7. Arrangementen
Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiter...
Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.
In 2023 zijn 2424 mdo’s gehouden in de werkgebieden (resp. 1e tri - 929, 2e tri - 745 mdo’s en 3e tri - 750).
De mdo’s worden bij voorkeur op school gehouden. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om een mdo in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden bv. in verband met coronamaatregelen. In de werkgebieden met reguliere scholen wordt - zoals ook in voorgaande jaren - het meest gesproken over ondersteuning op de school door externen.
In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd. In totaal zijn 154 kinderen aanwezig geweest bij het mdo.
In onderstaande grafieken zijn de mdo’s per trimester uitgesplitst naar ondersteuningsniveaus. Meer informatie over de verschillende ondersteuningsniveaus is te vinden op de infographic over de routes van PPO-NK.
Zichtbaar is dat met name gebruik wordt gemaakt van extra ondersteuning op de basisschool door externen. In voorgaande jaren was dit ook het geval.
In onderstaande grafiek is het aantal mdo's per ondersteuningsniveau per werkgebied weergegeven.
Het merendeel van de mdo's heeft betrekking op niveau 3 - Extra ondersteuning op basisschool door externen.
Voor het S(B)O wordt vrijwel alleen gesprekken gevoerd op niveau 4 - extra ondersteuning op de voorziening.
In de werkgebieden Alkmaar-Oost, Bergen, Langedijk en HHW-Zuid vindt vaker ondersteuning op niveau 2 plaats- extra ondersteuning op school dan in de andere werkgebieden.
In 2023 zijn resp. 119 mdo's (4,9% mdo’s) gevoerd in verband met een advies richting voortgezet onderwijs en 70 mdo’s (2,9%) waarbij het een voorschoolse situatie betrof.
We hechten veel waarde aan het hoorrecht van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod.
In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd (27,1%). In totaal zijn 154 kinderen aanwezig geweest bij het mdo.
De leerling participatie in het mdo was in 2023 als volgt per werkgebied:
In het kader van de uitvoeringsagenda met de gemeenten wordt sinds dit schooljaar bijgehouden hoeveel mdo's betrekking hebben op een onderwijszorgarrangement.
Hierbij wordt onderscheid gemaakt in vier OZA-categorieën:
OZA 1- (ambulante) jeugdhulp/-zorg locatie thuis | De jeugdige kan (grotendeels) het onderwijs volgen op school. De (ononderbroken) schoolloopbaan is mogelijk doordat de jeugdige THUIS jeugdhulp/-zorg heeft en GEEN onderwijsarrangement van het SWV |
OZA 2 - (ambulante) jeugdhulp/-zorg op school | De jeugdige kan (grotendeels) het onderwijs volgen op school. De (ononderbroken) schoolloopbaan is mogelijk doordat de jeugdige op SCHOOL jeugdhulp/-zorg krijgt en de leerling GEEN onderwijsarrangement heeft |
OZA 3 - ambulante jeugdhulp/-zorg op school gecombineerd met onderwijsarrangement | De jeugdige is in staat om deels of volledig naar school te gaan door ondersteuning van jeugdhulp/-zorg (thuis en/of school) én met een onderwijsarrangement. Jeugdhulp/-zorg en onderwijs werken samen volgens het principe van 1kind- 1plan. |
OZA 4- intensieve (ambulante) zorghulp/-zorg locatie thuis of dagbesteding | De jeugdige kan niet of beperkt (individueel) onderwijs volgen. De hulp-/zorgvraag heeft gevolgen voor de schoolloopbaan. Onderwijsdeelname staat nog niet voorop, jeugdhulp/-zorg heeft voorrang en de regie. Jeugdhulp/-zorg en onderwijs werken samen volgens het principe van 1kind- 1plan. |
Zie ook: Sluitende aanpak onderwijs – zorg
In 2023 zijn tijdens de mdo’s 764 maal OZA’s geregistreerd. In 2022 waren dit er 774.
Opvallend is de sterke stijging van 281 naar 407 (17 %) van OZA 3
Wanneer we naar de verdeling van de onderwijszorg arrangementen kijken over de werkgebieden zien we het volgende beeld:
* Werkgebied Alkmaar Oost en Heerhugowaard Zuid hebben in het 3e trimester te maken gehad met uitval/ziekte van de consulent. Hierdoor kunnen bepaalde registraties afwijken van de andere werkgebieden.