Samen werken aan kwaliteit
Bij passend onderwijs wordt kwaliteit gemaakt en bepaald door mensen. Permanente aandacht hiervoor is ...
Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. In de trimesterrapportages rapporteren wij driemaal per jaar over de voortgang van dit jaarplan en de activiteiten en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband.
Wij doen dit aan de hand van 7 thema's:
In dit hoofdstuk geven wij een korte samenvatting van jaarplan 2020-2021.
Van wenkend perspectief naar concrete uitwerking: versterken van de ondersteuningscapaciteit van scholen - werkgebied - regio.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan:
Wat | Wie / planning | Status 3e trimester |
1.1 Masterclasses Masterclasses op maat om interne ondersteuning op school en externe ondersteuning vanuit swv samen te laten optrekken en te versterken. Doel: verhogen van kwaliteit van ondersteuning kinderen en inclusiever onderwijs. | Scholen en consulenten 2019-2021 opstart en 1ste jaar; 2e jaar 2020-2021 | Masterclasses executieve functies afgerond |
1.2 Professionalisering leerkrachten Leerkrachten als eigenaar voelen zich gehoord, begrepen en gesteund. Samen met leerkracht analyseren wat leerkracht nodig heeft om de leerling te begeleiden, zodat leerkracht de volgende keer gelijkwaardige problemen zelfstandig kan oplossen. | Scholen en consulenten 2019-2020 gestart; 2e jaar 2020-2021 | Continue proces tijdens de mdo's |
1.3 Training Wegwijs Trainingen Wegwijs in gedrag voor leerkrachten, en aanvullende training voor IB, schoolleiders, schoolbesturen en consulenten. | NRO onderzoek/gelijke kansen Start 2019 tot 2022 |
|
1.4 Kinderrechten Hoorrecht: ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft, wordt altijd gehoord via kindgesprek in TOP dossier en 50% van de leerlingen participeren in het MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de ondersteuning.
| Scholen en consulenten Start 2018-2020 - 3e jaar 2020-2021 | Het Hoorrecht wordt in de mdo's actief opgepakt. Er wordt zoveel mogelijk structureel een kindgesprek gevoerd en verslag hiervan wordt opgenomen in het TOP dossier. Daarnaast wordt ook gestimuleerd dat het kind zelf aanwezig is bij het MDO. Wij zien hierin een stijgende lijn. |
1.5 Meso-gesprekken De kwaliteit van de meso-gesprekken tussen school en consulent versterken. | Swv team 2020-2021 | De meso-gesprekken hebben plaats gevonden. De bevindingen zijn meegenomen in de bestuurlijke reflectie gesprekken.
|
Om een antwoord te kunnen blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan
Wat | Wie | Status 3e trimester |
2.1 Innovatie werkgebieden Zo'n 10 - 15% van het budget werkgebieden wordt besteed aan innovatie. | Werkgebieden 2020-2021 | Met de netwerkgroep zijn hierover andere afspraken gemaakt. Waarbij het vaste percentage los wordt gelaten. De deelnemers van het werkgebied kunnen besluiten tot een innovatie wanneer dit door alleen deelnemers gewenst is. |
2.2 Onderwijs in natuurlijke omgeving Implementatie van 'Samen leren leven' aan de hand van gezamenlijke uitgangspunten verder vormgeven. Dialoog versterken en kijken naar wat nodig is om inclusie via pilots en lerende dialoog te kunnen stimuleren. Doel: ieder kind voelt zich welkom, doet mee en groeit op in zijn eigen buurt. Ontwikkeling toename in verwijzing naar s(b)o wordt meegenomen. | NWG Samen Leren Leven 2019-2020 start; 2e jaar 2020-2021 | De NWG SLS en NWG VEC hebben een notitie Inclusie opgesteld voor het OOGO. |
2.3 Terugleiding naar regulier Terugleiding s(b)o naar regulier als terugkerend onderwerp breed bespreken: realisatie en sleutels voor succes. | NWG Virtueel Expertise Cluster, werkgebieden, denktank, NWG Samen Leren Leven 2020-2021 | Continue proces |
