3. Extra ondersteuning op de basisschool door inclusieondersteuners

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • 34
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Werken naar Inclusiever onderwijs

De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband.

Na de introductie en uitrol van Passend Onderwijs is er in onze regio een toename van verwijzingen naar het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO), ondanks de begeleidingsmogelijkheden op de reguliere basisscholen en de krimpregio waar PPO-NK zich in bevindt. Uit de data-analyse van de afgelopen schooljaren blijkt dat terugleiden naar het regulier onderwijs vanuit het SO/SBO (zeer) beperkt is. Hieruit rijst de vraag of de reguliere scholen voldoende toegerust zijn om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften voldoende kunnen bieden en hoe hier vorm aan kan worden gegeven binnen de reguliere onderwijsstructuren.

Doorontwikkeling van ambulante begeleider naar inclusieondersteuner

In de komende jaren willen wij het specialisme van de ambulant begeleider inzetten om;

  1. Meedenken en vormgeven aan inclusiever onderwijs in de reguliere basisscholen (leer mij het zelf doen). Hiermee wordt een afname van verwijzingen in de regio nagestreefd.
  2. Bevorderen en mogelijk maken van terugleiden van SBO/ SO naar regulier basisscholen in de regio. Zowel begeleiding van kind, ouder(s) als (ontvangende) school en leerkracht.
  3. Deskundigheidsbevordering van de onderwijsprofessionals in PO met betrekking tot deskundigheid van speciale voorzieningen
  4. Deskundigheidsuitwisseling bevorderen tussen regulier en speciale voorzieningen, o.a. door als begeleider zowel in het regulier te werken als begeleider, als in de speciale voorziening.
  5. Bevorderen van ouderbetrokkenheid in het proces van inclusiever onderwijs

Netwerkgroep Inclusieondersteuners

  • verslag 1e+2e trimester periode

Aan de Netwerkgroep inclusieondersteuners nemen de inclusieondersteuners van Aloysius en Ronduit, de POA (passend onderwijs advies)-medewerkers van Heliomare en ambulant begeleiders van Heliomare deel. Alle deelnemers werken nauw samen met de consulenten in het realiseren van passend onderwijs en ondersteuning aan leerlingen, leraren en ouders op de scholen. Om de samenwerking te versterken vindt tweemaal per jaar een gezamenlijke intervisie plaats. Naast het delen en bespreken van casuïstiek wordt dan ook in gezamenlijkheid nagedacht hoe effectiever samengewerkt kan worden.

Trefwoorden