8. Doorontwikkeling TOP dossier
TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat ...
Alle leden mogen wijzigen
Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement).
Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.
Naast dit onderscheid, maken we ook onderscheid in verschillende categorieën voor arrangementen. Ieder kind heeft andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We geven bij ieder arrangement aan om welk van de tien onderstaande ondersteuningscategorieën het gaat.
In 2024 zijn 769 individuele arrangementen ingediend. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn dit er minder dan vorige jaren. Ook zijn er 39 groepsarrangementen aangevraagd.
In totaal zien we dat de meeste arrangementen worden ingediend voor jongens (67.1%) ten opzichte van het aantal aangevraagde arrangementen voor meisjes (28.7%). Van 4.2% is het geslacht onbekend/niet ingevuld. Dit beeld komt overeen met voorgaande jaren.
In onderstaande tabel wordt de verhouding jongens-meisjes per werkgebied weergegeven:
Per werkgebied zijn er verschillen qua verhouding jongens-meisjes. Zo worden in de werkgebieden Alkmaar-Noord, Bergen en Langedijk relatief verhoudingsgewijs meer arrangementen voor meisjes aangevraagd dan in de overige wekgebieden.
Uit de onderstaande tabel blijkt dat de meeste arrangementen gericht zijn op het aanbieden van een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving (cat.1-19.7%).
Gevolgd door oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken (cat.5-14.2%).
De categorie 9: Executieve functies wordt bij heel veel arrangementen standaard aangevinkt.
De meeste arrangementen zijn afgegeven voor leerlingen van 10 jaar.
Er zijn 39 groepsarrangementen aangevraagd. Dit is inclusief zgn. individuele (groep)arrangementen voor leerlingen die ter overbrugging van hun TLV een overbruggend arrangement nodig hebben
Ieder schooljaar worden er afspraken gemaakt over het beschikbare budget voor ieder werkgebied.
Voor 2024 was voor de werkgebieden een totaal budget van € 1.530.298,10 beschikbaar.
In bovenstaande grafiek is het bestede budget per trimester weergegeven in blauw. Totaal bedroeg het budget voor 2024 € 1.530.298.
Het grootste deel van het budget gaat op aan individuele arrangementen (88.3%) , gevolgd door groepsarrangementen (5.2%).
Onder directe betalingen worden betalingen van o.a bijeenkomsten en scholing en innovatieve projecten ten behoeve van het werkgebied verstaan.
Betalingen ten behoeve van de Trimaran komen niet ten laste van het werkgebied maar worden vanuit de Subsidie HB bekostigd.
In 2024 is € 17.862,60 meer besteed waardoor de totale uitgaven op € 1.548.160,70 uitkwamen. Deze extra kosten zijn o.a. het gevolg van een stijging van loonkosten als gevolg van indexering. Ook zien we dat steeds vaker de flexibele schil van onderwijsassistenten af is genomen waardoor voor duurdere ondersteuningsvormen moet worden gekozen.
De meeste arrangementen werden in 2024 rond het 10e jaar aangevraagd. Dit is iets later dan de voorgaande jaren toen de piek rond het 8e en 9e jaar lag.
Van de aangevraagde arrangementen wordt 37% als eerste aanvraag ingediend, 38% als verlenging. En 25% van de aanvragen betreft het een aangepaste verlenging.
Ten opzicht van voorgaande jaren zien we dat het aantal verlengingen iets lijkt af te nemen. Het aantal verleningen+ lijkt zicht te stabiliseren rond de 25%.