Passend onderwijs lokaal laten aansluiten door maatwerk en doelmatige inzet van ondersteuning en middelen.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan
Wat | Wie | Status 3e trimester |
3.1 Data populaties in beeld | NWG Monitor | Doorlopend. |
3.2 Analyse ondersteuningsvragen | Werkgebieden, swv, gemeenten | Doorlopend. |
Preventiekracht
Kinderen ontvangen in zo’n vroeg mogelijk stadium ondersteuning indien dat nodig is en leerkrachten worden hiervoor toegerust.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan
Wat | Wie | Status 3e trimester |
4.1 S(b)o tijdelijk arrangement Verwijzing naar voorziening s(b)o is in principe tijdelijk arrangement: we zetten in op voorkomen van verwijzing. Wanneer s(b)o nodig is, is alles gericht op instroom regulier: kinderen kans bieden voor thuisnabij onderwijs - niet alleen naar kindfactoren kijken, maar ook naar context. | NWG Werkgebieden, NWG Virtueel Expertise Cluster, NWG Samen Leren Leven 2020-2021 | Doorlopend punt van aandacht o.a tijdens de mdo's en tlv besprekingen. |
4.2 Leerrecht Voor iedere dreigende thuiszitter werken wij actief vanuit visie leerrecht om deze thuiszitter opnieuw perspectief te bieden door een passend leertraject te bieden, waarbij jeugdhulp en leerplicht betrokken zijn. We werken vanuit doorzettingskracht, totdat ieder kind weer perspectief heeft. | Werkgebieden, NWG Thuiszitters Doorlopend | Actieve monitoring van thuiszitters binnen de werkgebieden t.b.v. het Fotomoment Thuiszitters (onderdeel van het Thuiszitterspact) |
4.3 Doorzettingskracht thuiszitters Om macht en drang te voorkomen onderzoeken we hoe we de invulling van doorzettingskracht kunnen verbeteren. Doel: voorkomen verzuim en binnen 1 maand passende oplossing voor dreigende thuiszitter. Start pilot casusbespreking toewijzingscommissie en gedragswetenschappers zorg gemeenten
| NWG Thuiszitters, consulenten, toewijzingscommissie 2019-2020 1e jaar; 2e jaar 2020-2021 | Zie boven |
4.4 Hoogbegaafdheid - hoog sensitief Versterken onderwijs aan hoogbegaafde - hoogsensitieve kinderen in alle werkgebieden. | NWG Hoogbegaafdheid 2020-2021 |
|
4.5 Onderwijs & zorg 2,5 - 7 jarigen Onderwijszorg 2,5 - 7 jarigen: Voorkomen instroom kinderopvang naar s(b)o en versterken aanpak onderwijszorg voor peuters en kleuters zodat 75% van de kinderen uitstromen naar regulier. | NWG Onderwijs zorg 2,5-7 jarigen 2020-2021
| Continue proces. Vanuit TOP dossier is een module VVE (Kindin) ontwikkeld t.b.v. de overdracht naar het po. |
Investeren in de kwaliteit van de samenwerking om te voorkomen dat een kind tussen wal en schip valt. Uitgangspunt is eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan
Wat | Wie | Status 3e trimester |
5.1 Netwerkgroepen verbinden Inhoudelijke thema's worden door netwerkgroepen vertaald naar werkwijzen en beleid. Verbinden van netwerkgroepen staat centraal. We evalueren de bestaanswijze en verbindingen. | Denktank, Club Dynamiek, gemeenten Start 2019-2020; 2e jaar 2020-2021 | De netwerkgroepen markt kon door corona niet doorgaan. Er wordt nagedacht over een vorm om de markt in het nieuwe schooljaar door te laten gaan. |
5.2 Virtuele samenwerking Versterken actieve participatie op de digitale werkplaats met als doel het vergroten van de samenwerking voor passend onderwijs, zorg en opvoeding. | Swv Doorlopend | Vanuit de werkgebieden wordt het actief gebruik van de community gestimuleerd. Daarnaast wordt op het openbare gedeelte regelmatig informatieve bijdragen geplaatst. De consulenten zijn getraind in het modereren van hun werkgebied en netwerkgroepen. |
5.3 Regionaal - landelijk versterken Wij zijn inspiratieregio voor de landelijke coalitie. De OOGO en verbinding onderwijs en jeugdhulp wordt versterkt. De grondwet van het swv wordt herzien en het activiteitenplan versterkt.
