6. Aanpak schoolaanwezigheid (thuiszittende leerlingen)
Op vier vaste fotomomenten in het jaar wordt door de werkgebieden een meting gedaan van het aantal kin...
Alle leden mogen wijzigen
Om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen passend onderwijs en zorg zijn verschillende netwerkgroepen actief binnen het samenwerkingsverband PPO-NK.
Een overzicht van alle netwerkgroepen en hun opdracht is terug te lezen op de pagina Onze Netwerkgroepen.
De netwerkgroepen HB, Inclusieondersteuning, Oudersteunpunt, 10-14, Schoolaanwezigheid, Samen leren leven, SOOS en Nieuwkomers worden op hun eigen themapagina besproken.
In januari 2024 is er een netwerkgroep jonge kind van start gegaan naar aanleiding van een toename in complexe onderwijs zorgvragen rondom jonge kinderen.
Opdracht: In het jaarplan wordt het volgende doel beschreven: “1.5 Jonge kinderen met een complexe hulpvraag krijgen onderwijs (en zorg) dat passend is, op een reguliere school met (voldoende) ondersteuning, of binnen een onderwijszorggroep.”
De volgende doelen gebogen we daar mee:
In eerste instantie is in kaart gebracht welke initiatieven er op dit moment zijn om deze doelen te behalen:
Opdracht: In deze Netwerkgroep zit een vertegenwoordiging van vervoerders, ouders, leerlingen, scholen, zorgaanbieders en consulenten vanuit het PO en VO samen met vertegenwoordiging van de gemeenten Alkmaar, BUCH en DIJK&WAARD.
Samen onderzoeken welke vraagstukken er op ons pad komen waar we graag een oplossing voor zien en waar een breed draagvlak voor gewenst is. Oplossingen die bijdragen aan het welzijn van kinderen en hun ouders, maar die ook passen bij wat er mogelijk is vanuit de Jeugdwet en vanuit de aanbieders.Hierbij vormt de verordening Leerlingenvervoer als middel om met elkaar het gesprek aan te gaan, zodat er passende oplossingen ontstaan.
Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode
Welke onderwerpen zijn besproken in de Netwerkgroep:
Omdat aan het begin van het jaar veel problemen waren om te zorgen dat alle kinderen vervoerd konden worden is onderzocht of er geen grote bus zou kunnen rijden. Met de vervoerder zijn nu afspraken gemaakt om een aantal chauffeurs op te leiden voor een grote bus rijbewijs.
Uiteindelijk konden er genoeg kleine busje geregeld worden en waren er genoeg chauffeurs en was de urgentie van een grote bus (met opstapplaatsen) nu niet nodig.
Ook is aan de orde geweest hoe we in de TLV-aanvraag een vermelding voor een speciale voorziening zouden kunnen toevoegen, zodat het voor de beleidsmedewerkers duidelijker te zien is of een TLV SO laag voor Heliomare of De Stip of Nexus of Spinaker is.
Afgesproken is dat het SWV gaat onderzoeken wat wel mogelijk is, omdat de TLV-aanvragen via het Topdossier gaat en dat opties die specifiek voor een regio zijn niet toegevoegd kunnen worden.
Daarom is ervoor gekozen dat Yvonne Vellinga als contactpersoon benaderd zal worden bij twijfel, zodat die een aparte verklaring kan opstellen volgens een vast format.
De afstemming tussen vervoerder en scholen is nu beter geworden doordat scholen nu opgenomen zijn in de appgroep van de chauffeurs en daardoor tijdig weten of een bus later aankomt of dat als er iets anders speelt. Scholen zijn blij met deze ontwikkeling.
Een andere opbrengst is dat er een speciale informatiebrief is opgesteld voor ouders, waarbij de aanvraagprocedure vereenvoudigd is. Ouders kunnen nu een aanvraag doen nog voordat een TLV is afgegeven.
Voordeel voor de gemeenten is dat zij nu tijdig al rijroutes kunnen maken en niet meer op de TLV hoeven te wachten en ouders weten op tijd of ze in aanmerking komen voor vervoer of niet.
