4. Versterken van het samenspel tussen consulent-IB_leerkracht - school - ouders
Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, IB'er en eventueel een jeugd en...
Alle leden mogen wijzigen
Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.
Naast dit onderscheid, maken we ook onderscheid in verschillende categorieën voor arrangementen. Ieder kind heeft andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We geven bij ieder arrangement aan om welk van de tien onderstaande ondersteuningscategorieën het gaat.
In 2024 zijn in het 1+2e trimester 523 individuele arrangementen ingediend.
Regionaal zien we dat de meeste arrangementen worden ingediend voor jongens (66.2%) ten opzichte van het aantal aangevraagde arrangementen voor meisjes (29.1%). Van 4.8% is het geslacht onbekend/niet ingevuld.
Dit beeld geldt niet voor alle werkgebieden. In onderstaande tabel wordt de verhouding jongens-meisjes per werkgebied weergegevens.
Ieder schooljaar worden er afspraken gemaakt over het beschikbare budget voor ieder werkgebied.
In bovenstaande grafiek is het bestede budget per trimester weergegeven in blauw. Totaal bedroeg het budget voor 2024 € 1.500.000. Hiervan is reeds 68.9 % uitgegeven ten behoeve van de ondersteuning van de leerlingen.
Het grootste deel van het budget gaat naar individuele arrangementen (64.6%) , gevolgd door groepsarrangementen (3.0%).
Onder directe betalingen worden de facturen gerekend die direct betaald worden door het secretariaat, omdat anders het proces van betaling te lang loopt. Door deze werkwijze wordt het beeld van de type arrangementen licht vertekend, omdat bij directe betalingen niet wordt aangegeven of het om een individueel, groeps- of innovatie arrangement gaat. De werkelijke bedragen per categorie liggen dus hoger.
De betalingen van leerlingen op de Trimaran wordt vanuit de subsidie HB geregeld. De Trimaran is een speciale voorziening voor hoogbegaafde leerlingen die in het regulier onderwijs vastgelopen zijn.
Op grond van het aantal leerlingen in de werkgebieden wordt jaarlijks een werkgebied budget vastgesteld.
De besteding van het werkgebied budgetten t/m het 2e trimester 2024 ziet er als volgt uit:
In totaal is € 1.048.029,43 door de werkgebieden besteed aan arrangementen (resteert 31.1 % van het totale budget).
Per aanvraag kunnen 3 ondersteuningscategorieën worden aangegeven waarop de ondersteuning van toepassing is. Het merendeel van de arrangementen geeft aan ter verbeteren van de executieve functies te zijn (categorie 9 – 23,6 %). Gevolgd door een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving (categorie 1 – 18,3%) en oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken (categorie 5 – 14%).
Dit beeld komt overeen met dat van afgelopen jaar.
De meeste arrangementen zijn afgegeven voor leerlingen van 10 jaar.
In de werkgebieden van het cluster Alkmaar draait momenteel de Plezierige klas. Deze interventie m.n. gericht op versterking van de categorie 3 - Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving, cat. 5 - Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken en cat. 9 Executieve functies.
De werkgebieden Heiloo, Langedijk en Heerhugowaard hebben ook aangegeven met deze methodiek aan de slag te willen. Hiervoor zal o.a. de gemeentelijke subsidie Veerkrachtpact worden gebruikt.