trimester periode

Ontwikkelingen

  • De Plezierige klas krijgt steeds meer vorm. Inmiddels zijn 2 trainers geslaagd voor de train de trainers opleiding en wordt de nieuwe lichting trainers opgeleid. Hierdoor wordt uitbreiden van het project naar Dijk en Waard mogelijk
  • Werkgebied Alkmaar Noord neemt deel aan de Pilot SOOS Sterke ontwikkeling op school (Jongerenwerk op de school - NPO middelen gemeente). Inmiddels is naar alle scholen een vragenlijst behoefte onderzoek gestuurd.
  • Door een sterke toename van het aantal Nieuwkomers in de regio hebben de scholen en de AB-Nieuwkomers veel werk in het werkgebied verricht om voor alle kinderen onderwijs te bieden.

Inclusiever werkgebied

  • De scholen werken in clusters 4 scholen samen om de inclusie gedacht in het werkgebied vormgeven.

Knelpunten

  • We zien een toename van het aantal complexe ondersteuningsvragen SBO/SO waarbij het vaak moeilijk is om een passende plek vinden i.v.m. thuissituatie.
  • Overgang VO – Er zijn vaak meerdere gesprekken nodig om het VO te overtuigen dat kind naar reg VO kan gaan. We zien hierbij een toenemende vraag voor aanvullende arrangementen vanuit het VO. We constateren dat het VO minder happig is wanneer een leerling veel ondersteuning behoeft.
  • We zien een toename van het aantal jonge kinderen dat nog niet ‘klaar’ is voor het reguliere onderwijs en met een ontwikkelachterstand verwezen wordt naar een OZG. De 4 jarige leeftijd blijkt voor deze kinderen vaak te vroeg om de schoolomgeving goed vast te stellen. Toekomstig beleid en aanbod voor het Jonge kind hierin is gewenst.

Verslag 3e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Werken in clusters: Het werkgebied in Alkmaar heeft het afgelopen half jaar haar focus gelegd op het leren kennen van elkaar. De 14 scholen zijn verdeeld in vier clusters op basis van ligging. In deze clusters zijn de scholen met elkaar gaan onderzoeken of ze elkaar al goed kende, wat daarvoor nodig is en/ of er gezamenlijke ontwikkelpunten liggen die gezamenlijk kunnen worden opgepakt.
  • Uitbreiding: Ook is er een 15e school toegevoegd aan het werkgebied, namelijk de Rudolf Steinerschool van stichting Ithaka. Welkom!
  • Nieuwkomers: Binnen werkgebied Alkmaar Noord zijn een aantal 2e jaars nieuwkomers gestart. Door de oorlog in Oekraïne, zijn er meer nieuwkomers ingestroomd dan gemiddeld. Een aantal scholen hebben hier (ondersteunings)vragen over en zoeken ook in hun clusters naar (begeleidings)mogelijkheden.
  • Hoorrecht van het kind: Bij steeds meer bovenbouw- MDO’s schuiven de leerlingen zelf aan om mee te denken. Voor sommigen echt nog spannend zoveel mensen om tafel, maar ouders en leerkrachten maken altijd een goede inschatting of de aanwezigheid van de leerling ondersteunend in het proces is. er heeft in november ook een masterclass ‘Hoorrecht van het kind’ plaatsgevonden, verzorgd door Sherida Heilbron. In voorjaar 2024 is deel II ingepland.
  • Jubileum: het 5 jarig jubileum van aanbod Groeiklas is aanstaande! Hier zal in april 2024 aandacht aan worden geschonken!
  • Schoolaanwezigheid: opvallend is er in werkgebied Alkmaar Noord een hoge schoolaanwezigheid. Voor enkele leerlingen zijn er maatwerktrajecten gecreëerd, passend bij de ontwikkeling van die leerling.
  • Project SOOS: 4 scholen van Alkmaar Noord doen mee aan de pilot voor SOOS (Sterke Ondersteuning Op School). Een gezamenlijk project van gemeente en onderwijs. T Baeken, Het Kompas, De Erasmus en de Burijn hebben meegedaan aan de ontwikkelsessies. We wachten op een volgende stap, namelijk het uitproberen van de plannen! Dat zou dit schooljaar al ingezet moeten worden.

