1. Ontwikkeling in de werkgebieden

  • sep 2024
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 27 jan
  • 135
  • Eva Schmidt-Cnossen
  • Danne Noë
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

In de regio Noord-Kennemerland zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden.

We zien dat de werkgebieden op veel fronten van elkaar verschillen, namelijk in populatie, schoolsoorten, actuele thema's, ontwikkelingen en focus. Hieronder staan enkele ontwikkelingen van deze acht werkgebieden van het afgelopen schooljaar.

Werkgebied clusters

Binnen de werkgebieden wordt de samenwerking gestimuleerd. Dit doen we door clusters te maken van de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen. Zo zijn de volgende drie clusters ontstaan:

ClusterAlkmaarClusterBergen-HeilooClusterDIJK & Waard
Alkmaar-NoordBergenLangedijk
Alkmaar-OostHeilooHeerhugowaard-Zuid
Alkmaar-Zuid Heerhugowaard-Noord

Door deze clustering zijn consulenten beter van elkaars trajecten op de hoogte en kunnen de consulenten elkaar versterken en indien nodig waarnemen. Er is regelmatige overleg waarbij informatie en ideeën over de aanpak van bestaande trajecten afgestemd worden en bij nieuwe innovatieprojecten nauw samen wordt opgetrokken.

Ontwikkelingen in de werkgebieden

Hieronder staan de ontwikkelingen van de acht werkgebieden gedurende het schooljaar beschreven. Per werkgebied wordt kort stilgestaan bij: Ontwikkelingen en trends in het werkgebied;

Ga snel naar je werkgebied:

Cluster Alkmaar

  • De functie van HB coördinator wordt door iedereen gewaardeerd. HB coördinator speelt een belangrijke rol bij de toeleiding naar de BBP-klas en Trimaran en begeleiding op de scholen. Als consulent zien we minder HB vraagstukken door scholen dan voorheen waarmee de functie HB coördinator in zijn doel lijkt te voorzien.
  • Ook wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van mn. Heliomare waarbij een ontwikkeling wordt gemaakt van curatief naar preventieve ondersteuning.
  • Tijdens de mdo’s zijn structureel JG coaches aanwezig om mee te denken over de aansluiting onderwijs- jeugdhulp. Binnen het Cluster Alkmaar wordt dit jaar ingezet op traumasensitief werken.
  • Voorzieningen: In het cluster Alkmaar (met de werkgebieden Alkmaar Noord, Alkmaar Oost en Alkmaar Zuid) worden diverse initiatieven gezamenlijk opgepakt. Dit omvat onder andere de gezamenlijke HB-coördinator, het groepsinterventie aanbod van de Plezierige Klas (in samenwerking met de gemeente Alkmaar) en de Bovenbestuurlijke Plusklas. De Groeiklas van Alkmaar Noord verwelkomde recent een leerling uit werkgebied Alkmaar Zuid. Dit is een mooie eerste stap om te onderzoeken of de Groeiklas werkgebied-overstijgend kan worden ingezet.
  • Professionalisering: Daarnaast konden de scholen in het cluster de afgelopen maanden deelnemen aan de masterclasses Transformatieve School, waarbij tien onderwijsprofessionals van basisscholen uit Alkmaar meededen.
  • Samenwerking CJG en Gemeente Alkmaar: Het afgelopen trimester werd, in samenwerking met CJG Alkmaar, de interactieve informatiemiddag De Levende Menukaart georganiseerd. Deze middag bood een uitwisseling van het voorliggende gratis aanbod van CJG Alkmaar en werd goed bezocht, met waardevolle dialogen.
  • Verdeling werkzaamheden consulenten onderling: Ook hebben de consulenten in het cluster gekeken naar de verdeling van de scholen, waarbij de balans tussen draaglast en draagkracht centraal stond. Dit heeft geleid tot enkele consulentenwijzigingen op scholen. In het voorjaar van 2025 wordt geëvalueerd of deze wijzigingen hebben bijgedragen aan een meer evenwichtige verdeling.
  • Vormgeven aan de inclusieve gedachte: In Alkmaar werken groepjes van scholen die bij elkaar in de wijk liggen intensiever samen om op die manier het inclusieve gedachtengoed 'geen kind de wijk uit' beter vorm te geven. Door elkaar regelmatig te ontmoeten en elkaars visie en werkwijze te leren kennen kunnen nieuwe initiatieven of innovaties ontstaan. In Alkmaar nrd is hieruit een innovatie voortgekomen, te weten een VO-leerkracht die lessenaanbod verzorgt voor groep 8 leerlingen uit verschillende scholen voor een termijn van 10 weken. Dit wordt geëvalueerd aan het eind van schooljaar 24-25.

Werkgebied: 01 AN – Alkmaar - Noord

Consulent: Marielle Foppen en Kristel Hoogedoorn

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

Ontwikkelingen richting inclusiever onderwijs:

  • Het werken in 4 clusters met 4/5 scholen per cluster (bestuursoverstijgend) wordt voortgezet. Na verkenning willen we aan thema's gaan werken. 'Geen kind de wijk uit' blijft ons adagium.
  • Aan SOOS hebben 4 scholen uit het cluster meegedacht, hieruit is een voorstel gekomen om een aantal uur hulpverlener op school in te zetten, hopelijk krijgt dat vorm in het schooljaar 24/25 als pilot begint. Samia Abrari, consulent Alkmaar Zuid is de nieuwe projectleider SOOS.

Samenwerking en voorzieningen binnen werkgebied

  • De sfeer onderling tussen de scholen in Alkmaar-noord prettig en constructief. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
  • Op clusterniveau Alkmaar zijn wij als consulenten beter op de hoogte van elkaars werkgebieden en de ontwikkelingen op de scholen. Hierdoor komt er ook zicht op bepaalde bewegingen op bestuursniveau wat uitwerking heeft op de scholen.
  • BBP: Johanna Dijkshoorn neemt afscheid als leerkracht voor Bovenbestuurlijke Plusklas. Er zal een vacature worden opgesteld.
  • Er is nog altijd vraag naar de inzet en begeleiding vanuit de Groeiklas en Groeituin. Wederom een succesvol schooljaar gedraaid met blije gezichten.

