4. Ontwikkelingen in de Netwerkgroepen

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 25 sep
  • 24
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende netwerkgroepen actief binnen het samenwerkingsverband PPO-NK.

Een overzicht van alle netwerkgroepen en hun opdracht is terug te lezen op de pagina Onze Netwerkgroepen.

De netwerkgroepen HB, Inclusieondersteuning, Oudersteunpunt, 10-14, Schoolaanwezigheid, Samen leren leven, SOOS en Nieuwkomers worden op hun eigen themapagina besproken.

Netwerkgroep Het jonge kind

In januari 2024 is er een netwerkgroep jonge kind van start gegaan naar aanleiding van een toename in complexe onderwijs zorgvragen rondom jonge kinderen.

Opdracht: In het jaarplan wordt het volgende doel beschreven: “1.5 Jonge kinderen met een complexe hulpvraag krijgen onderwijs (en zorg) dat passend is, op een reguliere school met (voldoende) ondersteuning, of binnen een onderwijszorggroep.”

De volgende doelen gebogen we daar mee:

  • Lokale en regionale initiatieven rond het jonge kind worden gebundeld in de Netwerkgroep Jonge Kind,
  • Zoveel mogelijk 4-jarigen starten op regulier onderwijs,
  • Experts op het gebied van het jonge kind worden ingezet op de reguliere scholen

In eerste instantie is in kaart gebracht welke initiatieven er op dit moment zijn om deze doelen te behalen:

  1. Heerhugowaard: Er is een samenwerking tussen voorschoolse opvang en onderwijs. Daarin zijn afspraken gemaakt over de manier van samenwerken en er is een overdrachtsformulier waar mee gewerkt wordt. Daarnaast wordt er eenmaal per jaar een bijeenkomst verzorgd met een thema rondom het jonge kind en worden de onderlinge relaties verstevigd. Elkaar kennen is belangrijk.
  2. Klankbordgroep jonge kind: Twee keer per jaar ontmoeten de managers vanuit zorg voor kinderen elkaar. Denk hierbij aan Parlan, Viertaal, Visio, GGD. IVH enz. Op 8 februari is het Samenwerkingsverband hierbij aangesloten. In deze bijeenkomst van het thema: elkaar kennen als organisatie. Op 27 juni is de volgende bijeenkomst en daarin staat het thema centraal: waar kunnen we elkaar versterken in onderwijs en zorg rondom het jonge kind.
  3. Heiloo: In dit schooljaar is er een werkgroep jonge kind gestart waarin voorschoolse en onderwijs steeds meer met elkaar willen samenwerken om een vloeiende overgang te creëren voor kinderen m.b.t. voorschoolse en onderwijs. De werkgroep is verschillende keren bij elkaar geweest en er is onderzocht waar kansen liggen. ER is gekeken naar een gezamenlijk overdrachtsformulier. Verder zal er op 17 september 2024 een eerste bijeenkomst plaatsvinden in Heiloo waar het werkveld voor is uitgenodigd. Er is een spreker uitgenodigd: Steven Pont en we denken na rondom het overdrachtsformulier.
  4. OOG: In Heerhugowaard is een initiatief ontstaan om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften een Onderwijs Observatie Groep aan te kunnen bieden. Dit is een groep voor kinderen waarbij er nog onduidelijkheden zijn over de ondersteuningsbehoeften en waarbij een tussenstap nodig is om naar regulier onderwijs door te stromen. Het is een plek waarbij zorg een onderdeel is van het geheel. Niet alleen kinderen stappen in maar ook ouders. Dit betekent dat ouders mee leren in hetgeen hun kind nodig heeft. Dat kan middels meeloop momenten of ouderbijeenkomsten. In het nieuwe schooljaar gaan er 7 kinderen starten.
  5. Regiegroep jonge kind: Dit is een Netwerkgroep vanuit verschillende geledingen van mensen die betrokken zijn bij het jonge kind. Denk hierbij aan onderwijs en zorg professionals van zowel mensen die werken met kinderen als managers. In deze Netwerkgroep volgens we alle processen die geïnitieerd zijn rondom jonge kinderen en volgen we het doel vanuit het jaarplan. Deze werkgroep is een keer bij elkaar geweest en er zal een nieuwe bijeenkomt zijn in september. Met elkaar zijn we nog in het proces van ontdekken wat de opdracht is waar we daadwerkelijk mee aan de slag gaan.