Werkgebied: 02 AO – Alkmaar - Oost

Consulent: Yvonne Vellinga

Verslag 1e+2e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Werkgebied Alkmaar Oost neemt deel aan De Plezierige klas. De Plezierige klas kan zowel curatief als preventief worden ingezet.
  • Alle scholen in het werkgebied zijn actief betrokken bij de ontwikkelingen swv. Veel scholen hebben hun NPO gelden ingezet op extra handen in de klas, innovatietrajecten in de klas en scholing – hierbij valt op dat gedrag vaak wordt genoemd als moeilijk onderwerp.
  • We zien een toename van groep overstijgende doelgroep arrangementen – waardoor meer kinderen uit meerdere groepen gebruik kunnen maken van de onderwerpen/ondersteuning .

Inclusiever werkgebied

  • Wijkgericht werken: Het werkgebied is ingedeeld in 3 wijken: Dorpen, Oudorp en Tochtwaard – Scholen weten elkaar meer te vinden meer vanuit de dialoog zelf laten samen werken met de andere scholen in de wijk.

Knelpunten

  • De formatie op veel scholen staat onderdruk. Door wisselingen van personeel gaat de continuïteit over ontwikkelplannen en inhoudelijke kennis verloren – scholen blijven hierdoor te afhankelijk van arrangementen met gevolg dat weinig implementatie op de school plaatsvind.

Verslag 3e trimester periode

I.v.m. uitval/ziekte zijn de werkgebied hebben de inspanningen zich geconcentreerd op de ondersteuning van de leerlingen ipv het werkgebied.

Werkgebied: 03AZ – Alkmaar – Zuid

Consulent: Samia Abrari

Verslag 1e+2e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Het afgelopen schooljaar hebben we nader kennis met elkaar gemaakt en bij elkaar op schoolbezoek zijn geweest. Komende schooljaar 2023-2024 gaan we kennismaken met de SO/SBO-scholen in onze gemeente. Er zullen rondleidingen worden georganiseerd en inhoudelijk verder worden gesproken over hoe we elkaar nog meer kunnen versterken en samen kunnen toewerken naar een inclusief werkgebied.
  • Ook hebben we als het gaat om een inclusieve werkgebied gesproken over de expertise op HB-gebied. De meerwaarde en beschikbaarheid van onze HB-coördinator en de BBP is hier weer bespreken.
  • De inzet van het project de Digitale School voor leerlingen die (gedeeltelijk) niet naar school gaan is onder de aandacht van de scholen gebracht.
  • In het schooljaar 2023-2024 zullen er weer Masterclasses worden aangeboden gericht op het Hoorrecht van kinderen en Emotieregulatie/Gedrag (Zee van Emoties). Ook zullen voor het komend schooljaar weer de trainingen Wegwijs in Gedrag en Topdossier worden aangeboden. Meerdere scholen uit Alkmaar-Zuid hebben zich hiervoor opgegeven.
  • Tot slot hebben afgelopen periode meerdere scholen uit Alkmaar-Zuid De Plezierige Klas ingezet. Naast deze training gericht op het welbevinden van de leerlingen op school, heeft de gemeente ook het werkgebied een subsidie vanuit het Veerkrachtpact aangeboden. De meerderheid van de scholen uit Alkmaar-Zuid heeft aangegeven hiervan gebruik te willen maken.

Verslag 3e trimester periode

Belangrijke ontwikkelingen/trends in het werkgebied:

  • We zijn dit schooljaar gestart met de voorbereidingen voor het project Hands-ON Alkmaar en in januari 2024 gaat deze nu ook daadwerkelijk van start. In dit project voor 12 leerlingen van groep 8 uit Alkmaar-Zuid met een pro/bb-advies gaan de leerlingen 1 dag per week, 10 weken lang, erop uit en leren door te doen!
  • Ook is het werkgebied in het laatste trimester bij SO De Stip langs geweest en zullen zij in komende maanden op bezoek gaan bij SBO De Piramide en De Vlindertuin. Er zal hierdoor nader kennis gemaakt worden met elkaar en met wat het speciaal (basis)onderwijs nou precies inhoudt. Wat kunnen we in het kader van inclusief onderwijs voor elkaar betekenen?
  • Verder is de Masterclass Hoorrecht geweest en staat de Masterclass “Zee van emoties” nog op de planning voor de komende periode. Deze masterclasses zijn erop gericht om de scholen meer kennis en ervaringen te laten uitwisselen en zodoende expertise binnen de scholen op te bouwen.
  • Tot slot zijn er meerdere scholen die de Plezierige Klas hebben ingezet. Ook is er vanuit de gemeente een subsidie gericht op mentale weerbaarheid (Veerkrachtpact) per school beschikbaar gesteld om hiermee aan de slag te gaan. De meeste scholen hebben hun wensen kenbaar gemaakt en de subsidie is aan de scholen toegekend.