Ontwikkelpunten:

  • We constateren dat peuters met zorg moeilijk te plaatsen zijn op reguliere kleuterbouw. Vanuit het CJG worden we steeds vaker gevraagd om mee te denken in het proces (3+).
  • We zien een stijging van het aantal verwijzingen naar SO/SBO/De Stip. Vanuit Alkmaar Noord hebben 2x terugplaatsing van SBO naar reguliere school plaatsgevonden.
  • Formatie op scholen: gedurende de afgelopen periode (en aan de start) zien we wisselingen van IBers en leerkrachten - Opvallend is dat veel onderwijsassistenten steeds vaker wegvallen en hierdoor minder ambulante ruimte is om kinderen extra te ondersteunen en/of om arrangement uit te voeren. Eén van de gevolgen is dat de kosten van de arrangementen de afgelopen periode sterk gestegen zijn.
  • Het werkgebied budget is snel gegaan. We zien dat 90% van het jaarbudget van 2024 al is besteed. Oorzaken: meer en duurdere arrangementen. Omdat scholen geen/minder eigen ambulante mensen of onderwijsassistent in dienst hebben (geen ruimte in de formatie) wordt deze rol overgenomen door dure ZZPers. Ook had het werkgebied te maken met een aantal (langdurige en intensieve) overbruggings-arrangementen, omdat de s(b)o voorzieningen na de kerst vol waren.
  • Een aantal basisscholen in Alkmaar Noord zoeken naar een passend aanbod voor nieuwkomers in de bovenbouw. De taalvaardigheid en veelal de motivatie om de taal te leren ligt laag. In de bovenbouw is de mate van zelfredzaamheid nog onvoldoende bij deze kinderen ontwikkeld en dit vraagt meer nabijheid en aandacht van de leerkracht.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

Ontwikkelingen richting inclusiever onderwijs:

  • Het werken in 4 clusters met 4/5 scholen per cluster (bestuursoverstijgend) wordt voortgezet. 'Geen kind de wijk uit' blijft ons adagium. Binnen de clusters wordt gezocht naar gezamenlijke initiatieven en innovaties.
  • Aan project SOOS denken een aantal scholen vanuit werkgebied Alkmaar Noord mee. Er worden gesprekken gevoerd voor een concrete invulling op de scholen,.

Samenwerking en voorzieningen binnen werkgebied

  • De sfeer onderling tussen de scholen in Alkmaar-noord prettig en constructief. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
  • Er is nog altijd vraag naar de inzet en begeleiding vanuit de Groeiklas en Groeituin. Ook schooljaar 2024- 2025 is positief gestart. Er is een prachtige Glossy over de Groeiklas uitgekomen (LINK).

Ontwikkelpunten:

  • We constateren nog altijd dat peuters met zorg moeilijk te plaatsen zijn op reguliere kleuterbouw. Vanuit het CJG worden we steeds vaker gevraagd om mee te denken in het proces (3+). Vanuit gemeente Alkmaar zal per januari 2025 een peuterplusgroep starten voor peuters die in kleinere setting aan de peutervaardigheden kunnen werken. De consulenten houden de ontwikkeling op de voet bij.
  • In het derde trimester heeft er slechts één toewijzing naar het speciaal onderwijs plaatsgevonden vanuit werkgebied Alkmaar Noord.
  • Formatie op scholen: Ook bij aanvang schooljaar 2024- 2025 is opvallend dat veel onderwijsassistenten zijn weggevallen en hierdoor minder ambulante ruimte is om kinderen extra te ondersteunen en/of om arrangement uit te voeren. Eén van de gevolgen is dat de kosten van de arrangementen de afgelopen periode sterk gestegen zijn, omdat er aanspraak moet worden gedaan op duurdere externe inzet.
  • Het werkgebied budget is onvoldoende gebleken voor de behoeften van de scholen/ leerlingen. Oorzaken: meer en duurdere arrangementen. Omdat scholen geen/minder eigen ambulante mensen of onderwijsassistent in dienst hebben (geen ruimte in de formatie) wordt deze rol overgenomen door dure ZZPers. Ook had het werkgebied te maken met een aantal (langdurige en intensieve) overbruggings-arrangementen, omdat de s(b)o voorzieningen na de kerst vol waren.

Werkgebied: 02 AO – Alkmaar - Oost

Consulent: Yvonne Vellinga

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

I.v.m. uitval/ziekte zijn de werkgebied hebben de inspanningen zich geconcentreerd op de ondersteuning van de leerlingen i.p.v. het werkgebied.

Ontwikkelingen in het werkgebied

  • Afgelopen half jaar hebben meerdere scholen geprofiteerd van de 'subsidie Veerkrachtpact'.
    Er zijn judolessen geweest of toneelstukken, maar ook is een school aan de slag gegaan met de training Rots&Water. Andere scholen kozen weer voor trajecten rond sociale veiligheid of weerbaarheid.
  • De scholen in wijk Tochtwaard hebben hun samenwerking verstevigd en werken verder aan de inclusievere wijk.Ze weten elkaar te vinden en delen elkaars ervaringen en expertise. Bij die scholen zien we nu een daling van individuele arrangementen.
  • Ook op de dorpsscholen zien we ook steeds vaker dat doelgroeparrangementen ingezet worden, zodat meerdere kinderen profiteren van speciale ondersteuning. De trajecten richten zich veelal op aanbod voor kinderen met eigen leerlijnen waarbij de instructie veel intensiever gegeven moet worden.
  • In de wijk Oudorp zijn er op alle scholen stappen gezet om na te denken over extra ondersteuning op verschillende niveaus. Waar de ene school het aanbod op HB heeft uitgebreid heeft een andere school een Taalklas opgericht. In de eerste wijkoverleggen kwam al duidelijk naar voren dat samenwerking gewenst is en dat door de diversiteit van de scholen er veel mogelijk is.

Ontwikkeling inclusiever werkgebied:

  • Aan inspiratie geen gebrek bij de scholen in Tochtwaard, want naast de huidige trajecten (HB+, Sociaal-emotioneel en Taaltuin) gaan we nu ook onderzoeken hoe we kinderen in de groepen 7/8 met uitstroomprofiel PRO/VMBO BB de laatste schooljaren ook kunnen uitdagen met extra aanbod. Hierbij gaat SBO de Piramide met ons meedenken wat op de scholen gerealiseerd kan worden en hoe de Piramide daarbij kan ondersteunen, zowel qua kennis als het (mogelijk) aanbieden van techniek- en kooklessen.
  • De scholen in wijk Oudorp zijn nu 2 keer bij elkaar gekomen en hebben al grootste plannen voor de inclusievere wijk Oudorp. Zo willen zij (in samenwerking met de Gemeente Alkmaar) onderzoeken of er speciaal aanbod kan komen voor 4-jarigen die recht hebben op onderwijs, maar die nog uitdagingen hebben om een goede start te kunnen maken.
  • Daarnaast is er een werkgroep gestart die in samenwerking met onze HB-coördinator gaat nadenken welk HB+-aanbod gerealiseerd kan worden, zodat uitstroom naar BBP of Trimaran kan worden voorkomen.
  • Op de dorpsscholen is bovenbestuurlijk samenwerken minder eenvoudig, maar dat houdt ze niet tegen om de samenwerking te zoeken als dat mogelijk is. Deze scholen profiteren van de BBP, zodat hun leerlingen toch op hun school kunnen blijven, maar wel meer in aanraking komen met 'peers'.
    Door de grote behoefte aan ondersteuning bij eigen leerlijnen is er ook de wens om te kijken wat er mogelijk is voor die doelgroep.
  • De doorstart van Skill 8 is niet gelukt, maar samen blijven we nadenken over wat er wel mogelijk is voor die doelgroep.

