4. Jaarplan 2020-2021 - voortgang

  • jan 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2021
  • 601
  • Eva Schmidt-Cnossen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • Alle leden mogen wijzigen

  • Kim van der Vlis-van de Veerdonk

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. In de trimesterrapportages rapporteren wij driemaal per jaar over de voortgang van dit jaarplan en de activiteiten en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband.

Wij doen dit aan de hand van 7 thema's:

  1. Professionaliseringsmodel
  2. Innovatie en ontwikkeling
  3. Lokaal anticiperen
  4. Preventiekracht
  5. Werken als een netwerk
  6. Ouders: motor voor de ontwikkeling van hun kind
  7. Kwaliteitszorg

In dit hoofdstuk geven wij een korte samenvatting van jaarplan 2020-2021.

Professionaliseringsmodel

Van wenkend perspectief naar concrete uitwerking: versterken van de ondersteuningscapaciteit van scholen - werkgebied - regio.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan:

  • Meer ondersteuningscapaciteit op scholen en in het werkgebied. Vanaf 2020 is de professionalisering van de leerkracht in ieder plan meegenomen. Iedere leerkracht is betrokken bij TOP dossier. Daarnaast wordt 85% van het budget van het werkgebied ingezet voor individuele en groepsarrangementen.

Wat

Wie / planning

Status 3e trimester

1.1 Masterclasses

Masterclasses op maat om interne ondersteuning op school en externe ondersteuning vanuit swv samen te laten optrekken en te versterken. Doel: verhogen van kwaliteit van ondersteuning kinderen en inclusiever onderwijs.

Scholen en consulenten

2019-2021 opstart en 1ste jaar; 2e jaar 2020-2021

Masterclasses executieve functies afgerond

1.2 Professionalisering leerkrachten

Leerkrachten als eigenaar voelen zich gehoord, begrepen en gesteund. Samen met leerkracht analyseren wat leerkracht nodig heeft om de leerling te begeleiden, zodat leerkracht de volgende keer gelijkwaardige problemen zelfstandig kan oplossen.

Scholen en consulenten

2019-2020 gestart; 2e jaar 2020-2021

Continue proces tijdens de mdo's

1.3 Training Wegwijs

Trainingen Wegwijs in gedrag voor leerkrachten, en aanvullende training voor IB, schoolleiders, schoolbesturen en consulenten.

NRO onderzoek/gelijke kansen

Start 2019 tot 2022

  • De PPO-NK groep heeft het scholingsprogramma succesvol afgerond. De IJmond groep is voortijdig gestopt.
  • Voor het komende schooljaar is op 24 maart een Voorlichtings-bijeenkomst georganiseerd waaruit veel animo voor de training 2021-2022 bleek.

1.4 Kinderrechten

Hoorrecht: ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft, wordt altijd gehoord via kindgesprek in TOP dossier en 50% van de leerlingen participeren in het MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de ondersteuning.

Scholen en consulenten

Start 2018-2020 - 3e jaar 2020-2021

Het Hoorrecht wordt in de mdo's actief opgepakt. Er wordt zoveel mogelijk structureel een kindgesprek gevoerd en verslag hiervan wordt opgenomen in het TOP dossier. Daarnaast wordt ook gestimuleerd dat het kind zelf aanwezig is bij het MDO. Wij zien hierin een stijgende lijn.

1.5 Meso-gesprekken

De kwaliteit van de meso-gesprekken tussen school en consulent versterken.

Swv team

2020-2021

De meso-gesprekken hebben plaats gevonden. De bevindingen zijn meegenomen in de bestuurlijke reflectie gesprekken.

Innovatie en ontwikkeling

Om een antwoord te kunnen blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

  • Aan het einde van deze planperiode wordt 15% van het budget werkgebied voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen besteed.

Wat

Wie

Status 3e trimester

2.1 Innovatie werkgebieden

Zo'n 10 - 15% van het budget werkgebieden wordt besteed aan innovatie.

Werkgebieden

2020-2021

Met de netwerkgroep zijn hierover andere afspraken gemaakt. Waarbij het vaste percentage los wordt gelaten. De deelnemers van het werkgebied kunnen besluiten tot een innovatie wanneer dit door alleen deelnemers gewenst is.