Cluster BERGEN-HEILOO

Alle scholen in het cluster Bergen-Heiloo maken gebruik van het ondersteuningsaanbod van de HB coördinator Lonneke Heine. I.v.m. ouderschapsverlof zal haar inzet 4 uur per week zijn.

Er wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van mn. Heliomare door de scholen.

De BUCH heeft een transformatie laten plaatsvinden en wie betrokken is bij de scholen. Eerder waren dat Jeugdconsulenten en nu zien we een verschuiving naar preventieve medewerkers. Ieder school heeft twee preventiemedewerkers en inmiddels hebben deze zich voorgesteld. Wat opvalt is dat er nu gesprekken plaatsvinden waar eerder kan worden meegedacht door de gemeente maar minder daadkracht bevoegdheid is. Dit lijkt elkaar soms tegen te werken waardoor gesprekken “overgedaan” moeten worden wil er een indicatie worden afgegeven voor hulp. Als werkgebied zijn we nog opzoek naar het effectief samenwerken hierin.

Werkgebied: 04BE - Bergen

Consulent: Gerrie Jullens

Verslag 1e en 2e trimester periode

Ontwikkelingen

  • De bezoekmomenten op de scholen voor S(B)O voor IB-ers en gedragsspecialisten van de scholen uit ons werkgebied hebben veel opgeleverd. Deze input is meegenomen naar de S(B)O-overleggen die de consulenten dit jaar hebben gehad. Er wordt steeds vaker een preventief beroep gedaan op de expertise van de zorg coördinatoren van de S(B)O-scholen; uitvoeren van observaties, meedenken en aansluiten bij mdo’s.

Inclusiever werkgebied

  • De scholen in het werkgebied kijken steeds meer over de grenzen van de eigen school en nemen de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het perspectief voor het kind. Voorbeeld 2 leerlingen maken op dit moment (tijdelijk) gebruik van het aanbod van een andere school in ons werkgebied.
  • We arrangeren ook met andere aanbieders: 2 leerlingen maken tijdelijk gebruik van het aanbod op een zorgboerderij (in combinatie met schoolgang) , 2 leerlingen op verzoek van ouders naar Eureka (Kop van Noord-Holland), 1 leerling naar tijdelijke observatieplek Triversum en 1 leerling naar Buitengewoon Leren.

Knelpunten

  • We zien een stijging van het aantal mdo’s voor zeer jonge kleuters.
  • Jeugdconsulenten sluiten niet altijd aan op aanvraag van de scholen. Wel als vanuit jeugdzorg al een jeugdconsulent of jgc in het gezin aanwezig is. Er blijft daardoor soms een hiaat tussen vraag en aanbod vanuit de scholen; onnodig tijdverlies en wachtlijsten, wat leidt tot frustratie bij ouders, kinderen en scholen. De “eigen” procedure van de gemeente sluit dus niet altijd aan bij de vragen van de scholen.

