De Staat van het Onderwijs 2024 en de Staat van de Ouder 2024

  • 18 apr
  • PPO-NK - community beheer
  • 22
PPO-NK - community beheer
Nieuwsberichten

Traditioneel wordt medio April door de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het onderwijs gepresenteerd en De Staat van de Ouder door Ouders & Onderwijs

  • Cover De Staat van het Onderwijs 2024Presentatie Staat van het Onderwijs 2024: Op 17 april overhandigde Ria Westendorp (waarnemend inspecteur-generaal van het Onderwijs) De Staat van het Onderwijs 2024 aan Mariёlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.
  • Bekijk hier het hele rapport:

We staan in Nederland voor grote opgaven. Veel mensen hebben zorgen over hun bestaanszekerheid, over kinderarmoede, sociale ongelijkheid en de polarisatie in de samenleving. Deze problemen hebben invloed op het onderwijs, maar andersom kan het onderwijs hier ook een belangrijke positieve impact op hebben. Goed onderwijs maakt immers het verschil in de klas of collegezaal, in je latere leven en in de maatschappij. Het bepaalt in welke mate onze kinderen straks kunnen meedraaien en bijdragen aan een land dat klaar is voor de toekomst.

  • Onderwijs in zwaar weer: Het onderwijs verkeert echter in zwaar weer, zo constateren wij als Inspectie van het Onderwijs – en velen met ons - al jaren. Steeds meer leerlingen en studenten beheersen de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap niet goed. En een schrijnend tekort aan leraren en schoolleiders maakt dat lessen uitvallen, vooral voor de kwetsbare groepen leerlingen, en dat de onderwijskwaliteit en passend onderwijs verder onder druk staat. Al jaren klinkt zodoende de ene oproep na de andere om samen de schouders eronder zetten en het tij te keren. Hoewel die boodschap nog steeds geldt, is de tijd van vrijblijvendheid ruimschoots verstreken. Verbeteringen in het onderwijs zouden hoog op de agenda moeten staan in het parlement en in de maatschappij. Omdat we ieder kind, iedere leerling en iedere student goed onderwijs gunnen, ongeacht waar je wieg of school staat.

bron: www.onderwijsinspectie.nl

  • Afbeelding met kleding, meisje, persoon, glimlachAutomatisch gegenereerde beschrijving Presentatie Staat van de Ouder 2024:

Traditiegetrouw werd ook op 17 april de Staat van de Ouder 2024 door Ouders & Onderwijs gepresenteerd.

Bekijk hier het hele rapport:

Ouders staan hebben vaak onterecht een slechte reputatie in het onderwijs. Het is niet gemakkelijk om het als ouder goed te doen in de ogen van anderen in en om het onderwijs. Toch zijn ouders positief over hun relatie met school. Ouders helpen graag mee op school, zitten in ouderraden en zijn aanwezig tijdens gesprekken. In de Staat van de Ouder 2024 zetten we alle ouders in het zonnetje. Daarom is het thema van 2024: Ode aan de ouder!

Ondanks alle uitdagingen in het onderwijs, zijn ouders al jaren positief over hun relatie met school. In tegenstelling tot het negatieve imago waar ouders mee kampen hebben ze grote waardering voor leraren en zijn ze op veel verschillende manieren betrokken bij de school. Dit is positief, want kinderen hebben veel baat bij een goede relatie tussen school en ouders. Kortom: zonder ouders zouden scholen een stuk moeizamer draaien.

  • Relatie ouders en school: Ouderbetrokkenheid: veel scholen zeggen dat ze ermee bezig zijn, maar hoe zit dat eigenlijk in de praktijk? De meeste ouders zijn positief over hun relatie met de school en het contact met de leraren. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering, vooral in het voortgezet onderwijs.
  • Hulp van ouders in de school: Ouders helpen veel op school en vooral in het voortgezet onderwijs willen ouders zelfs meer doen dan gevraagd. Ook vinden ouders dat de manier waarop scholen hen betrekken bij de school in de afgelopen 10 jaar is verbeterd.

  • Samenwerking ouders en school: De samenwerking tussen ouders en school is de afgelopen 10 jaar verbeterd. Dit is heel fijn, want een goede samenwerking leidt tot betere schoolprestaties en welzijn van kinderen. Ook de informatie die school geeft is meestal goed en oudergesprekken verlopen positief. Ouders geven aan dat ze het liefst drie of vier keer per jaar op school komen om over hun kind te praten.
  • Medezeggenschap: De medezeggenschap in het basis- en voortgezet onderwijs is op papier helder opgezet. De praktijk is weerbarstiger. Al jaren bestaat er een grote kloof tussen ouders en de medezeggenschapsraad (MR). Ouders weten vaak niet wie er in de MR zit en de MR weet de ouders van de school niet goed te bereiken. De ouders die in de MR zitten, zien een grote toegevoegde waarde van hun werk. Zij geven wel aan dat een medezeggenschapscursus bij de start van hun MR termijn erg waardevol zou zijn.
  • Ouderbetrokkenheid op het mbo: Hoe ouder een kind wordt, hoe verder ouders van de school komen te staan. En dat is ook logisch, want een kind wordt steeds zelfstandiger. Toch moeten we ons realiseren dat ouders belangrijk zijn voor het studiesucces van hun kinderen. Dit geldt niet alleen voor de vele minderjarige kinderen op het mbo, maar ook voor de meerderjarige studenten. Helaas houden mboscholen ouders nog te vaak op afstand en is er amper sprake van formele medezeggenschap
  • 10 jaar Ouders & Onderwijs: Al 10 jaar werken we bij Ouders & Onderwijs hard om ouders goed te informeren, adviseren en hun belangen te behartigen. Ouders zijn daar gelukkig blij mee en we hebben al veel ouders kunnen helpen. Helaas zien we in het onderwijs maar weinig vooruitgang. Er is nog genoeg te doen.

bron: www.oudersenonderwijs.nl

Trefwoorden