Ontwikkelpunten

  • Het grootste ontwikkelpunt dat door de scholen als belemmerend ervaren wordt is het wegvallen van de NPO-gelden. De extra uren voor onderwijsassistenten zijn weggevallen en de uren die er nu nog zijn zitten standaard vol. Dit maakt dat voor extra begeleiding steeds vaker naar externen gekeken moet worden en de betrokkenheid van collega's vanuit het inclusieteam toeneemt.
  • Daarnaast maakt het inzetten van duurzame plannen voor een inclusievere wijk daardoor ook onder druk staan.
  • Komend jaar moeten we als werkgebied gaan nadenken hoe we ons budget nog efficiënter kunnen gaan inzetten.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

  • In wijk Tochtwaard zijn de eerste gesprekken geweest met SBO de Vlindertuin en SBO de Piramide. Ons doel is om vanuit samenwerking de leerlingen op het BAO te laten profiteren van het SBO-klimaat en aanbod, zonder dat ze worden uitgeschreven of een TLV wordt aangevraagd. Maar ook kijken we hoe SBO-leerlingen kunnen gaan profiteren van het aanbod op de basisscholen en mogelijk gefaseerd kunnen terugstromen.
  • In wijk Oudorp is een werkgroep Jonge Kind gestart met het onderzoeken of een Startklas ingericht kan worden voor kleuters die nog niet schoolrijp zijn door verschillende factoren, zoals taal- en ontwikkelingsachterstanden.
    We willen deze kinderen op de regulier een kans geven voor een goede start met een intensief aanbod, waarbij de samenwerking met ouders en externe partners van groot belang is.
  • In De Rijp gaan twee scholen met elkaar optrekken in een intensief taalaanbod voor kleuters met spraak-/taalachterstanden. Zo willen we voor die kinderen de kans vergroten op een succesvolle start in het onderwijs, waarbij ze meer kunnen profiteren van een reguliere setting en kans op uitval wordt verkleind.

Werkgebied: 03AZ – Alkmaar – Zuid

Consulent: Samia Abrari

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

Belangrijke ontwikkelingen/trends in het werkgebied:

  • Werkbezoeken SO/SBO: In het laatste trimester zijn de scholen nog langs de laatste SO/SBO-scholen geweest voor een werkbezoek. Met name de IB-ers hebben de werkbezoeken van afgelopen jaar als zeer waardevol omschreven. De teamleider van OZG De Stip heeft in ons laatste Werkgebiedoverleg ook nog de aanmeldroute vanuit psz en bao toegelicht. De aanwezigen vonden deze voorlichting van toegevoegde waarde. Voor het 8-daagse optionele werkstagetraject van De Stip hebben zich 2 scholen aangemeld vanuit Alkmaar-Zuid. Dit traject is gericht op het versterken van de kleuterleerkracht van de school.
  • Inzet Inclusieondersteuners Heliomare: Er zijn de afgelopen maanden steeds meer Inclusieondersteuners van Heliomare ingezet. De - scholen vinden de handelingsadviezen over het algemeen van toegevoegde waarde en een versterking voor de leerkracht.
  • Wijkgericht samenwerken in clusters: In het laatste Werkgebiedoverleg zijn de scholen opgedeeld in clusters/wijken en gaan zij samen de basisondersteuning, extra ondersteuningsaanvragen en het buurtnetwerk van het cluster in kaart brengen. Zo ontstaat er meer samenwerking in de wijken en kunnen zij mogelijk meer voor elkaar betekenen als het gaat om het organiseren van thuis, nabij onderwijs. Dit zal in het Werkgebiedoverleg worden teruggekoppeld.
  • Samenwerking CJG en Cluster Alkmaar: Op 15-10 as organiseren we samen met het CJG een ‘Levende Menukaart’. Dit is de menukaart van het CJG die gratis voor scholen beschikbaar is bij hulpvragen. Deze wordt nu ‘levend’ gemaakt middels o.a. workshops en is voor alle scholen uit Alkmaar vrij toegankelijk. Doel is het aanbod van het CJG voor scholen zichtbaarder en laagdrempeliger maken.
  • “Driehoek” op elke school in Alkmaar-Zuid zichtbaar: Met de Jeugd- en Gezinscoaches uit mijn werkgebied heb ik afgesproken dat de driehoek (JGC, opvoedadviseur GGD enJHV/Jeugdarts) zich op de scholen kort gaat presenteren in een teamochtend. Zo wordt ook het preventieve netwerk wat al beschikbaar is voor scholen nog zichtbaarder en wederom laagdrempeliger voor de leerkrachten.
  • Brugfunctionarissen: In het werkgebied zijn er in totaal 6 scholen die een Brugfunctionaris toegewezen hebben gekregen. Ook is hier de insteek dat zij wijkgericht meer zullen samenwerken als het gaat om de brug slaan tussen de school en ouders/het gezinssysteem.
  • Project Hands-on Alkmaar: Het project is over het algemeen door kinderen, ouders en scholen als positief ervaren. Het werkgebied wil graag een vervolg. Belangrijk zijn hierbij een nieuwe projectleider vinden en financiële mogelijkheden binnen het werkgebiedbudget. Op 3-10-24 zullen de scholen in het Werkgebiedoverleg een akkoord geven als alles duidelijk is.
  • Inzet subsidie Veerkrachtpact: Elke school heeft een subsidie van 1300euro van de gemeente Alkmaar gekregen vanuit het Veerkrachtpact om de mentale veerkracht te verbeteren. In het werkgebied is hier veel gebruik van gemaakt door bijv het inzetten judolessen, theaterlessen, buitenlessen, etc.
  • De Plezierige Klas: Deze groepstraining is ook in het laatste trimester zowel preventief als curatief op verschillende scholen ingezet.
  • Wegwijs in gedrag: Voor het komende schooljaar hebben zich niet veel (2) leerkrachten opgegeven voor de training Wegwijs in Gedrag.
  • Masterclasses/Deskundigheidsbevordering: Verschillende IB-ers hebben deze masterclass Zee van Emoties over Prikkelverwerking gevolgd. De ervaringen waren positief. Voor een volgend schooljaar zullen er ism SWV VO Masterclasses van de Transformatieve School worden georganiseerd. Ook zal er voor de IB-ers een bijeenkomst worden georganiseerd in januari 2025 i.s.m Villa Pinedo en het CJG met als onderwerp kinderen en echtscheidingen.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