| Swv, gemeente 2020-2021 | PPO-NK participeert actief in het netwerk Met Andere Ogen. |
5.4 Versterken communicatie en website Leren via best practices werkt inspirerend. Versterken communicatie en website. | Denktank 2020-2021 | De voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe landingspagina van PPO-NK zijn afgerond en een demo site is gebouwd en wordt nu ingevuld. Het is de bedoeling dat met de presentatie van het nieuwe Ondersteuningsplan de website gepresenteerd gaat worden. |
5.5 Verbreden regionale ontwikkeling Om de doorontwikkeling van het organisatienetwerk van het swv te realiseren is de denktank ingericht. Het uitgangspunt dat alle consulenten en netwerkgroepen mede zorg dragen voor regionaal beleid krijgt hierin vorm.
| Denktank 2020-2021 | Diverse regionale onderwerpen behandeld in de denktank. De input is meegenomen naar de betreffende netwerkgroepen of overleggen. |
5.6 Doorgaande lijn PO-VO Werk maken van gelijke kansen bij 10-14 aanpak: nieuwkomers, hoogbegaafdheid, meervoudige perspectiefname. | NWG PO-VO 2020-2021 |
|
5.7 Onderwijs & zorg Sluitende aanpak onderwijs & zorg ten behoeve van dekkend netwerk (transformatie agenda). | Swv, onderwijs en zorgpartijen, gemeenten regio Alkmaar 2020-2021 | Er is structureel overleg tussen de beleidsmedewerkers van de gemeente, jeugdhulp, zorgaanbieders en onderwijs over de uitvoering, financiering en kwaliteitscriteria van de verschillende OZA’s om te komen tot procedurele afspraken tussen de verschillende ketenpartners. |
De regiefunctie van ouders erkennen en hen in positie brengen als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan
Wat | Wie | Status 3e trimester |
6.1 Oudersteunpunt Verbeteren en actueel houden van oudersteunpunt.nl. | Ouders - NWG Oudersteunpunt – swv Doorlopend | De NWG heeft de community pagina van het Oudersteunpunt tegen het licht gehouden en heeft aanbevelingen gedaan om deze te actualiseren en verbeteren. Deze inzichten worden gebruikt bij de inrichting van de nieuwe website. |
6.2 Buddy voor ouders (pilot) Onderzoekpilot naar het werken met buddy's voor ouders: | NWG Oudersteunpunt Start 2020-2021 | De NWG Oudersteunpunt is gestart met de werving voor het Buddyproject waarbij vrijwilligers ouders ondersteunen en bijstaan bij vragen over Passend Onderwijs. |
6.3 Storytelling ouders Pilot storytelling ouders: Wat ervaren ouders in de realisatie passend onderwijs? | NWG Oudersteunpunt 2020-2021 | Er is in januari 2021 een voorstel ingediend voor een project met betrekking tot storytelling. De pilot is uitgesteld wegens corona en wordt verplaatst naar het nieuwe schooljaar. |
6.4 Oudercafés Leren, delen en steunen van elkaar in 3 oudercafés m.b.v. ouderschapspel. | NWG Oudersteunpunt 2020-2021 | De oudercafe’s hebben online plaatsgevonden |
6.5 Ouders in netwerkgroepen Versterken en ondersteunen van ouderparticipatie in de netwerkgroepen. | NWG Oudersteunpunt 2020-2021 | Deelname van ouders in de verschillende netwerkgroepen is gestimuleerd. De OPR is een wervingscampagne gestart voor nieuwe OPR-leden. Hierop hebben 15 gegadigden hun belangstelling kenbaar gemaakt. |
Meet-, deel-, spreek-, leer- & verbetercyclus: zichtbaar maken wat onzichtbaar is op alle niveaus om van te leren.
