1. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O en bevorderen doorstroom naar regulier onderwijs
Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en...
Alle leden mogen wijzigen
De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.
Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiden naar het regulier onderwijs vanuit het SO/SBO (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.
Doorontwikkeling van ambulante begeleider naar inclusieondersteuner
In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om;
Aan de Netwerkgroep inclusieondersteuners nemen de inclusieondersteuners van Aloysius en Ronduit, de POA (passend onderwijs advies)-medewerkers van Heliomare en ambulant begeleiders van Heliomare deel. Alle deelnemers werken nauw samen met de consulenten in het realiseren van passend onderwijs en ondersteuning aan leerlingen, leraren en ouders op de scholen. Om de samenwerking te versterken vindt tweemaal per jaar een gezamenlijke intervisie plaats. Naast het delen en bespreken van casuïstiek wordt dan ook in gezamenlijkheid nagedacht hoe effectiever samengewerkt kan worden.