Verslag 3e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Veerkrachtpact: Er is door alle scholen gezamenlijk gekozen voor een interventie op omgang met sociale media “Veilig Puberen”, uitgevoerd door de bibliotheek Kennemerwaard. Daarnaast zijn kleinere projecten opgevoerd, waar onder een masterclass pedagogisch klimaat door Esther Wokke, VSO-docent omgangskunde, in november 2023. Tijdens deze bijeenkomst heeft zij de aanwezigen meegenomen in haar passievolle aanpak richting een veilig pedagogisch klimaat. De aanwezige scholen hebben haar ondersteunende materialen ter plekke besteld.
  • De Michaelklas heeft op maandag 20 november 2023 een bezoek gehad van demissionair minister van onderwijs Marielle Paul en een flinke delegatie overige betrokkenen. waaronder Astrid Ottenheym als een van de grondleggers van deze voorziening. Hierbij is de noodzaak van structurele financiering nog eens nadrukkelijk aan de orde gekomen. Eind schooljaar 2023-2024 stroomt de eerste leerling uit naar VSO. >> Bekijk hier het videoverslag van het bezoek

Knelpunten

  • Aandacht wordt gevraagd voor de vele wisselingen onder jeugdconsulenten. De continuïteit van het proces, de ondersteuning en de kwaliteit ervan staan hierdoor voortdurend onder druk. De consulent blijft hierover in gesprek met het preventieteam en andere betrokkenen; dit heeft echter nog niet tot het gewenste resultaat geleid.

Werkgebied: 05HE - Heiloo

Consulent: Manuela de Bruijne

Verslag 1e+2e e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Als werkgebied hebben we het plan opgevat om te starten met een OZG voor een dag in de week voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Deze groep zal de Reizigers heten. We hebben een werkgroep gestart die namens het werkgebied plannen maakt. Dit is telkens geëvalueerd met het de rest van het werkgebied. Er is en beleidsplan gemaakt en een route richting de OZG. Inmiddels is er een leerkracht aangenomen die voor een dag in de week de groep gaat bedienen. Verder hebben we Bureau de Beweging bereid gevonden om mee te denken vanuit de zorg. In september en oktober is de opstart van de groep en vinden de intakes plaats. In november gaat de groep van start.

Inclusiever werkgebied

  • Als werkgebied hebben we de ambitie dat kinderen thuisnabij onderwijs krijgen als dat enigszins mogelijk is. Dit betekent dat 4 jarige in principe eerst de basisschool instromen. We hebben een mooie samenwerking met de gemeente en zien dat er snel ondersteuning middels SDG kan worden ingezet, wanneer dat nodig is.

Verslag 3e trimester periode

  • Hoogbegaafdheid: Als werkgebied Heiloo zijn we in september gestart met een onderwijs-zorggroep voor hoogbegaafde kinderen voor een dag in de week. Niet alleen de kinderen stappen in om mee te reizen maar ook de ouders. Als werkgebied zien we na jarenlange ervaring, de kracht ligt in het van het gehele systeem en niet alleen van reizen met kinderen.

Cluster DIJK en WAARD

Alle scholen in het cluster D&W maken gebruik van het ondersteuningsaanbod van de HB coördinatoren. Ook wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van mn. Heliomare. Tijdens de mdo’s zijn structureel JG coaches aanwezig om mee te denken over de aansluiting onderwijs- jeugdhulp.

Werkgebied: 06LA - Langedijk

Consulent: Eva Schmidt - Cnossen

Verslag 1e en 2e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Het Project Hands-on wordt wederom met gemeentelijke subsidie gecontinueerd
  • Daarnaast wordt in 2023 gestart met de Plezierige klas
  • Vanuit NPO middelen van de gemeente is een pilot gestart met het inzetten van jongerenwerkers op meerdere basisscholen in Dijk en Waard.

Inclusiever werkgebied

  • Alle scholen staan achter de beweging naar een inclusiever werkgebied.
  • Bijna alle scholen zijn IKC's.
  • Er lijkt een lichte daling van het aantal verwijzingen naar SBO plaats te vinden.

Knelpunten

  • Als werkgebied hebben we een brief aan de gemeente gestuurd waarin aandacht gevraagd wordt voor het fysieke ruimte tekort in werkgebied Langedijk. Hierdoor dreigen kinderen buiten het werkgebied naar school te moeten gaan.
  • De afgelopen periode hebben de scholen d.m.v. inzet NPO middelen sterk ingezet op versterking van de lichte en basis ondersteuning – de vraag rijst wat de scholen daarna gaan doen als de middelen minderen/ gestopt worden.
  • De formatie op veel scholen staat onder druk.
  • Een signaal van een toename van het aantal jonge kinderen dat nog niet ‘klaar’ is voor het reguliere onderwijs en met een ontwikkelachterstand verwezen wordt naar een OZG. De 4 jarige leeftijd blijkt voor deze kinderen vaak te vroeg om de schoolomgeving goed vast te stellen. Toekomstig beleid en aanbod voor het Jonge kind hierin is gewenst.

Verslag 3e trimester periode

Ontwikkelingen

  • Het Project Hands-On is goed van start gegaan en de pilot voor verbinding van leerlingen van voorgaand project met het VO is ook van start gegaan.
  • Veerkrachtpact: Zeven van de negen scholen gaan deelnemen aan het curatief traject van de Plezierige klas. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de subsidie van het veerkrachtpact vanuit de gemeente.
  • Hoogbegaafdheid: De HB-coördinator werkgebied wordt ingezet op alle scholen.
  • Pilot jongerenwerk op basisscholen: Vanuit NPO-middelen van de gemeente is een pilot gestart met het inzetten van jongerenwerkers op meerdere basisscholen in Dijk en Waard.
  • Workshop: Vanuit het cluster Dijk en Waard hebben twee consulenten een actieve bijdrage geleverd aan de scholing van startende leerkrachten op de Allente Academy. Thema’s als samenwerkingsverband, meervoudig perspectief, fases van ondersteuning en top dossier zijn hierbij aan het licht gekomen.

Inclusiever werkgebied

  • Alle scholen staan achter de beweging naar een inclusiever werkgebied.
  • Bijna alle scholen zijn een IKC's

Knelpunten

  • Huisvesting: Als werkgebied hebben we een brief aan de gemeente gestuurd waarin aandacht gevraagd wordt voor het fysieke ruimte tekort in werkgebied Langedijk. Hierdoor dreigen kinderen buiten het werkgebied naar school te moeten gaan. Zowel vanuit de schoolbesturen als de gemeente is dit signaal opgevangen. De schoolbesturen en de gemeente hebben aangegeven dat zij gezamenlijk de dialoog zullen voeren over dit thema.
  • Toename verwijzingen SBO: Vorig schooljaar hebben de scholen d.m.v. inzet NPO-middelen sterk ingezet op versterking van de lichte en basis ondersteuning. Nu dit weg is gevallen signaleert de consulent een stijging in de aanvraag van arrangementen op de basis- en lichte ondersteuning en een stijging in aanvragen van leerlingen voor het SBO.
  • Formatie onder druk: De formatie op veel scholen staat onder druk. Wisselingen ib/ directie zorgt voor herijking van de zorgstructuur op scholen.
  • Jonge kind: Een signaal van een toename van het aantal jonge kinderen dat nog niet ‘klaar’ is voor het reguliere onderwijs en met een ontwikkelachterstand verwezen wordt naar een OZG. De 4-jarige leeftijd blijkt voor deze kinderen vaak te vroeg om de schoolomgeving goed vast te stellen. Toekomstig beleid en aanbod voor het Jonge kind hierin is gewenst.

Werkgebied: 07HZ - Heerhugowaard – Zuid

Consulent: Esthel Schneiders

Verslag 1e + 2e trimester periode

Ontwikkelingen

  • In 2023 gaat de BBP klas de Avonturijn van start voor leerlingen in Heerhugowaard
  • We zien een toenamen van vraagstukken rondom gedrag. I.s.m. Nexus willen dit vraagstuk met de scholen uitwerken waarbij ook aandacht zal zijn voor versterking van de communicatie van leerkrachten naar ouders.

Inclusiever werkgebied

  • Alle scholen staan achter de beweging naar een inclusiever werkgebied. Soms is het nog zoeken naar wat mogelijk is maar er is nieuwsgierigheid en de wens om van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen.

Knelpunten

  • De formatie op veel scholen staat onderdruk ook zijn er veel wisselingen IB/Directie. Hierdoor wordt de ruimte voor ondersteuning steeds kleiner

Verslag 3e trimester periode

I.v.m. uitval/ziekte - heeft zijn de werkgebied hebben de inspanningen zich geconcentreerd op de ondersteuning van de leerlingen ipv het werkgebied.

