3. Ontwikkelingen in de Netwerkgroepen
Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende n...
Alle leden mogen wijzigen
Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid.
De afgelopen jaren hebben wij met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur en ondersteuning voor hoogbegaafde - hoog sensitieve kinderen vormgegeven.
In alle werkgebieden is inmiddels een HB-coördinator aangesteld die de HB-inzet voor het werkgebied coördineert.
De HB-coördinatoren houden zich o.a. bezig met activiteiten op zowel individueel-, groeps-, school- als werkgebied niveau bv.:
Wensen vanuit de HB-coördinatoren zijn onder andere:
Neem vooral regelmatig een kijkje op onze werkplaats en wij nodigen jullie ook graag uit om hier ook zelf mooi materiaal op te delen.
We streven naar inclusiever onderwijs. In de toekomst willen we al onze hoogbegaafde leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsvragen, thuisnabij onderwijs kunnen bieden. Hoe inclusief onderwijs vorm krijgt, kan van plek tot plek verschillen. Afhankelijk van het kind, ouders en de lokale onderwijscontext.
Opdracht: De Netwerkgroep is de spil waarin kennis ontwikkelt en gedeeld wordt en van waaruit de ontwikkeling en borging op scholen gestimuleerd wordt. De focus komt nog meer te liggen op het verwerven van inhoudelijke kennis en expertise op het gebied van hoogbegaafdheid en deze kennis te brengen naar regulier onderwijs om hen te versterken in de aanpak hoogbegaafdheid. Ook coaching van leerkrachten/mentoren en effectieve beïnvloeding binnen de school hoort bij deze Netwerkgroep om ervoor te zorgen dat de opgedane kennis en expertise door medewerkers van alle scholen leidt tot structurele verbetering van het aanbod op scholen. Streven is om de onderwijs-zorgarrangementen te laten opgaan in het regulier onderwijs. In het eerste jaar van de subsidieperiode wordt een concrete opdracht geformuleerd voor deze doorontwikkeling.
Verslag 1+2e trimester periode
Projectdoelstellingen:
De Netwerkgroep is de spil waarin kennis ontwikkelt en gedeeld wordt en van waaruit de ontwikkeling en borging op scholen gestimuleerd wordt. De focus komt nog meer te liggen op het verwerven van inhoudelijke kennis en expertise op het gebied van (hoog)begaafdheid en deze kennis te brengen naar regulier onderwijs om hen te versterken in de aanpak (hoog)begaafdheid. Ook coaching van leerkrachten/mentoren en effectieve beïnvloeding binnen de school hoort bij deze Netwerkgroep om ervoor te zorgen dat de opgedane kennis en expertise door medewerkers van alle scholen leidt tot structurele verbetering van het aanbod op scholen. Streven is om de onderwijs-zorgarrangementen te laten opgaan in het regulier onderwijs. In het eerste jaar van de subsidieperiode wordt een concrete opdracht geformuleerd voor deze doorontwikkeling.
Welke onderwerpen zijn er besproken? |
1. Doorstart Netwerkgroep HB
2. Vervolgonderzoek voltijds hoogbegaafdenonderwijs
3. Communicatiestructuur
De volgende documenten zijn beschikbaar op de werkplaats SWV PPO-NK:
Alle leden hebben toegang tot deze documenten via de werkplaats. Door de centralisatie van deze informatie wordt de communicatie efficiënter en overzichtelijker, waardoor alle leden altijd up-to-date zijn. 4. Voortgang/vervolg Kenniscentrum Hoogbegaafdheid
5. Duurzame Expertise en Kennisdeling (borgen)
6. Nulmeting
7. SWOT-analyse van de Netwerkgroep HB en de scholen/besturen
|
Welke resultaten hebben jullie bereikt in de Netwerkgroep? |
In het afgelopen trimester heeft de Netwerkgroep HB vooruitgang geboekt op onderstaande gebieden. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste resultaten: 1. Professionalisering en kennisdeling
2. Nulmeting
4. Peiling en voorstel voltijds HB-onderwijs
5. Thema-avonden voor ouders/verzorgers
6. Communicatiestructuur
7. SWOT-analyse
|
Welke ontwikkelingen/trends zien jullie voor de komende trimester periode? |
