1. Ontwikkeling in de werkgebieden
In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. We zien dat d...
Alle leden mogen wijzigen
Het samenwerkingsverband neemt deel aan de pilot Hoogbegaafdheid.
De afgelopen jaren hebben wij met deze aan deze pilot verbonden subsidieregeling de infrastructuur en ondersteuning voor hoogbegaafde - hoog sensitieve kinderen vormgegeven.
In alle werkgebieden is inmiddels een HB-coördinator aangesteld die de HB-inzet voor het werkgebied coördineert.
De HB-coördinatoren houden zich o.a. bezig met activiteiten op zowel individueel-, groeps-, school- als werkgebied niveau bv.:
Wensen vanuit de HB-coördinatoren zijn onder andere:
Neem vooral regelmatig een kijkje op onze werkplaats en wij nodigen jullie ook graag uit om hier ook zelf mooi materiaal op te delen.
We streven naar inclusiever onderwijs. In de toekomst willen we al onze hoogbegaafde leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsvragen, thuisnabij onderwijs kunnen bieden. Hoe inclusief onderwijs vorm krijgt, kan van plek tot plek verschillen. Afhankelijk van het kind, ouders en de lokale onderwijscontext.
Opdracht: De Netwerkgroep is de spil waarin kennis ontwikkelt en gedeeld wordt en van waaruit de ontwikkeling en borging op scholen gestimuleerd wordt. De focus komt nog meer te liggen op het verwerven van inhoudelijke kennis en expertise op het gebied van hoogbegaafdheid en deze kennis te brengen naar regulier onderwijs om hen te versterken in de aanpak hoogbegaafdheid. Ook coaching van leerkrachten/mentoren en effectieve beïnvloeding binnen de school hoort bij deze Netwerkgroep om ervoor te zorgen dat de opgedane kennis en expertise door medewerkers van alle scholen leidt tot structurele verbetering van het aanbod op scholen. Streven is om de onderwijs-zorgarrangementen te laten opgaan in het regulier onderwijs. In het eerste jaar van de subsidieperiode wordt een concrete opdracht geformuleerd voor deze doorontwikkeling.
Verslag 1+2e trimester periode
Projectdoelstellingen:
De Netwerkgroep is de spil waarin kennis ontwikkelt en gedeeld wordt en van waaruit de ontwikkeling en borging op scholen gestimuleerd wordt. De focus komt nog meer te liggen op het verwerven van inhoudelijke kennis en expertise op het gebied van (hoog)begaafdheid en deze kennis te brengen naar regulier onderwijs om hen te versterken in de aanpak (hoog)begaafdheid. Ook coaching van leerkrachten/mentoren en effectieve beïnvloeding binnen de school hoort bij deze Netwerkgroep om ervoor te zorgen dat de opgedane kennis en expertise door medewerkers van alle scholen leidt tot structurele verbetering van het aanbod op scholen. Streven is om de onderwijs-zorgarrangementen te laten opgaan in het regulier onderwijs. In het eerste jaar van de subsidieperiode wordt een concrete opdracht geformuleerd voor deze doorontwikkeling.
Welke onderwerpen zijn er besproken? |
1. Doorstart Netwerkgroep HB
2. Vervolgonderzoek voltijds hoogbegaafdenonderwijs
3. Communicatiestructuur
De volgende documenten zijn beschikbaar op de werkplaats SWV PPO-NK:
Alle leden hebben toegang tot deze documenten via de werkplaats. Door de centralisatie van deze informatie wordt de communicatie efficiënter en overzichtelijker, waardoor alle leden altijd up-to-date zijn. 4. Voortgang/vervolg Kenniscentrum Hoogbegaafdheid
5. Duurzame Expertise en Kennisdeling (borgen)
6. Nulmeting
7. SWOT-analyse van de Netwerkgroep HB en de scholen/besturen
|
Welke resultaten hebben jullie bereikt in de Netwerkgroep? |
In het afgelopen trimester heeft de Netwerkgroep HB vooruitgang geboekt op onderstaande gebieden. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste resultaten: 1. Professionalisering en kennisdeling
2. Nulmeting
4. Peiling en voorstel voltijds HB-onderwijs
5. Thema-avonden voor ouders/verzorgers
6. Communicatiestructuur
7. SWOT-analyse
|
Welke ontwikkelingen/trends zien jullie voor de komende trimester periode? |
In de komende periode zal de Netwerkgroep HB zich richten op het duurzaam versterken van lopende initiatieven en het benutten van nieuwe kansen om de ondersteuning en ontwikkeling van (hoog)begaafde leerlingen verder te verbeteren. Hieronder volgen de belangrijkste kansen en initiatieven die we zullen oppakken: 1. Nulmeting
2. Verdere duurzame professionalisering en kennisdeling
3. Ontwikkeling van voltijds HB-onderwijs
4. Kenniscentrum HB
5. SWOT-analyse
6. Samenwerking
|