5. Sluitende aanpak onderwijs - zorg
Binnen de werkgebieden zien we een toenemende vraag van leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte op...
De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de inclusieondersteuners , die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.
Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiden naar het regulier onderwijs vanuit het SO/SBO (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.
Er zijn doelen gesteld om in gezamenlijkheid te streven naar inclusiever onderwijs.
In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om;
Afgelopen trimester hebben er geen bijeenkomsten plaatsgevonden met alle inclusieondersteuners. Wel zijn er aan aantal besprekingen geweest met betrekking tot het samenwerken en de voortgang.
Als samenwerkingsverband hebben we inzet van inclusieondersteuners geëvalueerd van beide betrokkene: Aloysius en Heliomare. Wat opvalt is dat de inzet van Heliomare steeds meer richting zowel beperkingen als gedrag gaan en dat is een positieve wending. Op dit moment is er nog een inclusieondersteuner vanuit Aloysius en is de inzet met name in de Plezierige klas. De samenwerking hierin met besturen, gemeente en samenwerkingsverband wordt als een waardevol proces ervaren. Volgend jaar wordt deze lijn doorgezet.
Verder heeft Viertaal ons in een bijeenkomst geïnformeerd over hun inzet in het onderwijs. Er wordt nagedacht hoe we elkaar steeds beter weten te vinden en hoe we elkaars verlengstuk kunnen zijn in het bedienen van kinderen.
De Netwerkgroep is in het 3e trimester eenmaal bij elkaar gekomen