Werkgebied: 08HN - Heerhugowaard - Noord

Consulent: Danne Noë

Verslag 1e+2e trimester periode

Ontwikkelingen:

  • Ook dit jaar heeft het werkgebied subsidie ontvangen voor de doorontwikkeling van de praktijkklas 8 Cool Tools.
  • In maart 2023 is de BBP klas de Aventurijn van start gegaan voor (H)B leerlingen in Heerhugowaard (één dag in de week).
  • De werkgroep Het Jonge kind D&W wordt verder ontwikkeld. I.s.m kinderopvang, onderwijs en NSDSK wordt de cursus communiceren met jonge kinderen (0-8 jr) ontwikkeld. Dit initiatief zal op termijn in de hele gemeente Dijk en Waard worden aangeboden.
  • Werkgebied (in dit geval "onderzoeksgebied" genoemd) HHWN neemt deel aan de Pilot SOOS (Sterke Ondersteuning Op School)
  • Vanuit NPO middelen van de gemeente is een pilot gestart met het inzetten van jongerenwerkers op meerdere basisscholen in Dijk en Waard.

Inclusiever werkgebied

  • Er worden mooie stappen gezet naar een inclusiever werkgebied waarbij goed gebruik wordt gemaakt van de kennis en kunde binnen het regulier en speciaal onderwijs. Scholen zijn instaat om beter leerlijnen op maat aan te bieden. Binnen het werkgebied is veel welwillendheid om kinderen binnen het werkgebied een passend aanbod te bieden.
  • Er lijkt een lichte daling van het aantal verwijzingen naar SBO/SO plaats te vinden.

Knelpunten

  • Door personeelstekort is de GGD voor basisscholen helaas momenteel “4+ - loos” op het gebied van jeugdverpleegkundigen.
  • Er is een wachtlijst voor de JG coaches expertteam waardoor evt. follow up langer duurt. Hierdoor moeten vanuit het samenwerkingsverband soms arrangementen ter overbrugging op school worden ingezet.
  • De formatie (vinden van personeel) is op meerdere scholen een punt van zorg.
  • Het werkgebied stevent in 2023 wederom af op overschrijding van het werkgebied budget. Er zijn een aantal arrangementen die lopen op nieuwkomersschool De Regenboog en er zijn meerdere kinderen die door langdurige betrokkenheid, samenwerking en ondersteuning binnen regulier onderwijs kunnen blijven, maar dit betekent dat er meer aanspraak gedaan wordt op het budget werkgebied.

Verslag 3e trimester periode

Ontwikkelingen:

  • De GGD heeft weer contactpersonen voor de doelgroep 4+.
  • In 2023 hebben we ons vooraf beschikbare werkgebiedbudget qua uitgaven overschreden met € 33.482,77. Dat betreft en overschrijding van het budget van 17,5%. Daarmee hebben we wederom een beroep gedaan op de frictiepot (de reserve voor alle 105 scholen van ons samenwerkingsverband) om alle lopende arrangementen wel te kunnen betalen.
  • Er is een toename van het aantal VVE aanmeldingen. Dit heeft vooral te maken met de indicator gezinsfactoren die in Heerhugowaard nieuw is (in Langedijk was dit al een reden voor VVE).
  • Scholen van het werkgebied delen expertise met elkaar en weten elkaar met vragen of voor werkbezoek steeds beter te vinden.
  • De plekken voor De Aventurijn zijn in de groep oudere kinderen (groep 5 t/m 8) allemaal vergeven en in de groep jongere kinderen (groep 1 t/m 4) is nog slechts één plek beschikbaar. De eerste ervaringen van de kinderen en hun ouders die in 2023 hebben deelgenomen zijn positief. De Aventurijn voorziet in een behoefte die er is binnen het netwerk.
  • De ervaringen en resultaten van 8 Cool Tools zijn ook in 2023 weer overwegend positief geweest. We zijn trots op wat er bereikt wordt en wat het voor verschil maakt in de levens van de kinderen die deelnemen.
  • De Pilot Jongerenwerk (vanuit NPO middelen gemeente Dijk en Waard) is gestart op meerdere basisscholen binnen het werkgebied (sinds oktober 2023) maar de samenwerking moet nog verder versterkt worden. Op sommige scholen is wel al te zien dat kinderen inmiddels voor gesprekjes naar de jongerenwerker toestappen, maar op andere scholen is het contact na een eerste introductie verwaterd. De tijdsdruk waar de jongerenwerkers mee te maken hebben lijkt hoog te zijn (meerdere scholen in een beperkt aantal uren moeten bedienen).
  • 4 scholen uit werkgebied (in dit geval "onderzoeksgebied" genoemd) HHW-N nement nog steeds deel aan de Pilot SOOS (Sterke Ondersteuning Op School). Er hebben twee ontwerpsessies plaatsgevonden met betrokkenen uit scholen, ouders en mensen van de gemeente Dijk en Waard. De tijdsdruk die op het project staat en de kleine stapjes die in het ontwerpproces gemaakt kunnen worden conflicteren soms met elkaar, maar de behoefte tussen structurele verbinding tussen jeugdhulp en basisscholen is vanuit de scholen zeker aanwezig.
  • Vanuit de gemeente is een pilot "Dorps- en wijkgericht werken” gestart waaraan De Helix, De Pater Jan Smit en De Zevensprong deelnemen.