NWG Leerlingenvervoer

Opdracht: In deze Netwerkgroep zit een vertegenwoordiging van vervoerders, ouders, leerlingen, scholen, zorgaanbieders en consulenten vanuit het PO en VO samen met vertegenwoordiging van de gemeenten Alkmaar, BUCH en DIJK&WAARD.
Samen onderzoeken welke vraagstukken er op ons pad komen waar we graag een oplossing voor zien en waar een breed draagvlak voor gewenst is. Oplossingen die bijdragen aan het welzijn van kinderen en hun ouders, maar die ook passen bij wat er mogelijk is vanuit de Jeugdwet en vanuit de aanbieders.Hierbij vormt de verordening Leerlingenvervoer als middel om met elkaar het gesprek aan te gaan, zodat er passende oplossingen ontstaan.


Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode

Welke onderwerpen zijn besproken in de Netwerkgroep:

Omdat aan het begin van het jaar veel problemen waren om te zorgen dat alle kinderen vervoerd konden worden is onderzocht of er geen grote bus zou kunnen rijden. Met de vervoerder zijn nu afspraken gemaakt om een aantal chauffeurs op te leiden voor een grote bus rijbewijs.
Uiteindelijk konden er genoeg kleine busje geregeld worden en waren er genoeg chauffeurs en was de urgentie van een grote bus (met opstapplaatsen) nu niet nodig.

Ook is aan de orde geweest hoe we in de TLV-aanvraag een vermelding voor een speciale voorziening zouden kunnen toevoegen, zodat het voor de beleidsmedewerkers duidelijker te zien is of een TLV SO laag voor Heliomare of De Stip of Nexus of Spinaker is.
Afgesproken is dat het SWV gaat onderzoeken wat wel mogelijk is, omdat de TLV-aanvragen via het Topdossier gaat en dat opties die specifiek voor een regio zijn niet toegevoegd kunnen worden.
Daarom is ervoor gekozen dat Yvonne Vellinga als contactpersoon benaderd zal worden bij twijfel, zodat die een aparte verklaring kan opstellen volgens een vast format.

De afstemming tussen vervoerder en scholen is nu beter geworden doordat scholen nu opgenomen zijn in de appgroep van de chauffeurs en daardoor tijdig weten of een bus later aankomt of dat als er iets anders speelt. Scholen zijn blij met deze ontwikkeling.

Een andere opbrengst is dat er een speciale informatiebrief is opgesteld voor ouders, waarbij de aanvraagprocedure vereenvoudigd is. Ouders kunnen nu een aanvraag doen nog voordat een TLV is afgegeven.
Voordeel voor de gemeenten is dat zij nu tijdig al rijroutes kunnen maken en niet meer op de TLV hoeven te wachten en ouders weten op tijd of ze in aanmerking komen voor vervoer of niet.
Door deze ontwikkeling en doordat SWV en Beleidsvoorzitter nauw samenwerken door elkaar op de hoogte te houden van mogelijke TLV-aanvragen verwachten de gemeenten dat na de zomervakantie alle kinderen van vervoer verzekerd zijn en dus niet de eerste weken thuis moeten zitten.

Komend trimester gaan we inzoomen op de speciale voorzieningen die er zijn die ook in aanmerking komen voor leerlingenvervoer ondanks dat voor deze voorzieningen geen TLV wordt afgegeven.

Netwerkgroep Virtueel expertise cluster

Opdracht: Het virtueel expertise cluster bundelt de krachten en deskundigheid zodat we flexibele integrale oplossingen bieden op alle specialistische ondersteuningsvragen van kinderen, ouders en scholen op de basisschool of binnen de voorziening. Om dat te kunnen realiseren vinden we het gemeenschaps- en netwerk denken belangrijk. Dit betekent dat we ontschot denken en handelen.

#

Onderwerpen

Aandachtspunten

Inzet expertise SO en SBO voor het versterken van het regulier onderwijs. Elke voorziening heeft plan ingediend voor de financiële facilitering (50.000)

Er zijn mooie initiatieven uitgewerkt en genoemd.

  • Onderwerp terug laten komen in het overleg met de consulenten op 6 maart a.s.
  • Tussenevaluatie voor de zomervakantie plannen met nadruk op mogelijkheden bestendigen voor de komende jaren.
  • Geen inclusieondersteuners vanuit SO

Veerkrachtpact

  • Gezamenlijke studiedag in najaar 2024: Commissie: Ted, Linda, Suzanne en Josien

Samenwerking SBO de Piramide en SBO de Vlindertuin

  • Op bestuursniveau zijn er acties ondernomen, de beide teams zijn geïnformeerd. Er komt nieuw concept Slochterwaard.