  • De functie van HB coördinator wordt door iedereen gewaardeerd. HB coördinator speelt een belangrijke rol bij de toeleiding naar de BBP-klas en Trimaran en begeleiding op de scholen. Als consulent zien we minder HB vraagstukken door scholen dan voorheen waarmee de functie HB coördinator in zijn doel lijkt te voorzien.
  • Ook wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van mn. Heliomare waarbij een ontwikkeling wordt gemaakt van curatief naar preventieve ondersteuning.
  • Tijdens de mdo’s zijn structureel JG coaches aanwezig om mee te denken over de aansluiting onderwijs- jeugdhulp. Binnen het Cluster Alkmaar wordt dit jaar ingezet op traumasensitief werken.
  • Voorzieningen: In het cluster Alkmaar (met de werkgebieden Alkmaar Noord, Alkmaar Oost en Alkmaar Zuid) worden diverse initiatieven gezamenlijk opgepakt. Dit omvat onder andere de gezamenlijke HB-coördinator, het groepsinterventie aanbod van de Plezierige Klas (in samenwerking met de gemeente Alkmaar) en de Bovenbestuurlijke Plusklas. De Groeiklas van Alkmaar Noord verwelkomde recent een leerling uit werkgebied Alkmaar Zuid. Dit is een mooie eerste stap om te onderzoeken of de Groeiklas werkgebied-overstijgend kan worden ingezet.
  • Professionalisering: Daarnaast konden de scholen in het cluster de afgelopen maanden deelnemen aan de masterclasses Transformatieve School, waarbij tien onderwijsprofessionals van basisscholen uit Alkmaar meededen.
  • Samenwerking CJG en Gemeente Alkmaar: Het afgelopen trimester werd, in samenwerking met CJG Alkmaar, de interactieve informatiemiddag De Levende Menukaart georganiseerd. Deze middag bood een uitwisseling van het voorliggende gratis aanbod van CJG Alkmaar en werd goed bezocht, met waardevolle dialogen.
  • Verdeling werkzaamheden consulenten onderling: Ook hebben de consulenten in het cluster gekeken naar de verdeling van de scholen, waarbij de balans tussen draaglast en draagkracht centraal stond. Dit heeft geleid tot enkele consulentenwijzigingen op scholen. In het voorjaar van 2025 wordt geëvalueerd of deze wijzigingen hebben bijgedragen aan een meer evenwichtige verdeling.
  • Vormgeven aan de inclusieve gedachte: In Alkmaar werken groepjes van scholen die bij elkaar in de wijk liggen intensiever samen om op die manier het inclusieve gedachtengoed 'geen kind de wijk uit' beter vorm te geven. Door elkaar regelmatig te ontmoeten en elkaars visie en werkwijze te leren kennen kunnen nieuwe initiatieven of innovaties ontstaan. In Alkmaar nrd is hieruit een innovatie voortgekomen, te weten een VO-leerkracht die lessenaanbod verzorgt voor groep 8 leerlingen uit verschillende scholen voor een termijn van 10 weken. Dit wordt geëvalueerd aan het eind van schooljaar 24-25.

Cluster BERGEN-HEILOO

Alle scholen in het cluster Bergen-Heiloo maken gebruik van het ondersteuningsaanbod van de HB coördinator Lonneke Heine. Ivm ouderschapsverlof zal haar inzet 4 uur per week zijn.

Er wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van m.n.. Heliomare door de scholen. Ook

Bij de BUCH zien we een transformatie van wie betrokken is bij de scholen. Eerder waren dat Jeugdconsulenten en nu zien we een verschuiving naar preventieve medewerkers. Ieder school heeft twee preventiemedewerkers en inmiddels hebben deze zich voorgesteld. Wat opvalt is dat er nu gesprekken plaatsvinden waar eerder kan worden meegedacht door de gemeente maar minder daadkracht bevoegdheid is. Dit lijkt elkaar soms tegen te werken waardoor gesprekken “overgedaan” moeten worden wil er een indicatie worden afgegeven voor hulp. Als werkgebied zijn we nog opzoek naar het effectief samenwerken hierin.

Werkgebied: 04BE - Bergen

Consulent: Gerrie Jullens

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

Ontwikkelingen in het werkgebied:

  • Van januari tot juli 2024 vonden op 9 scholen uit ons werkgebied de lessen “Veilig Puberen” plaats vanuit de Bibliotheek Kennemerland. Inmiddels is de factuur hiervoor bekostigd uit de subsidie “Veerkrachtpact” vanuit de gemeente de BUCH.

Ontwikkeling inclusiever werkgebied:

  • We hebben in ons werkgebied vastgesteld dat er toenemende behoefte is aan ondersteuning voor kinderen met overprikkeling, ASS-kenmerken en/of burnout. We hebben gezamenlijk besloten dat elke school meedoet aan een basiscursus “Geef me de Vijf”. Elke school geeft hiervoor minimaal 1 leerkracht op.

Ontwikkelpunten

  • De vele wisselingen onder jeugdconsulenten blijven een ronduit storende factor; de continuïteit van het proces, de ondersteuning en de kwaliteit staan voortdurend onder druk. Gerrie blijft hierover in gesprek, nu ook met collega Manuela van werkgebied Heiloo, met beleidsmakers en andere betrokkenen; dat heeft echter nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
  • Drie scholen hebben in deze periode niet voldoende aan hun zorgplicht voldaan. Gerrie zal het punt “Bestuurlijke zorgplicht” agenderen op de eerstvolgende werkgebied bijeenkomst om te bespreken hoe we hiermee omgaan.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

  • We hebben in ons werkgebied vastgesteld dat er toenemende behoefte is aan ondersteuning voor kinderen met overprikkeling, ASS-kenmerken en/of burnout. We hebben gezamenlijk besloten dat elke school meedoet aan een basiscursus “Geef me de Vijf” Er hebben zich 16 leerkrachten, IB en directeuren aangemeld. We hebben geen aanmelding ontvangen van de fusieschool Lucebert/van Reenenschool (Sanewijs) en van W. Alexanderschool.
  • Dekkend netwerk in ons werkgebied: op de eerstvolgende IB bijeenkomst gaan we de basis- en lichte ondersteuning van elke school in kaart brengen. Van daaruit willen we de extra ondersteuningsbehoeften in kaart brengen en bespreken hoe die in ons werkgebied te realiseren.

Zorgen zijn er ook:

  • Beschikbaarheid van Jeugdconsulenten sluiten niet altijd aan op aanvraag van de scholen. Wel als vanuit jeugdzorg al een jeugdconsulent of jgc in het gezin aanwezig is. Er blijft daardoor een hiaat tussen vraag en aanbod vanuit de scholen; onnodig tijdverlies en wachtlijsten, wat leidt tot frustratie bij ouders, kinderen en scholen.
  • De “eigen” procedure van de gemeente sluit dus niet altijd aan bij de vragen van de scholen; regelmatig worden vanuit de gemeente en midden in het gezamenlijke proces, dossiers eenzijdig gesloten “omdat er geen hulpvraag meer vanuit ouders is”. Er wordt hierbij niet gekeken wat helpend is in het systemisch proces. Van samen optrekken hierin is geen sprake.
  • Daarbij blijven de vele wisselingen onder jeugdconsulenten een ronduit storende factor; de continuïteit van het proces, de ondersteuning en de kwaliteit staan voortdurend onder druk. De consulent blijft hierover in gesprek met beleidsmakers en andere betrokkenen; De BUCH is niet van plan haar werkwijze te evalueren.

Werkgebied: 05HE - Heiloo

Consulent: Manuela de Bruine

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

  • Als werkgebied kijken we terug op een mooi jaar waarin we samen met elkaar garant wilde staan om kinderen in Heiloo passend onderwijs te kunnen bieden. Dat betekent dat we een leerling met het syndroom van Down uitzwaaien die tot en met groep 7 in Heiloo van thuis nabij onderwijs heeft genoten.
  • Verder hebben we zorggedragen voor kinderen die door welke reden ook een andere basisschool nodig hadden binnen ons werkgebied en zijn er weer successen ontstaan voor deze kinderen. En we kijken met tevredenheid terug op het eerste jaar Reizigers, waarin hoofbegaafde kinderen voor een dag in de week naar een speciale groep gingen. In de evaluatiegesprekken vertelde de kinderen dat ze uitzagen naar deze dag en hoorde we ouders die hun kind hebben zien opbloeien. Ook de bijeenkomsten voor ouders is positief ontvangen en ouders vertelde dat het fijn was om zich in andere ouders te kunnen herkennen; worstel jij daar ook mee?!
  • Er zijn 5 kinderen die verlengen bij de Reizigers omdat het hun zo goed doet en 6 nieuwe kinderen en ouders die instromen. We kunnen met elkaar stellen dat deze onderwijs en zorg plek voor hoofbegaafde een mooie stap is om kinderen passend onderwijs te geven.
  • Ondanks het verlangen om alle kinderen in Heiloo onderwijs te geven zijn er dit jaar toch een aantal kinderen doorgestroomd naar een voorziening omdat in die situatie het echt beter was voor het kind zelf. Voor een leerling was dit SO en voor een leerling SBO. Dit gebeurde pas nadat er verschillende interventies waren ingezet en met elkaar zorgvuldig is bekeken was goed was voor het kind en de ouder. Ook zijn er twee kinderen die naar de Trimaran zijn gegaan omdat ze meer nodig hadden dan het aanbod van de Reizigers.
  • Als werkgebied komen we altijd 3 keer bij elkaar en deze bijeenkomsten worden meestal door alle scholen bijgewoond. We hebben afspraken gemaakt op welke manier we besluiten nemen. Verder hebben we in geëvalueerd waar we trots op zijn als werkgebied en waar nog puzzels liggen met betrekking passend onderwijs.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

In november hebben we een trimesteroverleg gehad als werkgebied. Daarin hebben we met elkaar de parels gedeeld van dingen waar we trots op zijn. We zien dat we best wat kinderen op de basisschool in Heiloo houden middels arrangementen. De financiën hebben we geëvalueerd en gezien dat we geld overhouden. Er is inmiddels een nieuwe begroting gemaakt voor komend jaar 2025.

Cluster DIJK en WAARD

Alle scholen in het cluster D&W maken gebruik van het ondersteuningsaanbod van de HB coördinator. Voor werkgebied Langedijk wordt deze functie ingevuld door Marielle Kaandorp. I.v.m. het vertrek van de huidige HB-coördinator in werkgebied Heerhugowaard is er momenteel een vacature. Ook wordt goed gebruik gemaakt van de inzet van inclusieondersteuners van mn. Heliomare. Tijdens de mdo’s zijn structureel JG coaches aanwezig om mee te denken over de aansluiting onderwijs- jeugdhulp.

Werkgebied: 06LA - Langedijk

Consulent: Eva Schmidt - Cnossen

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

Ontwikkelingen in het werkgebied Langedijk

  • Project Hands-On is voor de meivakantie succesvol afgerond en gaat volgend schooljaar ook weer van start met subsidie vanuit de gemeente Dijk & Waard
  • Project Meer- en hoogbegaafdheid loopt; de HB-coördinator is 4 uur in de week beschikbaar voor het werkgebied. De werkgroep constateert dat dit nog voldoende is, wel is er een zorg over de ‘uren’ van de HB-coördinatoren school (formatie staat onder druk). De HB-coördinatoren van de scholen Langedijk en Heerhugowaard zijn ook twee keer bij elkaar geweest om thema’s met elkaar te bespreken en kennis op te doen.
  • De scholen Paus Johannes en Phoenix SP gaan verder als IKC Vogelnest en zijn nu gevestigd in een prachtig nieuw gebouw.
  • Esther Wokke heeft een workshop omgangskunde gegeven voor de ib’ers en directeuren.
  • Eind 2023 hebben we als werkgebied voor het eerst het budget overschreden. Dit komt door de eenmalige volledige bekostiging vanuit het SWV voor de training plezierige klas (in combinatie met Veerkrachtsubsidie).
  • Schooljaar 2023 – 2024 zijn het aantal verwijzingen (11 leerlingen) richting speciaal onderwijs bijna gelijk gebleven met het schooljaar 2022 – 2023 (12 leerlingen)
  • 1 school heeft een leerlingenstop vanwege te weinig fysieke ruimte.
  • Voor het eerst hebben twee leerlingen gebruik gemaakt van de digitale school.

Ontwikkeling inclusiever werkgebied Langedijk

  • Pilot zorgarrangeur vanuit OCW; vier scholen in het werkgebied en ѐѐn speciaal onderwijsschool zijn gestart met deze pilot. Het doel is om inzicht te krijgen in zorg in onderwijstijd. Er wordt een ‘fotomoment’ gemaakt door de scholen, een analyse en de dialoog met de gemeente Dijk & Waard gaat volgen. De overige scholen in Langedijk worden van dit project op de hoogte gehouden.
  • Pilot viertaal; deze is van start gegaan in het werkgebied. Viertaal voelt ‘ver weg’ voor de scholen, zij willen graag preventiever gaan werken. Door een consulent aan het werkgebied te verbinden en vraagstukken direct op te pakken wordt dit gevoel wellicht minder. Begin schooljaar 2024-2025 volgt een evaluatie over de binnengekomen vraagstukken.
  • Binnen het werkgebied is veel welwillendheid om kinderen binnen het werkgebied een passend aanbod te bieden.
  • De inclusie ondersteuners worden goed ingezet door de verschillende scholen.
  • Vanuit het werkgebied is een delegatie naar de conferentie inclusiever onderwijs geweest in Bussum.
  • Tijdens de twee werkgebiedoverleggen zijn we in dialoog gegaan over de basis, lichte en extra ondersteuning. Hoe zien we dat? Wie heeft dit in goed in beeld? Waar ligt het snijvlak? Waar hebben we het over als we het over de basis en lichte ondersteuning hebben?
  • Ook zijn we tijdens de werkgebiedoverleggen in dialoog gegaan om het met elkaar te hebben over de rol van de ib’er in de toekomst. Hoe ziet deze rol eruit over 10 jaar? Wat vraagt dit in de ontwikkeling naar inclusiever onderwijs?
  • Speciaal onderwijs Nexus is actief met de terugstroom van leerlingen.
  • Onderwijszorggroep (OZG) van speciaal onderwijs Nexus stopt en Nexus neemt geen leerlingen in groep 1 & 2 meer aan. Er komt in Heerhugowaard een Onderwijs Observatiegroep (OOG) voor kinderen 4-6 jaar voor 6-12 maanden in een reguliere school. Dit is ook voor kinderen uit het werkgebied Langedijk.

