4. Jaarplan
Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. Het jaarplan is een weerg...
Er is een toename zichtbaar in de verwijzing van regulier naar speciaal onderwijs. Ook zien we dat 50% van de ondersteuningsvragen van scholen over problematisch gedrag gaan van kinderen. Daarom is er een aanvraag gedaan bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) voor een praktijkonderzoek, welke is goedgekeurd. Het NRO coördineert en financiert onderwijsonderzoek en bevordert de verbinding tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van het onderwijs.
Volgend schooljaar zal verder onderzoek gedaan worden naar de redenen van deze toename in de verwijzing van regulier naar speciaal onderwijs. Hieronder leest u verdere uitwerking van het onderzoek.
Meerdere samenwerkingsverbanden passend onderwijs zien een groeiend aantal ondersteuningsaanvragen en verwijzingen naar speciaal onderwijs vanwege gedragsproblematiek van leerlingen. Het gaat om situaties waarin oorzaken worden toegeschreven aan interne kindfactoren en waar leerkrachten handelingsverlegenheid ervaren. Door leerkrachten andere perspectieven dan het eigen perspectief te laten innemen (kind/ouder/zorgprofessional) kan een beter begrip ontstaan van leerlinggedrag, wat nieuwe aanknopingspunten voor leerkracht handelen kan opleveren en een negatieve interactiespiraal kan voorkomen. In dit onderzoek wordt op dertig reguliere basisscholen gekeken welke methodieken voor meervoudige perspectiefname toepasbaar zijn bij leerkrachten, hoe deze het beste kunnen worden ingezet en op welke wijze dit het leerkracht handelen kan versterken. Komende tijd wordt dit onderzoek verder uitgewerkt.