2.2 Onderwijs in natuurlijke omgeving

Implementatie van 'Samen leren leven' aan de hand van gezamenlijke uitgangspunten verder vormgeven. Dialoog versterken en kijken naar wat nodig is om inclusie via pilots en lerende dialoog te kunnen stimuleren. Doel: ieder kind voelt zich welkom, doet mee en groeit op in zijn eigen buurt. Ontwikkeling toename in verwijzing naar s(b)o wordt meegenomen.

NWG Samen Leren Leven

2019-2020 start; 2e jaar 2020-2021

De NWG SLS en NWG VEC hebben een notitie Inclusie opgesteld voor het OOGO.

2.3 Terugleiding naar regulier

Terugleiding s(b)o naar regulier als terugkerend onderwerp breed bespreken: realisatie en sleutels voor succes.

NWG Virtueel Expertise Cluster, werkgebieden, denktank, NWG Samen Leren Leven

2020-2021

Continue proces

Lokaal anticiperen

Passend onderwijs lokaal laten aansluiten door maatwerk en doelmatige inzet van ondersteuning en middelen.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

  • Iedere school, ieder werkgebied en de regio analyseert de eigen populatie en stemt daar de ondersteuning op af.

Wat

Wie

Status 3e trimester

3.1 Data populaties in beeld

NWG Monitor

Doorlopend.

3.2 Analyse ondersteuningsvragen

Werkgebieden, swv, gemeenten

Doorlopend.

Preventiekracht

Kinderen ontvangen in zo’n vroeg mogelijk stadium ondersteuning indien dat nodig is en leerkrachten worden hiervoor toegerust.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

  • Voorkomen van schooluitval en geïntensiveerde problematieken; realiseren van een doorgaande gezonde ontwikkeling voor ieder kind.

Wat

Wie

Status 3e trimester

4.1 S(b)o tijdelijk arrangement

Verwijzing naar voorziening s(b)o is in principe tijdelijk arrangement: we zetten in op voorkomen van verwijzing. Wanneer s(b)o nodig is, is alles gericht op instroom regulier: kinderen kans bieden voor thuisnabij onderwijs - niet alleen naar kindfactoren kijken, maar ook naar context.

NWG Werkgebieden, NWG Virtueel Expertise Cluster, NWG Samen Leren Leven

2020-2021

Doorlopend punt van aandacht o.a tijdens de mdo's en tlv besprekingen.

4.2 Leerrecht

Voor iedere dreigende thuiszitter werken wij actief vanuit visie leerrecht om deze thuiszitter opnieuw perspectief te bieden door een passend leertraject te bieden, waarbij jeugdhulp en leerplicht betrokken zijn. We werken vanuit doorzettingskracht, totdat ieder kind weer perspectief heeft.

Werkgebieden, NWG Thuiszitters

Doorlopend

Actieve monitoring van thuiszitters binnen de werkgebieden t.b.v. het Fotomoment Thuiszitters (onderdeel van het Thuiszitterspact)

4.3 Doorzettingskracht thuiszitters

Om macht en drang te voorkomen onderzoeken we hoe we de invulling van doorzettingskracht kunnen verbeteren. Doel: voorkomen verzuim en binnen 1 maand passende oplossing voor dreigende thuiszitter. Start pilot casusbespreking toewijzingscommissie en gedragswetenschappers zorg gemeenten

NWG Thuiszitters, consulenten, toewijzingscommissie

2019-2020 1e jaar; 2e jaar 2020-2021

Zie boven

4.4 Hoogbegaafdheid - hoog sensitief

Versterken onderwijs aan hoogbegaafde - hoogsensitieve kinderen in alle werkgebieden.

NWG Hoogbegaafdheid 2020-2021

  • In alle werkgebieden zijn HB- coördinatoren gestart.
  • Daarnaast is breed een trainingsprogramma ontwikkeld voor de voorschool en basisschool.

4.5 Onderwijs & zorg 2,5 - 7 jarigen

Onderwijszorg 2,5 - 7 jarigen: Voorkomen instroom kinderopvang naar s(b)o en versterken aanpak onderwijszorg voor peuters en kleuters zodat 75% van de kinderen uitstromen naar regulier.

NWG Onderwijs zorg 2,5-7 jarigen

2020-2021

Continue proces. Vanuit TOP dossier is een module VVE (Kindin) ontwikkeld t.b.v. de overdracht naar het po.

Werken als een netwerk

Investeren in de kwaliteit van de samenwerking om te voorkomen dat een kind tussen wal en schip valt. Uitgangspunt is eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

  • Alle partners die betrokken zijn bij de ondersteuning van kinderen werken als een elkaar versterkend team in het belang van de doorgaande ontwikkeling van ieder kind.