Ontwikkelpuntenwerkgebied Langedijk

  • Het ‘jonge kind’ met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte neemt toe.
  • Er is een wachtlijst voor de JG-coaches expertteam waardoor evt. follow up langer duurt. Hierdoor moeten vanuit het samenwerkingsverband soms arrangementen ter overbrugging op school worden ingezet.
  • Er is een wens vanuit het werkgebied om de schoolcoach op school te hebben met een open inloop. Hier is enkele jaren geleden een succesvolle pilot van geweest. Helaas door personeelstekort kan de gemeente Dijk & Waard nog niet aan deze vraag voldoen.
  • Extra ondersteuning die is vormgegeven via urenuitbreiding van eigen personeel van basisscholen komt soms te vervallen als degene die de ondersteuning uitvoert, i.v.m. ziekte/uitval van collega’s, voor de groep moet gaan staan. Het effect van het lerarentekort is hierbij merkbaar.
  • Nog niet bij alle kinderen is hun stem goed vertegenwoordigd bij MDO’s. Er is hier al eerder aandacht aan besteedt in het werkgebied, er wordt nu een workshop met de interventie ‘Teken je gesprek’ verzorgd in het najaar.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

  • Project Hands-On is van start gegaan. Uit de intakegesprekken zijn weer 24 leerlingen geselecteerd die 20 lessen in de periode oktober-mei gaan volgen. 1 dag in de week zullen zij niet op school aanwezig zijn maar bedrijven en scholen bezoeken, evenals met hun handen verschillende werkstukken maken. Aan het project zit een werkgroep gekoppeld waar in de leerkracht samen met een ib’er en directeur reflecteren en vooruitkijken op de bijeenkomsten.
  • Project Meer- en hoogbegaafdheid loopt; de HB-coördinator is 4 uur in de week beschikbaar voor het werkgebied. De werkgroep constateert dat dit nog voldoende is, wel is er een zorg over de ‘uren’ van de HB-coördinatoren school (formatie staat onder druk). De HB-coördinatoren van de scholen Langedijk en Heerhugowaard zijn ook twee keer bij elkaar geweest om thema’s met elkaar te bespreken en kennis op te doen. Aan het project zit een werkgroep gekoppeld waarin gezamenlijk geanalyseerd wordt wat het werkgebied nodig heeft.
  • Verwijzingen: In de periode sept-dec 2024 zijn er twee leerlingen verwezen naar speciaal onderwijs en ѐѐn leerling is verwezen vanuit een PSZ naar een OZG.
  • Eѐn leerling maakt gebruik van de digitale school.
  • Schoolaanwezigheid: Er zijn twee ‘fotomomenten’ geweest waarin de scholen doorgeven aan de consulent welke kinderen structureel meer dan 1,5 uur per week verzuimen. Met deze informatie is een crosscheck gedaan met de leerrechtconsulenten. Doel is alle kinderen die structureel verzuimen goed in beeld te hebben zodat we hier gezamenlijk over in dialoog kunnen gaan. In september hadden drie kinderen een maatwerkplan waarin zorg bovenliggend was en drie kinderen een aangepast onderwijstijd. In december was het beeld iets anders; toen had een kind een maatwerkplan, zeven kinderen een maatwerkplan waarin zorg bovenliggend was en twee kinderen met een aangepaste onderwijstijd.
  • Deskundigheidsbevordering werkgebied: We hebben een bijeenkomst verzorgd voor alle ib’ers van Langedijk om middels het tekenen van gesprekken leerlingen nog meer te betrekken bij MDO’s. Dit is een van de interventies die toegepast kan worden. Afgesproken is dat als na de zomer de stem van de leerling niet vertegenwoordigd is de consulent niet meer aansluit bij MDO’s.
  • Tijdens de netwerklunch van Dijk & Waard hebben de drie consulenten verteld over de rol van het SWV en het belang van de samenwerking rondom het systeem van het kind.
  • Er zijn verschillende bijeenkomsten gedeeld met het werkgebied Langedijk waarin onderwijsprofessionals zich voor kunnen aanmelden.

Ontwikkeling inclusiever werkgebied Langedijk

  • Pilot zorgarrangeur vanuit OCW; vier scholen in het werkgebied en ѐѐn speciaal onderwijsschool zijn gestart met deze pilot. Het doel is om inzicht te krijgen in zorg in onderwijstijd. Er wordt een ‘fotomoment’ gemaakt door de scholen, een analyse en de dialoog met de gemeente Dijk & Waard gaat volgen. De overige scholen in Langedijk worden van dit project op de hoogte gehouden. Er wordt verbinding gezocht met de gemeente Dijk & Waard; dit verloopt nog niet heel soepel. Het onderwerp wordt wel meegenomen in de uitvoeringsagenda voor 2025 dus dat biedt openingen voor dit onderwerp.
  • Pilot viertaal; deze is van start gegaan in het werkgebied. Viertaal voelt ‘ver weg’ voor de scholen, zij willen graag preventiever gaan werken. Door een consulent aan het werkgebied te verbinden en vraagstukken direct op te pakken wordt dit gevoel wellicht minder. Er is een evaluatie geweest en de scholen en Viertaal willen graag doorgaan met deze pilot. De pilot wordt ook verbreedt naar de scholen in Heerhugowaard. De pilot gaat dus lopen in het cluster Dijk & Waard.
  • Binnen het werkgebied is veel welwillendheid om kinderen binnen het werkgebied een passend aanbod te bieden.
  • De inclusie ondersteuners worden goed ingezet door de verschillende scholen.
  • Op 24 oktober heeft het werkgebied-overleg plaatsgevonden waar alle ib’ers, directeuren, leerrechtconsulenten en de ib’er van Nexus (speciaal onderwijs) samenkomen. Thema’s die hierin zijn besproken zijn: toename jonge kinderen met een onderwijs- en ondersteuningsbehoefte en in dat kader hebben we ook de werkgroep jonge kind uit Dijk & Waard uitgenodigd. Andere thema’s waarover in dialoog is gegaan is het jaarplan 2025 en de verschillende projecten binnen het werkgebied Langedijk.
  • Speciaal onderwijs Nexus is actief met de terugstroom van leerlingen.

Ontwikkelpunten werkgebied Langedijk

  • Het ‘jonge kind’ met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte neemt toe. In dit kader wordt er een gesprek ingepland met de gemeente om de dialoog aan te gaan over groepsbekostiging.
  • Er is een wachtlijst voor de JG-coaches expertteam waardoor evt. follow up langer duurt. Hierdoor moeten vanuit het samenwerkingsverband soms arrangementen ter overbrugging op school worden ingezet.
  • Er is een wens vanuit het werkgebied om de schoolcoach op school te hebben met een open inloop. Hier is enkele jaren geleden een succesvolle pilot van geweest. Helaas door personeelstekort kan de gemeente Dijk & Waard nog niet aan deze vraag voldoen.
  • Extra ondersteuning die is vormgegeven via urenuitbreiding van eigen personeel van basisscholen komt soms te vervallen als degene die de ondersteuning uitvoert, i.v.m. ziekte/uitval van collega’s, voor de groep moet gaan staan. Het effect van het lerarentekort is hierbij merkbaar.
  • Komend jaar dienen we als werkgebied gaan nadenken hoe we ons budget nog efficiënter dienen in te kunnen zetten. Ook dienen we voor de verschillende projecten na te gaan denken over een duurzame oplossing aangezien de subsidies aflopen.

Werkgebied: 07HZ - Heerhugowaard – Zuid

Consulent: Esthel Schneiders

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

De afgelopen periode is de focus geweest op het faciliteren van ondersteuning en minder op ontwikkeling vanwege het feit dat de vaste consulent tijdelijk afwezig is geweest.

