2. Onze leerlingen
Samen met de gemeenten in de regio Alkmaar ondersteunen we scholen, kinderen en ouders bij het bieden ...
Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis) onderwijs.
Landelijk zien we dat het leerlingenaantal in het speciaal (basis) onderwijs stijgt. Dit komt overeen met de trend binnen PPO-NK. Er is een stijging van jongere leerlingen in het S(B)O en als kinderen op jongere leeftijd verwezen worden, maken ze in het algemeen langer gebruik van S(B)O. Er volgt onderzoek op landelijk en regionaal niveau om deze ontwikkeling te kunnen duiden.
Na een constante daling vanaf het schooljaar 2011-2012, is het leerlingenaantal in het SBO de afgelopen drie jaar gestegen. In onderstaande grafiek zien we het aantal leerlingen van de afgelopen jaren en de prognose.
Volgens de prognoses van DUO zal deze stijging tot schooljaar 2021-2022 verder doorzetten, waarna het aantal leerlingen in het SBO weer zal dalen.
Net als in het SBO is ook het leerlingenaantal in het speciaal onderwijs (SO) de afgelopen drie jaren gestegen in onze regio.
In onderstaande grafiek ziet u het aantal leerlingen van de afgelopen jaren in het speciaal onderwijs.
Een leerling in het SO is toegelaten met een toelaatbaarheidsverklaring met een categorie laag, midden of hoog. We zien in onderstaande grafiek dat het aantal leerlingen met een tlv categorieën laag stijgt en dat het aantal leerlingen met een tlv categorie midden en hoog lijkt te stabiliseren. Dit is een landelijke trend.
Daarnaast zien we in onderstaande grafiek dat het aantal leerlingen t/m 7 jaar met een toelaatbaarheidsverklaring nog steeds toeneemt en dat het aantal leerlingen vanaf 8 jaar met een tlv lijkt terug te lopen.
Uit bovenstaande informatie lijkt sprake van een stijging in leerlingaantallen in het SBO en SO. In onderstaande grafieken is de trend van het deelnamepercentage in het SBO en SO van afgelopen schooljaar te zien, voor zowel landelijk als PPO-NK.
Cijfers in de grafieken zijn afkomstig van de oktober tellingen van DUO
Kwalitatieve analyse
Verklaringen voor een toename in leerlingaantallen in het S(B)O kunnen volgens consulenten en de netwerkgroep werkgebieden gezocht worden in de volgende ontwikkelingen:
Ook het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek is betrokken om o.a. te onderzoeken wat de reden is voor de toename in de verwijzing van regulier naar speciaal onderwijs. Meer informatie hierover kunt u hier vinden.
Ga hier terug naar de hoofdpagina over leerlingaantallen
Ga hier naar het aantal leerlingen in het regulier basisonderwijs