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan
Doorlopend monitoren van onze vorderingen en resultaten, het cyclisch onderzoeken en leren om goede praktijken levend te houden en nieuwe gewenste praktijken te creëren. Versterken van de lerende en onderzoekende cultuur door de trimesterrapportages door te ontwikkelen.
Wat | Wie | Status 1e trimster |
7.1 Ondersteuningsstructuur Onderzoek hoe we van elkaar kunnen leren met als doel het versterken van de kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning. | Werkgebieden 2020-2021 | Continue proces specifiek punt van gesprek tijdens het trimesteroverleg in de werkgebieden. |
7.2 Arrangeerproces Analyse en versterken kwaliteit handelingsgericht arrangeren met TOP dossier. | Consulenten en toewijzingscommissie 2020-2021 | Continue proces specifiek punt van gesprek tijdens het trimesteroverleg in de werkgebieden. |
7.3 Maatschappelijk rendement en outcome Formuleren van evt. maatschappelijk rendement en outcome onderwijs en zorg arrangementen: proef BuitenGewoon Leren.
| Swv, gemeenten, "met andere ogen" 2020-2021 | De Evaluatie BGL is succesvol afgerond en zal worden gecontinueerd. I.s.m. het NJI lopen diverse projecten om te komen tot criteria voor monitoring op outcome i.p.v output (o.a.Trimaran) |
7.4 Onderzoek werkgebieden Casestudy werkgebieden naar sleutels voor succes.
| BMC, swv 2020-2021 | Het onderzoek van BMC naar de functionaliteit van de netwerkgroepen is uitgevoerd. De resultaten zullen in het nieuwe schooljaar worden gepresenteerd. |
7.5 Ondersteuningsplan Brede dialoog voor reflectie en input doorontwikkeling swv voor de nieuwe planperiode vanaf 2021. | Denktank 2020-2021 | Er heeft een brede dialoog met de verschillende partners plaatsgevonden. Hiertoe zijn passend onderwijs cafés georganiseerd en is aangesloten bij de verschillende overlegstructuren van het PPO-NK. Opbrengsten zijn gedeeld op de community. De reacties en input zijn verwerkt in een 90% versie die met de verschillende gremia zal worden besproken |
7.6 Pop-up leerlingenraad Onderzoek hoe ervaringen met de Pop-up leerlingenraad ingezet kunnen worden voor het nieuwe ondersteuningsplan en leren hoe we dit voor de komende jaren zelf kunnen organiseren. | Consulenten 2020-2021 | De consulenten zijn geïnstrueerd in het organiseren van een POP-up leerlingenraad in hun werkgebied. De uitvoering heeft in het 2e en 3e trimester plaats gevonden. De resultaten worden meegenomen in het ondersteuningsplan. |
7.7 AVG Monitoring en borging van privacywetgeving | medewerker beleid & kwaliteit = functionaris gegevens bescherming Doorlopend | Meldingen van eventuele datalekken worden doorgegeven aan het meldpunt AVG
|
7.8 Weging ondersteuningsmiddelen Wegen van inzet en verdeling van ondersteuningsmiddelen. | NWG Werkgebieden, denktank 2020-2021 | In de NWG Werkgebieden is afgesproken dat bij de besteding van het budget van de werkgebieden het percentage voor innovatieprojecten wordt loslaten. Dit wordt bijgesteld in de memo budget werkgebieden. |