Ontwikkelingen in het werkgebied

  • We zien een toename van vraagstukken omtrent het jonge kind. Het aansluiten van scholen bij kernteambesprekingen neemt toe. Om in een vroeg stadium betrokken te zijn en mee te denken in mogelijkheden. Daarnaast zien we ook dat er in de kleutergroepen een grotere ondersteuningsvraag ontstaat op het gebied van taalontwikkeling en gedrag.
  • Het starten van de OOG groep is hier onder meer een voortvloeisel van. Dit schooljaar zal deze groep operationeel zijn. De ervaringen zullen worden gemonitord. De Oog groep is gesitueerd op locatie de Zeppelin.
  • Naast het aanbod op de Aventurijn is er bij De Zonnewijzer en Campus Columbus een groeiend aantal kinderen dat meer en anders nodig heeft. Deze beide scholen zitten op dit moment in de ontwikkelfase van ’t Lab. Een voorziening waarbij kinderen met hoogbegaafdheid in de ochtend een rijker aanbod krijgen met gelijkgestemden en in de middag in een stamgroep meedraaien. Deze voorziening wordt vanuit Blosse gefaciliteerd.
  • De inzet van inclusieondersteuners vanuit Heliomare wordt als positief ervaren. En deze wordt al op natuurlijke wijze meegenomen in het proces. De samenwerking met Nexus gaat komend jaar meer aandacht krijgen.

Vooruitblik

  • Komend schooljaar zullen van de meeste scholen 1 a 2 mensen deelnemen aan de training Rots en Water in het kader van het Veerkrachtpact. Vanuit de npo-gelden worden er op dit moment jongerenwerkers ingezet op de scholen. Waarbij er gekeken wordt bij welke scholen en wijken de noodzaak het hoogst is.
  • Waar er vorig jaar de verschillende vo-scholen zijn bezocht door de ib-ers, ligt de focus dit jaar op de speciale voorzieningen. Om te leren van elkaars praktijken.

Ontwikkelpunten:

  • Door het wegvallen van de npo gelden zullen er scholen zijn die minder mankrachten in huis hebben om ondersteuning te kunnen bieden.
  • Scholen ervaren de wisseling en/of wegvallen van de cjg-ers als belemmerend. Hierdoor lopen processen vertraging op. De lange wachtlijsten voor het expertteam zorgt ervoor dat leerlingen te lang moeten wachten op passende ondersteuning. Dit legt een druk op kind, ouders en school.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

  • We zien een flinke toename van tlv aanvragen tov vorig jaar. In het laatste trimester waren er 7 aanvragen waarvan 5 kleuters. In schooljaar 22-23 waren er in totaal 7 aanvragen waarvan 4 kleuters. Deze cijfers laten zien dat de landelijke ontwikkeling in toename van kleuters met extra ondersteuningsbehoeftes ook in HHWZ zichtbaar is.
  • Ook hebben we te maken met het gegeven dat er in een aantal gevallen geen plek was voor verwijzing naar een speciale onderwijssetting. Dit vraagt om mee bewegen in wat haalbaar is voor het kind, ouders en school. We zoeken daarin de samenwerking op met expertise uit zorg en speciaal onderwijs. Scholen geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning hierin.
  • Vanuit dit vraagstuk is ook meer naar voren gekomen dat de betrokkenheid vanuit besturen over leerlingzorg gewenst is. We gaan samen op zoek hoe we dit kunnen verstevigen.
  • De samenwerking met CJG heeft een positieve ontwikkeling omdat er meer stabiliteit is in de personeelsbezetting. Echter laat gepaste hulp vanuit zorg nog lang op zich wachten vanwege de lange wachttijden.
  • De inzet van de jongerenwerkers op school vanuit de Pilot met Met wordt wisselend ervaren. De evaluatie zal hierover meer inzicht geven.
  • Oog is inmiddels goed van start. Nu is het tijd om de afstemming en samenwerking hierin te gaan fine-tunen. De inzet van de gedragsdeskundigen met specialisatie jonge kind kan hierin een rol gaan spelen. Mooi om te melden dat er al een aantal kinderen is doorgestroomd naar een reguliere groep. Aandachtspunt is om van elkaars succesfactoren te leren op welke wijze kleuters wél regulier kunnen instromen.
  • De ondersteuningsvragen op gedrag nemen toe. Het volgen van de Rots en Water training vanuit Veerkrachtpactgelden zoals eerder gemeld, staat voor komende periode op de planning. Daarnaast liggen er een aantal vragen op ondersteuning in de groepsdynamiek.
  • Er is een aantal leerlingen vanuit Nexus regulier uitgestroomd. Een mooie ontwikkeling die wel goede afstemming, overdracht en nazorg nodig heeft. Dit komt op de agenda.
  • In de overstap naar het vo zijn er al in een vroeg stadium gesprekken gevoerd over de mogelijkheden. Vanuit het vo wordt dit positief ontvangen.
  • Op het moment van schrijven is er goed uitzicht op weer de vaste inzet van een hb-coördinator werkgebied én een leerkracht voor het jonge kind voor de onderbouw groep van de Aventurijn vanaf midden januari. Dit zal een weer een mooie impuls zijn voor de versteviging van de basisondersteuning op hb gebied op de scholen en de doorontwikkeling daarvan.

Werkgebied: 08HN - Heerhugowaard - Noord

Consulent: Danne Noe

Ontwikkelingen 1+2e trimesterperiode

Ontwikkelingen in het werkgebied :

  • Pilot SOOS: zie nieuwsbrief juli 2024: https://werkplaats.ppo-nk.nl/thoughts/16108
  • Vanuit werkgebied Heerhugowaard-Noord werden in de eerste twee trimesters van 2024 elf toelaatbaarheidsverklaringen aangevraagd en afgegeven voor S(B)O. Daarnaast werd één keer een observatieplaatsing bij SO Nexus aangevraagd en afgegeven. Dit zijn precies evenveel verwijzingen als in dezelfde periode in 2023, al werd er toen geen observatieplaatsing ingezet.
  • Hoorrecht: In de TOPdossiers was in de eerste twee trimesters van 2024 in 73% (90 van de 123) van de gevallen het kind gesprek ingevuld of het kind aanwezig bij het MDO (dit laatste gebeurde 11 keer). Dit is een kleine daling t.o.v. vorige jaren, waar het percentage rond de 75 a 80% zat. In sommige trajecten was geen kind gesprek in een TOPdossier ingevuld omdat het een kind vanuit een voorschoolse voorziening of van nieuwkomersschool De Regenboog betrof. Ook was er een aantal keer sprake was van een groepsarrangement en ook daar wordt geen TOPdossier voor ingevuld. Deze trajecten zonder TOPdossier zijn niet meegeteld in het berekende percentage.
  • Van de in totaal 95 trajecten waarbij een consulent vanuit SWV PPO-NK betrokken was in het eerste trimester van 2024, betrof het 59 gevallen (62%) een kind of gezin waarbij ook, thuis of op school, zorg (vanuit jeugdwet) betrokken was. In het tweede trimester betrof dit van 41 de 57 trajecten (72%). Dit is een vergelijkbaar percentage met de afgelopen jaren.

