2. Doorgaande lijn PO-VO
Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van...
Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusief onderwijs. Vervangen door? Samen werken wij aan een inclusieve maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren.
Een van de ontwikkelingen die we waarnemen is een toename van jonge kinderen die met een beschikking jeugdhulp en TLV instromen in het speciaal onderwijs. Daarnaast zien we dat de doorstroom van kinderen uit het speciaal (basis) onderwijs naar het regulier onderwijs moeizaam gaat. Hierdoor is stagnatie ontstaan. Jonge kinderen die echt gebaat zijn bij een plek in het speciaal onderwijs kunnen moeilijk geplaatst worden. Een aantal kinderen dreigt op een wachtlijst te belanden. Dat willen we niet.
In de werkgroep 'het jonge kind' worden oplossingen gezocht voor jonge kinderen die een plek nodig hebben. Daarnaast verkent de werkgroep welke interventies kunnen helpen om de beschreven trend te keren.
In 2021 zijn twee bijeenkomsten gehouden waarin we dit vraagstuk vanuit meervoudig perspectief op een waarderende manier hebben onderzocht. (Verslagen van deze bijeenkomsten zijn bijgevoegd). Collega's van Parlan, De Piramide, Nexus, de gemeente, het samenwerkingsverband en een aantal onderwijsbesturen uit ons netwerk, hebben samen verkend welke elementen hierin allemaal een rol spelen.
Als vervolg hierop zijn in het 1e en 2e trimester twee bijeenkomsten georganiseerd met alle consulenten en schoolleiders en zorgcoördinatoren van SO en SBO in maart en in juni 2023.
Aanleiding/Probleemstelling:
Onderstaande thema’s zijn aanbod gekomen:
Voor schooljaar 2023-2024 is de intentie uitgesproken om deze bijeenkomsten voort te zetten.
Ontwikkelingen
In het 3e trimester is één grote bijeenkomsten geweest met alle consulenten en schoolleiders en zorgcoördinatoren van SO en SBO in oktober 2023, als vervolg op de 4 sessies van vorig schooljaar.
Aanleiding/Probleemstelling:
Onderstaande thema’s zijn besproken:
Vervolgafspraken: