De Digitale School - Een boost voor je zelfvertrouwen

  • 19 jul
  • PPO-NK - community beheer
  • 16
PPO-NK - community beheer
Nieuwsberichten

De Digitale School: een plek waar je online les krijgt, waar je je zelfvertrouwen herwint en waar je – ook met een scherm ertussen – wordt gezien. Samenwerkingsverband PPO-NK evalueert de inzet van deze extra ondersteuning, bedoeld voor kinderen die vastlopen op school en dreigen thuis te komen zitten.

Denk aan kinderen die een ziekte hebben en hun energie moeten verdelen, kinderen die prikkelgevoelig zijn en een hele dag op school niet volhouden of kinderen die een (school)trauma of angststoornis hebben, waardoor ze tijdelijk niet volledig naar school kunnen.

Consulent Mariëlle Foppen heeft de afgelopen tijd veel ervaring opgedaan met De Digitale School: “Het is een krachtig middel voor kinderen die even niet meer weten hoe ze op school verder moeten, voor kinderen die snel en gemakkelijk leren en voor kinderen die een boost in hun zelfvertrouwen kunnen gebruiken.”

Afbeelding met tekst, kleding, schoeisel, schermopnameAutomatisch gegenereerde beschrijving

Wel in ontwikkeling

De Digitale School is opgezet vanuit Wel in Ontwikkeling, een subsidieregeling voor samenwerkingsverbanden vanuit het Nationaal Programma Onderwijs voor kinderen en jongeren die niet staan ingeschreven op een school. Het samenwerkingsverband heeft bewust voor de doelgroep gekozen die dreigt uit te vallen in het reguliere onderwijs. Mariëlle: “Binnen de regeling krijg je ruimte voor de vorm die wij hebben benut door een digitale variant van passend onderwijs in te zetten. Meester Andreas vult De Digitale School met zijn team onderwijsprofessionals voor ons in.”

Andreas: “In samenwerking met PPO-NK, andere (IT-)partners uit de regio en dankzij de inzet van mijn collega’s, hebben we inmiddels een uitgebreide en waardevolle handreiking ontwikkeld voor De Digitale School. In dat ‘levende document’ staan tips, oefeningen en handige tools die we online kunnen inzetten. Die handreiking groeit nog iedere dag: we blijven in ontwikkeling en zoeken altijd aansluiting bij het kind.”

Snel en pragmatisch

Kinderen die op school niet verder komen kunnen binnen een mum van tijd online aan de slag. Andreas doet de intake, werkt snel en pragmatisch en neemt samen met zijn collega-leerkrachten en coaches de verantwoordelijkheid voor de kinderen. En hij zorgt binnen enkele dagen voor een passend digitaal onderwijsprogramma.

Mariëlle is blij met die snelheid en pragmatische aanpak: “De Digitale School is een tijdelijke oplossing die vaak een onderdeel is van een breder pakket aan extra ondersteuning. Toch zien we dat door de snelheid en het onderwijs op maat, de Digitale School bij sommige kinderen echt het verschil kan maken. Andreas legt verbinding met kind en ouders en zorgt tijdens het online traject ook voor coaching en goede gesprekken.”

Andreas: “We vinden het belangrijk om live contact te leggen en goed kennis te maken met het kind. Dat is lastiger als je álles online doet. Bovendien: onderwijs is mensenwerk. En we merken dat we online juist veel winst kunnen behalen als de eerste verbinding goed gelegd is.”

Mariëlle vult aan: “Nu we ruim een jaar verder zijn sinds de eerste inzet, zien we dat De Digitale School vooral goed werkt bij kinderen die snel leren. Via ‘rekenblobs’, taaloefeningen en online spellingspelletjes kunnen we met De Digitale School de vaardigheden en kennis aanbieden die ze nodig hebben om zich te blijven ontwikkelen.”

Boost

“Het eerste kind dat deelnam aan De Digitale School leerde snel en lag niet zo lekker in de klas. Toen we hem uit de schoolsetting haalden en hij een paar uur per week een ‘eigen’ online klaslokaal had, ging het al snel beter met hem”, vertelt Mariëlle enthousiast. “Wat de meeste kinderen nodig hebben – en deze jongen ook – zijn succes ervaringen.

De jongen was ontzettend positief. Hij voelde zich gezien, kon op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo aan de slag met schoolwerk en kwam thuis tot rust, waarna hij soepel doorstroomde naar de middelbare school. Echt een online boost. Voor zijn zelfvertrouwen, voor zijn kennis én zijn vaardigheden.”

Samen doorontwikkelen

“Iedere zes weken bespreken we met Andreas de kinderen die meedoen aan de Digitale School samen”, sluit Mariëlle af. “Daarbij vertrekken we vanuit het kind en bepalen we samen wat er verder nodig is. Naast de Digitale School krijgen kinderen die dreigen thuis te zitten ook andere extra ondersteuning, waarbij we de bevindingen van Andreas en zijn collega’s meenemen. Het is mooi om te zien hoe we met (tijdelijke) interventies in korte tijd soms heel veel kunnen bereiken.

Met de opgedane kennis en ervaring willen we verder ontwikkelen: hoe kan online onderwijs als (tijdelijk) alternatief een aanvulling zijn op een schoolse omgeving voor kinderen met een specifieke onderwijs- of ondersteuningsbehoefte? Via brainstormsessies met onderwijsprofessionals in en buiten ons samenwerkingsverband geven we dit verder vorm. Een samenwerking met een ander samenwerkingsverband juichen we ook van harte toe!”.

Trefwoorden