Door deze ontwikkeling en doordat SWV en Beleidsvoorzitter nauw samenwerken door elkaar op de hoogte te houden van mogelijke TLV-aanvragen verwachten de gemeenten dat na de zomervakantie alle kinderen van vervoer verzekerd zijn en dus niet de eerste weken thuis moeten zitten.
Komend trimester gaan we inzoomen op de speciale voorzieningen die er zijn die ook in aanmerking komen voor leerlingenvervoer ondanks dat voor deze voorzieningen geen TLV wordt afgegeven.
Opdracht: Het virtueel expertise cluster bundelt de krachten en deskundigheid zodat we flexibele integrale oplossingen bieden op alle specialistische ondersteuningsvragen van kinderen, ouders en scholen op de basisschool of binnen de voorziening. Om dat te kunnen realiseren vinden we het gemeenschaps- en netwerk denken belangrijk. Dit betekent dat we ontschot denken en handelen.
# | Onderwerpen | Aandachtspunten |
|
| Inzet expertise SO en SBO voor het versterken van het regulier onderwijs. Elke voorziening heeft plan ingediend voor de financiële facilitering (50.000) Er zijn mooie initiatieven uitgewerkt en genoemd. |
| |
| Veerkrachtpact |
| |
| Samenwerking SBO de Piramide en SBO de Vlindertuin
|
| |
| Wijdenes |
| |
| Pilot de Vaart en Jonge Kind |
| |
7 | Expeditie Nieuwkomers |
|
Opdracht: In dit platform zijn diverse professionals met hun specifieke expertise aangesloten. Het SWV (consulente speciale voorzieningen) organiseert dit in nauwe samenwerking met beleidsmedewerker en de gedragswetenschapper van de Gemeente Alkmaar. Het platform vindt de kracht door participatie van collega’s uit het onderwijs, met name SO, SBO, Jeugd & Gezinscoaches, Jeugdhulpdeskundigen, leerplicht, consulenten SWV-vroeghulp en dagbesteding. Aan de hand van casuïstiek vanuit jeugdhulp en onderwijs worden de raakvlakken, wrijvingspunten en oplossingen verkend vanuit meervoudig perspectief.
Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode
Er is een bijeenkomst geweest in deze periode.
Ee zijn twee cases besproken:
Hoe verder met het platform?
Opdracht: De Netwerkgroep Werkgebieden komt 3x per jaar bij elkaar en monitort de ontwikkelingen in de werkgebieden en ontwikkelt samen met de directeur beleid om de samenwerking in de werkgebieden te stimuleren ten behoeve van thuisnabij passend onderwijs op de basisschool.
Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode
- Geen ontwikkelingen, de Netwerkgroep is in het 1/2e trimester niet bij elkaar geweest.
Opdracht: informeren en uitwisselen kennis
Ontwikkelingen 1e en 2e trimester periode
De werkgroep is in de eerste helft van 2024 tweemaal bij elkaar geweest en bestaat uit medewerkers die zich binnen de schoolbesturen bezighouden met en/of verantwoordelijk zijn voor onderwijs en kwaliteit. De Netwerkgroep is op initiatief van de deelnemers ontstaan en wordt door het samenwerkingsverband gefaciliteerd. De agenda komt gezamenlijk tot stand.
Onderwerpen die het afgelopen half jaar aan de orde zijn gekomen zijn o.a.: de TLV-procedure, inspectiebezoeken, het toezicht kader van de onderwijsinspectie, het nieuwe programma van eisen, ontwikkelingen in het jaarplan en leerlingengroei en huisvesting. Daarnaast is er een presentatie geweest over POS (Perspectief op School), een monitoring platform dat integraal inzicht geeft in passend onderwijs.
Op 22 oktober komt de werkgroep weer bij elkaar in de vorm van een benen op tafel gesprek, waarin knelpunten, actuele zaken en good practices rondom (passend) onderwijs worden gedeeld.