Ontwikkeling inclusiever werkgebied:

  • OOG: Nexus zal in schooljaar 2024-2025 geen kleutergroepen meer hebben. Twaalf kleuters waarvan wordt verwacht dat zij een half jaar tot een jaar structureel ondersteuning nodig hebben maar waarvan de verwachting is dat zij daarna door kunnen stromen naar regulier basisonderwijs, kunnen een plek binnen de OOG bij basisschool De Zeppelin in Heerhugowaard-Zuid. Kleuters waarbij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften groter zijn dan dat OOG kan bieden kunnen (als plaatsing bij een onderwijszorggroep nodig is) binnen de regio alleen nog terecht bij OZG De Stip in Alkmaar. Dit is voor een aantal kinderen minder thuisnabij dan Nexus was. Samen met het werkgebied proberen we overigens als eerste stap altijd wel te kijken of vierjarigen met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften kunnen starten op een reguliere basisschool (met ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband en/of Jeugdwet waar dat geïndiceerd is).
  • N.a.v. de werkgebied bijeenkomst van 3 juni 2024 is een werkgroep bezig om een plan te maken om te kijken wat er vanuit Allente, Blosse en het samenwerkingsverband gedaan kan worden gedaan om de ondersteuningsmogelijkheden op de basisscholen van werkgebied Heerhugowaard-Noord te versterken zodat er preventiever, beter en inclusiever gewerkt kan worden in de kindcentra. Het plan richt zich op kinderen van 2,5 jaar t/m einde basisschool. Vanuit de besturen denken Linda Klos/Marieke Ettema (Allente) en Siebrand Konst (Blosse) mee. De werkgroep is op 8 juli 2024 voor het eerst samengekomen en heeft op 8 oktober 2024 een tweede overleg gehad.
  • In 2024 waren er zes kinderen die na het afronden van groep 8 in schooljaar 2024-2025 zijn gestart binnen het VSO (voortgezet speciaal onderwijs). Dit is een forse toename van het aantal VSO-verwijzingen, want al sinds schooljaar 2019-2020 betrof het jaarlijks vanuit ons werkgebied maar één (of geen) leerling die na de basisschool de overstap naar het VSO maakte.

Ontwikkelpunten:

  • Voor betrokkenheid van een J&G coach uit het expertteam (langdurigere betrokkenheid in complexere situaties) was in juli 2024 nog altijd een wachttijd van meerdere maanden (langer dan 6 maanden).
  • Extra ondersteuning die is vormgegeven via urenuitbreiding van eigen personeel van basisscholen komt soms te vervallen als degene die de ondersteuning uitvoert i.v.m. ziekte/uitval van collega’s voor de groep moet gaan staan. Het effect van het lerarentekort is hierbij merkbaar.
  • Er zijn meerdere peuters die verlengd in de kinderopvang of peuteropvang blijven omdat zijn nog niet toe zijn aan de stap naar het basisonderwijs of omdat er nog geen passende plek binnen onderwijs gevonden is. Vanuit werkgebied Heerhugowaard-Noord waren er hiervan in de eerste twee trimesters van 2024 zeven waarbij ook het samenwerkingsverband betrokken is bij het meedenken over plaatsing binnen onderwijs. Vanuit de gemeente werd gedeeld dat door het KCT de thuiszitters in de leeftijdscategorie tussen 2 en 7 jaar in kaart zijn gebracht. Het ging in april 2024 binnen de gemeente Dijk en Waard om elf kinderen tussen de 2 - 4 jaar en 19 kinderen tussen de 4 - 7 jaar waarvoor er geen plek is/was in de opvang of het onderwijs. Jessica van Taunay is meer achtergrondinformatie aan het verzamelen en navraag aan het doen om een beter beeld te krijgen van deze groep kinderen.
  • Het aantal arrangementen dat ingediend wordt nadat de ondersteuning al begonnen is, is toegenomen. Sinds schooljaar 2020-2021 zat het aantal op tijd ingediende arrangementen rond de 90%. In het eerste trimester van 2024 werden 17 van de 40 (verlengingen van) arrangementen ingediend nadat de ondersteuning gestart was. In 10 gevallen was hierover voorafgaand aan het indienen afgestemd en gebeurde dat dus met toestemming. In 7 gevallen (17,5%) werd een arrangement te laat ingediend zonder dat hierover vooraf afgestemd was.
  • In juni 2024 was de verwachting dat in het nieuwe schooljaar waarschijnlijk een aantal scholen zouden moeten starten zonder jeugd en gezinscoach vanuit de gemeente (het sociaal plein). Er stonden vacatures uit voor 4 nieuwe medewerkers maar de verwachting was dat deze vacatures in augustus nog niet ingevuld zouden zijn. Medio juli is de verwachting iets positiever omdat er op de vacaturen genoeg en goede reacties binnengekomen zijn.

Ontwikkelingen 3e trimesterperiode

  • Er wordt door een werkgroep (vertegenwoordiging Allente, Blosse en SWV) gewerkt aan een plan om scholen binnen het werkgebied meer ondersteuningsmogelijkheden binnen schol te gaan bieden. De vervolgstap hiervoor zal begin 2025 gezet moeten worden. Allente, Blosse en SWV PPO-NK zijn bereid samen op te trekken qua financiering maar het dient nog concreter vorm te gaan krijgen.
  • Heerhugowaard-Noord is ver in de min geëindigd (ruim 71.000 euro) qua werkgebied budget.Daarentegen werd ruim 11.000 euro van de subsidie Veerkrachtpact door scholen niet besteed.
  • Er blijven in verhouding veel individuele arrangementen ingezet worden en minder groepsarrangementen (als is dat aantal wel iets toegenomen). Vanuit de gemeente lopen ook veel beschikkingen op individuele basis. Bij veel kinderen waarvan MDO’s worden gevoerd is er sprake van extra ondersteuning vanuit onderwijs en zorg op enigerlei wijze.
  • De Carrousel en De Fonkelsteen zijn sinds de start van het schooljaar 2024-2025 samen verdergegaan onder één naam. De school heet nu De Schatkist.
  • Enkele kinderen lopen vast binnen het reguliere onderwijs, maar dienen met extra ondersteuning voorlopig wel op de huidige school te blijven omdat er in een aantal groepen geen plek meer is binnen S(B)O.
  • Er is een tijdelijke oplossing gevonden (tot aan de zomervakantie) voor het invullen van de functie van HB-coördinator voor de werkgebieden van Heerhugowaard: Mareille Kaandorp.
  • Er wordt al sinds oktober 2024 hard gezocht naar een leerkracht voor de jonge kind groep van De Aventurijn (bovenbestuurlijke plusklas in Heerhugowaard).
  • Het is in het derde trimester van 2024 soms zoeken geweest naar het vinden van passende onderwijsplekken voor vierjarigen (of peuters die bijna vier werden). Sommigen konden met ondersteuning starten bij een reguliere basisschool, anderen konden geplaatst worden bij OOG en in één geval ging een kind naar OZG De Stip in Alkmaar omdat er dichterbij geen passend(e) onderwijsaanbod(plek) te vinden was.
  • Vanuit werkgebied Heerhugowaard Noord werden in 2024 vijftien toelaatbaarheidsverklaringen aangevraagd en afgegeven voor S(B)O. Daarnaast werd één keer een observatieplaatsing SO aangevraagd en afgegeven (en werd deze één keer verlengd). Dit is een toename t.o.v. kalenderjaar 2023, toen er in totaal 13 verwijzingen waren vanuit werkgebied Heerhugowaard Noord naar S(B)O.

Trefwoorden