Wat

Wie

Status 3e trimester

5.1 Netwerkgroepen verbinden

Inhoudelijke thema's worden door netwerkgroepen vertaald naar werkwijzen en beleid. Verbinden van netwerkgroepen staat centraal. We evalueren de bestaanswijze en verbindingen.

Denktank, Club Dynamiek, gemeenten

Start 2019-2020; 2e jaar 2020-2021

De netwerkgroepen markt kon door corona niet doorgaan. Er wordt nagedacht over een vorm om de markt in het nieuwe schooljaar door te laten gaan.

5.2 Virtuele samenwerking

Versterken actieve participatie op de digitale werkplaats met als doel het vergroten van de samenwerking voor passend onderwijs, zorg en opvoeding.

Swv

Doorlopend

Vanuit de werkgebieden wordt het actief gebruik van de community gestimuleerd. Daarnaast wordt op het openbare gedeelte regelmatig informatieve bijdragen geplaatst.

De consulenten zijn getraind in het modereren van hun werkgebied en netwerkgroepen.

5.3 Regionaal - landelijk versterken

Wij zijn inspiratieregio voor de landelijke coalitie. De OOGO en verbinding onderwijs en jeugdhulp wordt versterkt. De grondwet van het swv wordt herzien en het activiteitenplan versterkt.

Swv, gemeente

2020-2021

PPO-NK participeert actief in het netwerk Met Andere Ogen.

5.4 Versterken communicatie en website

Leren via best practices werkt inspirerend. Versterken communicatie en website.

Denktank

2020-2021

De voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe landingspagina van PPO-NK zijn afgerond en een demo site is gebouwd en wordt nu ingevuld. Het is de bedoeling dat met de presentatie van het nieuwe Ondersteuningsplan de website gepresenteerd gaat worden.

5.5 Verbreden regionale ontwikkeling

Om de doorontwikkeling van het organisatienetwerk van het swv te realiseren is de denktank ingericht. Het uitgangspunt dat alle consulenten en netwerkgroepen mede zorg dragen voor regionaal beleid krijgt hierin vorm.

Denktank

2020-2021

Diverse regionale onderwerpen behandeld in de denktank. De input is meegenomen naar de betreffende netwerkgroepen of overleggen.

5.6 Doorgaande lijn PO-VO

Werk maken van gelijke kansen bij 10-14 aanpak: nieuwkomers, hoogbegaafdheid, meervoudige perspectiefname.

NWG PO-VO

2020-2021

  • Vanuit de NWG Nieuwkomers is het document overstap PO-VO voor Nieuwkomers opgesteld en opgenomen in de procedure.
  • Op beleidsniveau is structureel afstemmingsoverleg tussen PO-VO.

5.7 Onderwijs & zorg

Sluitende aanpak onderwijs & zorg ten behoeve van dekkend netwerk (transformatie agenda).

Swv, onderwijs en zorgpartijen, gemeenten regio Alkmaar

2020-2021

Er is structureel overleg tussen de beleidsmedewerkers van de gemeente, jeugdhulp, zorgaanbieders en onderwijs over de uitvoering, financiering en kwaliteitscriteria van de verschillende OZA’s om te komen tot procedurele afspraken tussen de verschillende ketenpartners.

Ouders: motor voor de ontwikkeling van hun kind

De regiefunctie van ouders erkennen en hen in positie brengen als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

  • Elk plan wordt in een gezamenlijk perspectief door school en ouders samen geformuleerd met een bijdrage van iedere partner. Alle ouders zijn medeverantwoordelijk voor het bepalen, uitvoeren en evalueren van het onderwijsproces in het algemeen het ondersteuningsplan (TOP dossier) voor het kind in het bijzonder.

Wat

Wie

Status 3e trimester

6.1 Oudersteunpunt

Verbeteren en actueel houden van oudersteunpunt.nl.

Ouders - NWG Oudersteunpunt – swv

Doorlopend

De NWG heeft de community pagina van het Oudersteunpunt tegen het licht gehouden en heeft aanbevelingen gedaan om deze te actualiseren en verbeteren. Deze inzichten worden gebruikt bij de inrichting van de nieuwe website.