Wijdenes

  • Er zijn diverse sessies geweest. Het ligt nu bij de bestuurders (slagkracht wordt gemist). Er is nog (steeds) geen oplossing. Er is veel bereidheid vanuit scholen, echter scholen kunnen nu niet bieden wat deze kinderen nodig hebben. De gemeente/ jeugdhulp wordt aan tafel gemist.

Pilot de Vaart en Jonge Kind

  • Pilot de Vaart is een succes, er zijn vijf kinderen ingestroomd vanuit SBO Nexus, de verwachting is dat deze kinderen uitgaan stromen naar Pro/VMBO. Succesfactoren: groepsgrootte, en peers.
  • Het Jonge Kind: het plan is dat Nexus na de zomer geen OZG en SBO-kleutergroep meer heeft en dat de kinderen terecht komen in een (observatie)klas op een reguliere school.
  • De netwerkgroep Jonge kind wordt weer heringericht met kartrekker Manuela. Ted en Heleen sluiten graag aan vanuit bestuur Heliomare.

7

Expeditie Nieuwkomers

  • De expeditieklas staat onhold. Er lijkt geen draagvlak bij de gemeente m.b.t. de (groep)bekostiging.
  • De opdracht is aan de voorkant met de gemeente niet goed afgetikt.
  • Er wordt gezocht naar individuele alternatieven en/ of hoe onderwijs kan worden toegevoegd.
  • Eventueel projectaanvraag doen bij de adviesraad van BEN (bovenregionaal netwerk).

Reflectie & Leerteam Onderwijs en Zorg

Opdracht: In dit platform zijn diverse professionals met hun specifieke expertise aangesloten. Het SWV (consulente speciale voorzieningen) organiseert dit in nauwe samenwerking met beleidsmedewerker en de gedragswetenschapper van de Gemeente Alkmaar. Het platform vindt de kracht door participatie van collega’s uit het onderwijs, met name SO, SBO, Jeugd & Gezinscoaches, Jeugdhulpdeskundigen, leerplicht, consulenten SWV-vroeghulp en dagbesteding. Aan de hand van casuïstiek vanuit jeugdhulp en onderwijs worden de raakvlakken, wrijvingspunten en oplossingen verkend vanuit meervoudig perspectief.

Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode

Er is een bijeenkomst geweest in deze periode.

Ee zijn twee cases besproken:

  • 1 leerling die vanuit dagbesteding/zorgboerderij de overstap moe maken naar het VO, hetgeen heel moeizaam verloopt en al meer dan een jaar in dit proces zit met veel betrokkenen.
  • 1 leerling die vanuit behandelcentrum Wijdenes Parlan/Ikec Hoorn een plekje nodig heeft binnen het onderwijs van onze regio.

Hoe verder met het platform?

  • Casussen zijn positief. Alleen soms mis je informatie om echt de diepte in te kunnen. Inhoud mag scherper beschreven worden.
  • Wisselwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg/gemeente positief en van belang
  • Netwerkaspect van deze bijeenkomsten
  • Belangrijk dat we reflecteren wat we aan het doen zijn

NWG Budget werkgebieden:

Opdracht: De Netwerkgroep Werkgebieden komt 3x per jaar bij elkaar en monitort de ontwikkelingen in de werkgebieden en ontwikkelt samen met de directeur beleid om de samenwerking in de werkgebieden te stimuleren ten behoeve van thuisnabij passend onderwijs op de basisschool.

Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode

- Geen ontwikkelingen, de Netwerkgroep is in het 1/2e trimester niet bij elkaar geweest.

NWG Beleid en Kwaliteit:

Opdracht: informeren en uitwisselen kennis

Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode

De werkgroep is in de eerste helft van 2024 tweemaal bij elkaar geweest en bestaat uit medewerkers die zich binnen de schoolbesturen bezighouden met en/of verantwoordelijk zijn voor onderwijs en kwaliteit. De Netwerkgroep is op initiatief van de deelnemers ontstaan en wordt door het samenwerkingsverband gefaciliteerd. De agenda komt gezamenlijk tot stand.

Onderwerpen die het afgelopen half jaar aan de orde zijn gekomen zijn o.a.: de TLV-procedure, inspectiebezoeken, het toezicht kader van de onderwijsinspectie, het nieuwe programma van eisen, ontwikkelingen in het jaarplan en leerlingengroei en huisvesting. Daarnaast is er een presentatie geweest over POS (Perspectief op School), een monitoring platform dat integraal inzicht geeft in passend onderwijs.

Op 22 oktober komt de werkgroep weer bij elkaar in de vorm van een benen op tafel gesprek, waarin knelpunten, actuele zaken en good practices rondom (passend) onderwijs worden gedeeld.

Trefwoorden