Inclusiever werkgebied

  • Vanuit werkgebied Heerhugowaard-Noord werden in 2023 dertien toelaatbaarheidsverklaringen aangevraagd en afgegeven voor S(B)O. Dit is een afname ten opzichte van 2022, toen er vanuit ons werkgebied 24 toelaatbaarheidsverklaringen werden aangevraagd en afgegeven.
  • In 2023 maakten 5 kinderen de overstap van S(B)O of OZG naar de reguliere basisschool. Daarnaast maakten ook nog twee SBO leerlingen de overstap naar een reguliere basisschool, maar zij bleven ingeschreven staan bij Nexus.
  • We blijven als reguliere basisscholen en voorzieningen binnen het werkgebied samen optrekken om ieder kind een passend aanbod of passende plek te bieden. Hierin is samenwerking tussen speciaal (basis)onderwijs en de reguliere basisscholen van het werkgebied en ook bijvoorbeeld met Expertisecentrum De Regenboog (de nieuwkomersschool).
  • Van de kinderen die in onze regio uitstromen vanaf nieuwkomersschool De Regenboog naar een reguliere basisschool, gaan de meeste kinderen naar een basisschool binnen werkgebied Heerhugowaard Noord. De scholen in Heerhugowaard Zuid staan zeker ook open voor het plaatsen van deze leerlingen maar in praktijk blijkt de reisafstand voor veel ouders/gezinnen een obstakel.
  • Vanuit Nexus wordt steeds kritischer/bewuster gekeken of hun leerlingen de stap terug zouden kunnen maken naar een reguliere basisschool.

Knelpunten

  • Voor betrokkenheid van een J&G coach uit het expertteam (langdurigere betrokkenheid in complexere situaties) is aan het eind van 2023 helaas nog altijd een wachttijd van meerdere maanden.
  • Extra ondersteuning die is vormgegeven via urenuitbreiding van eigen personeel van basisscholen komt soms te vervallen als degene die de ondersteuning uitvoert, i.v.m. ziekte/uitval van collega’s, voor de groep moet gaan staan. Het effect van het lerarentekort is hierbij merkbaar.
  • Door volle agenda's bij meerdere betrokkenen is het soms niet mogelijk op korte termijn bij elkaar te komen voor een MDO waar dat dan wel meerwaarde lijkt te hebben.
  • Bij de gemeente Dijk en Waard zijn enkele leidinggevenden binnen het sociaal domein uitgevallen waardoor de focus soms meer intern gericht is (om alles draaiend te houden), wat het samen bouwen met de externe samenwerkingspartners kan belemmeren/vertragen. Onderwijszorgarrangementen op individuele basis worden nog vormgegeven binnen de reguliere basisscholen en daar zijn goede resultaten van bekend, maar bij grotere projecten/ontwikkelingen waarbij samenwerking tussen onderwijs en zorg nodig is kan niet altijd op korte termijn doorgepakt worden, terwijl vanuit de praktijk hier wel de behoefte aan is. (bijv. bij de wachtlijstproblematiek voor gezinnen, SOOS of het uitrollen van de nieuwe visie van het sociaal domein en de samenwerking met de scholen daarbij).

Trefwoorden