Voorwoord
Beste lezer,
Dit jaarverslag is het eerste jaarverslag van ons nieuwe ondersteuningsplan “Samen Leren, Samen leven 2022-2026”.
PPO-NK is een zelfbewust, ambitieus en menselijk samenwerkingsverband, die onze maatschappelijke opdracht serieus neemt. Dit betekent ook dat we actief zijn in het waarderend onderzoeken om te leren van wat wel of niet werkt. Dit is een actief proces van speuren naar patronen in data, die we in beeld brengen en waarover we op alle niveaus gesprekken voeren om te begrijpen en te duiden. Dit doen we drie keer per jaar met de trimesterrapportages. Het resultaat is samengevat in dit jaarverslag.
We realiseren ons hierbij dat de kwaliteit die we leveren een bundeling is van alle interacties in ons netwerk, ons ecosysteem. Wat we doen is mensenwerk, er zijn geen knoppen waar we aan kunnen draaien, maar wel kunnen we met elkaar het juiste gesprek voeren om betekenis te geven aan de resultaten die we boeken. Zo komen we met elkaar in beweging en worden we steeds beter om het juiste te doen in het realiseren van passend inclusief onderwijs.
Dit jaarverslag, ons ondersteuningsplan, ons jaarplan en onze trimesterrapportages hebben eenzelfde indeling. Daarmee geven we inzicht hoe we werk maken van onze ambities, resultaten van onze activiteiten en de kwaliteiten die dit oplevert.
Het werken als een ecosysteem gaat ons steeds beter af, dit zien we aan hoe de scholen in de werkgebieden aan de slag gaan met het ontwerpen en realiseren van de beweging naar inclusieve werkgebieden. Scholen realiseren zich steeds beter dat in je eentje je wel sneller gaat, maar dat het stagneert als je vergeet samen op te trekken; samen kom je verder (1+1=11). Ook zien we dat speciaal (basis) onderwijs niet alleen zegt te willen samenwerken met regulier en omgekeerd, maar dat er daadwerkelijk stappen worden gezet om mee te denken en werken in een werkgebied. Dat is een beweging die we hard nodig hebben. Ook zien we prachtige opbrengsten van de leergang WegWijsinGedrag®, waardoor leraren zich beter toegerust voelen in het omgaan met moeilijk gedrag en het gedrag minder moeilijk wordt.
Ook zien we dat de netwerkgroepen steeds beter in staat zijn lastige zaken bespreekbaar te maken en samen op te lossen of onderbouwd advies geven en ondersteuning vragen van de deelnemersraad. Het tot afspraken komen en werken via het ontwerpgericht werken wordt omarmd en steeds beter toegepast.
Ook hebben we ontdekt dat de manier van handelingsgericht werken een ontwikkelslag nodig heeft en dat de scholing TOP dossier anders mag. Dit leren we van feedforward en dat pakken we dan ook samen op.
Er gebeurt veel, sommigen vragen zich af is het niet te veel. Wanneer je dit doet met 15 mensen die in dienst zijn bij PPO-NK, dan ja, maar we doen het met alle mensen uit onze regio, ook mensen van jeugdhulp en de gemeenten. Dus met iedereen uit ons ecosysteem. Dan is het weer anders en kunnen we veel door focus te houden. Focus op perspectief voor ieder kind. De kwaliteit van onze interacties tellen op elk niveau in elke situatie.
Helpen we elkaar het beter te doen? Daar gaat het toch uiteindelijk om. Dat is Samen Leren, Samen Leven. Het smaakt naar meer 😊
Vragen of gedachten bij dit verslag, dan gaan we graag met u in gesprek. Want alleen door elkaar te ontmoeten, naar elkaar te luisteren, onze zorgen en successen te delen en de bereidheid te hebben om het perspectief van de ander met ons eigen standpunt te verenigen kunnen we samen, vanuit meervoudig perspectief, het beste doen voor kinderen.
Veel dank voor ieders inspanningen
Warme groet,
Astrid Ottenheym
Directeur-bestuurder
Leeswijzer
In dit jaarverslag kunt u lezen wat we als organisatienetwerk dit jaar bereikt hebben. Dat doen we mede aan de hand van onze drie leidende principes: Samen werken aan de toekomst – Samen Leren Leven - Samen werken aan kwaliteit.
Het Jaarverslag 2021-2022 en 2022-2023 t/m december 2022 bestaat uit 2 delen: het bestuurlijke jaarverslag waarin wij inhoudelijk verantwoording afleggen over het afgelopen schooljaar en het financieel jaarverslag.
SWV PPO NK hield voor de interne sturing en monitoring een schooljaar aan als uitgangspunt. Met de komst van de nieuwe bekostiging per 1 januari 2023, hebben we besloten om vanaf die datum ook voor het jaarplan en jaarrekening met kalenderjaren te gaan werken, daarom loopt dit bestuursverslag t/m december 2022. Bij de totstandkoming van dit jaarverslag blikken we terug op 4 trimesters. De jaarrekening en de financiële toelichting betreffen het kalenderjaar 2022.
De financiële verantwoording over kalenderjaar 2022 kunt u hier vinden
Wij vinden dat alle kinderen recht op onderwijs hebben en binnen het eigen netwerk moet kunnen opgroeien zonder tussen wal en schip te geraken.
We ondersteunen de scholen en investeren in de kwaliteit van de samenwerking. Uitgangspunten zijn: eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen.
Als samenwerkingsverband doen we wat nodig is om voor ieder kind passend onderwijs te garanderen binnen de door de overheid beschikbaar gestelde middelen.
We schetsen kort de situatie in cijfers en bespreken vier strategische perspectieven: professionaliseringsmodel, innovatie & ontwikkeling, lokaal anticiperen en preventiekracht.
PPO-NK is een netwerkorganisatie. Samen maken we werk van passend onderwijs – op alle niveaus en met vele partners – het is een sociaal netwerk en vraagt om een interactief proces.
We zetten in op kwaliteitszorg en doorlopen continu een verbetercyclus om onze kwaliteit te verbeteren en te garanderen.
16-05-2023: besproken in de Ondersteuningsplanraad
04-04-2023: besproken in de Deelnemersraad
12-04-2023: besproken in de Raad van Toezicht
13-04-2023: vaststelling door de directeur-bestuurder