In de komende periode zal de Netwerkgroep HB zich richten op het duurzaam versterken van lopende initiatieven en het benutten van nieuwe kansen om de ondersteuning en ontwikkeling van (hoog)begaafde leerlingen verder te verbeteren. Hieronder volgen de belangrijkste kansen en initiatieven die we zullen oppakken: 1. Nulmeting
2. Verdere duurzame professionalisering en kennisdeling
3. Ontwikkeling van voltijds HB-onderwijs
4. Kenniscentrum HB
5. SWOT-analyse
6. Samenwerking
|
Verslag 3e trimester periode
Welke onderwerpen zijn er besproken? |
Tijdens de bijeenkomst op 26 september 2024 zijn lopende activiteiten besproken, zoals de voortgang van de basisopleiding Hoogbegaafdheid en de organisatie van workshops. De SWOT-analyse is verder uitgewerkt om sterktes, zwaktes, kansen en risico’s met betrekking tot de Netwerkgroep HB en de Schoolbesturen in kaart te brengen. Ook zijn in de rondvraag initiatieven, successen en ervaringen gedeeld door de aanwezigen. Specifieke aandachtspunten waren de professionalisering via opleidingen, het borgen van kennis binnen scholen en het intensiveren van samenwerking met gemeenten. Op 3 december 2024 zijn lopende activiteiten zoals de thema-avonden, workshops en de basisopleiding Hoogbegaafdheid geëvalueerd. Concrete vervolgacties werden geformuleerd op basis van de resultaten van de SWOT-analyse. Daarnaast was er aandacht voor gemeentelijke betrokkenheid en het verbeteren van de signalering van (hoog)begaafde leerlingen binnen scholen. De focus lag ook op het versterken van de rol van HB-coördinatoren. |
Welke resultaten hebben jullie bereikt in de Netwerkgroep? |
De Netwerkgroep HB heeft meerdere belangrijke resultaten geboekt. De thema-avond over executieve functies op 3 juli 2024 trok veel belangstelling en bevestigde de behoefte aan meer van zulke bijeenkomsten. De workshop executieve functies voor professionals op 23 oktober 2024 bood praktische handvatten voor het onderwijs en werd positief ontvangen. De basisopleiding Hoogbegaafdheid, gestart op 21 november 2024, heeft geleid tot sterke betrokkenheid en positieve reacties van deelnemers. De SWOT-analyse heeft inzicht gegeven in sterktes zoals effectieve samenwerking en korte communicatielijnen binnen de Netwerkgroep HB. Tegelijkertijd heeft het duidelijke zwaktes en kansen geïdentificeerd, zoals de noodzaak van gemeentelijke betrokkenheid en het strategisch versterken van HB-coördinatoren. De implementatie van een centrale communicatiestructuur via de Werkplaats SWV PO-NK heeft geleid tot efficiëntere kennisdeling en toegankelijkheid van relevante documenten. |
Welke ontwikkelingen/trends zien jullie voor de komende trimester periode? |
In de komende trimesterperiode wordt de focus gelegd op het verder uitwerken van de tussenmeting met concrete actiepunten. Dit omvat het versterken van gemeentelijke betrokkenheid, het verbeteren van signaleringsmethoden en het ontwikkelen van strategieën voor duurzame kennisborging binnen scholen. De voortzetting van de basisopleiding Hoogbegaafdheid en gerichte workshops blijven prioriteiten om de expertise van professionals te vergroten. Daarnaast wordt verwacht dat samenwerking tussen PO en VO intensiever wordt, mede door initiatieven om de overgang voor (hoog)begaafde leerlingen beter te begeleiden. Er zal aandacht zijn voor het verminderen van persoonsafhankelijkheid door kennis breder te verspreiden binnen schoolorganisaties. Ook wordt onderzocht hoe ouders nog beter ondersteund kunnen worden, bijvoorbeeld via gerichte psycho-educatie en thema-avonden. We hebben ook een begin gemaakt met het ontwikkelen van de tussenmeting, die bedoeld is om de huidige situatie rondom hoogbegaafdheid binnen scholen inzichtelijk te maken. Deze meting zal belangrijke input leveren voor het formuleren van gerichte actiepunten en beleidsdoelen. De Netwerkgroep HB heeft in de laatste twee trimesters significante vooruitgang geboekt op het gebied van professionalisering, kennisdeling en samenwerking. Er blijft echter “werk aan de winkel” om borging, uniformiteit en gemeentelijke betrokkenheid te verbeteren. Met de geplande acties wordt de basis gelegd voor duurzame ondersteuning van (hoog)begaafde leerlingen in de regio. |