3. Extra ondersteuning op de basisschool door inclusieondersteuners

  • jun 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 30 jan
  • 92
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2023

Werken naar Inclusiever onderwijs

De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de inclusieondersteuners , die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.

Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiden naar het regulier onderwijs vanuit het SO/SBO (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.

Er zijn doelen gesteld om in gezamenlijkheid te streven naar inclusiever onderwijs.

Doorontwikkeling van ambulante begeleider naar inclusieondersteuner

In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om;

  1. Meedenken en vormgeven aan inclusiever onderwijs in de reguliere basisscholen (leer mij het zelf doen). Hiermee wordt een afname van verwijzingen in de regio nagestreefd.
  2. Bevorderen en mogelijk maken van terugleiden van SBO/ SO naar regulier basisscholen in de regio. Zowel begeleiding van kind, ouder(s) als (ontvangende) school en leerkracht.
  3. Deskundigheidsbevordering van de onderwijsprofessionals in PO met betrekking tot deskundigheid van speciale voorzieningen
  4. Deskundigheidsuitwisseling bevorderen tussen regulier en speciale voorzieningen, o.a. door als begeleider zowel in het regulier te werken als begeleider, als in de speciale voorziening.
  5. Bevorderen van ouderbetrokkenheid in het proces van inclusiever onderwijs

Netwerkgroep Inclusieondersteuners

- Verslag 1-2e Trimesterperiode

Afgelopen trimester hebben er geen bijeenkomsten plaatsgevonden met alle inclusieondersteuners. Wel zijn er aan aantal besprekingen geweest met betrekking tot het samenwerken en de voortgang.

Als samenwerkingsverband hebben we inzet van inclusieondersteuners geëvalueerd van beide betrokkene: Aloysius en Heliomare. Wat opvalt is dat de inzet van Heliomare steeds meer richting zowel beperkingen als gedrag gaan en dat is een positieve wending. Op dit moment is er nog een inclusieondersteuner vanuit Aloysius en is de inzet met name in de Plezierige klas. De samenwerking hierin met besturen, gemeente en samenwerkingsverband wordt als een waardevol proces ervaren. Volgend jaar wordt deze lijn doorgezet.

Verder heeft Viertaal ons in een bijeenkomst geïnformeerd over hun inzet in het onderwijs. Er wordt nagedacht hoe we elkaar steeds beter weten te vinden en hoe we elkaars verlengstuk kunnen zijn in het bedienen van kinderen.

- Verslag 3e Trimesterperiode

De Netwerkgroep is in het 3e trimester eenmaal bij elkaar gekomen

  • In december vond intervisie plaats tussen de inclusieondersteuners, consulenten en ambulante medewerkers van Viertaal. Aan de hand van de vragen: hoe kunnen we onze samenwerking versterken, wie neemt welke rol en wanneer pakken we rollen over? Zijn we in groepen in gesprek gegaan. In het nagesprek werd duidelijk hoe belangrijk het is dat we elkaar blijven ontmoeten, van elkaar kunnen leren, weten wat we van elkaar kunnen en mogen verwachten, hoe we elkaar kunnen bereiken, waar en waarom het soms lijkt te schuren in de samenwerking en hoe we elkaar waarderen.
  • In april 2024 staat weer een intervisie gepland, deze wordt met een kleine afvaardiging van de geledingen voorbereid.

Trefwoorden