6. Multidisciplinaire overleggen
Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoe...
Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt.
Wij doen er alles aan om de leerkracht te ondersteunen bij het omgaan met kinderen met diverse ondersteuningsbehoeften. Zij hoeven niet alles zelf te kunnen, maar zijn wel in staat om goed aan te geven wat er nodig is voor het onderwijsproces van het kind.
Een MDO is een belangrijk middel om de professionaliteit van de leerkracht te vergroten. Naast het analyseren, opzetten, evalueren, van een hulpvraag/begeleidingstraject heeft een MDO ook als doel de basis leerkrachtvaardigheden te vergroten, zodat de leerkracht bij een volgend ‘gelijkwaardig’ probleem zelfstandig kan acteren. Tijdens het MDO zoeken we met de ouders en het kind naar een passende oplossing/ ondersteuning.
We zijn verheugd dat steeds vaker de J&G coaches als vaste overlegpartners betrokken zijn is bij een MDO – dit zorgt voor verdieping van kennis en betere afstemming tussen het Onderwijs-Zorg domein.