6.2 Buddy voor ouders (pilot)

Onderzoekpilot naar het werken met buddy's voor ouders:

NWG Oudersteunpunt

Start 2020-2021

De NWG Oudersteunpunt is gestart met de werving voor het Buddyproject waarbij vrijwilligers ouders ondersteunen en bijstaan bij vragen over Passend Onderwijs.

6.3 Storytelling ouders

Pilot storytelling ouders: Wat ervaren ouders in de realisatie passend onderwijs?

NWG Oudersteunpunt

2020-2021

Er is in januari 2021 een voorstel ingediend voor een project met betrekking tot storytelling.

De pilot is uitgesteld wegens corona en wordt verplaatst naar het nieuwe schooljaar.

6.4 Oudercafés

Leren, delen en steunen van elkaar in 3 oudercafés m.b.v. ouderschapspel.

NWG Oudersteunpunt

2020-2021

De oudercafe’s hebben online plaatsgevonden

6.5 Ouders in netwerkgroepen

Versterken en ondersteunen van ouderparticipatie in de netwerkgroepen.

NWG Oudersteunpunt

2020-2021

Deelname van ouders in de verschillende netwerkgroepen is gestimuleerd. De OPR is een wervingscampagne gestart voor nieuwe OPR-leden. Hierop hebben 15 gegadigden hun belangstelling kenbaar gemaakt.

Kwaliteitszorg

Meet-, deel-, spreek-, leer- & verbetercyclus: zichtbaar maken wat onzichtbaar is op alle niveaus om van te leren.

Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan

  • Doorlopend monitoren van onze vorderingen en resultaten, het cyclisch onderzoeken en leren om goede praktijken levend te houden en nieuwe gewenste praktijken te creëren. Versterken van de lerende en onderzoekende cultuur door de trimesterrapportages door te ontwikkelen.

Wat

Wie

Status 1e trimster

7.1 Ondersteuningsstructuur

Onderzoek hoe we van elkaar kunnen leren met als doel het versterken van de kwaliteit van de basis- en lichte ondersteuning.

Werkgebieden

2020-2021

Continue proces specifiek punt van gesprek tijdens het trimesteroverleg in de werkgebieden.

7.2 Arrangeerproces

Analyse en versterken kwaliteit handelingsgericht arrangeren met TOP dossier.

Consulenten en toewijzingscommissie

2020-2021

Continue proces specifiek punt van gesprek tijdens het trimesteroverleg in de werkgebieden.

7.3 Maatschappelijk rendement en outcome

Formuleren van evt. maatschappelijk rendement en outcome onderwijs en zorg arrangementen: proef BuitenGewoon Leren.

Swv, gemeenten, "met andere ogen"

2020-2021

De Evaluatie BGL is succesvol afgerond en zal worden gecontinueerd.

I.s.m. het NJI lopen diverse projecten om te komen tot criteria voor monitoring op outcome i.p.v output (o.a.Trimaran)

7.4 Onderzoek werkgebieden

Casestudy werkgebieden naar sleutels voor succes.

BMC, swv

2020-2021

Het onderzoek van BMC naar de functionaliteit van de netwerkgroepen is uitgevoerd. De resultaten zullen in het nieuwe schooljaar worden gepresenteerd.

7.5 Ondersteuningsplan

Brede dialoog voor reflectie en input doorontwikkeling swv voor de nieuwe planperiode vanaf 2021.

Denktank

2020-2021

Er heeft een brede dialoog met de verschillende partners plaatsgevonden. Hiertoe zijn passend onderwijs cafés georganiseerd en is aangesloten bij de verschillende overlegstructuren van het PPO-NK. Opbrengsten zijn gedeeld op de community.

De reacties en input zijn verwerkt in een 90% versie die met de verschillende gremia zal worden besproken

7.6 Pop-up leerlingenraad

Onderzoek hoe ervaringen met de Pop-up leerlingenraad ingezet kunnen worden voor het nieuwe ondersteuningsplan en leren hoe we dit voor de komende jaren zelf kunnen organiseren.

Consulenten

2020-2021

De consulenten zijn geïnstrueerd in het organiseren van een POP-up leerlingenraad in hun werkgebied. De uitvoering heeft in het 2e en 3e trimester plaats gevonden. De resultaten worden meegenomen in het ondersteuningsplan.

7.7 AVG

Monitoring en borging van privacywetgeving

medewerker beleid & kwaliteit = functionaris gegevens bescherming

Doorlopend

Meldingen van eventuele datalekken worden doorgegeven aan het meldpunt AVG

  • 1e trimester: 1 melding
  • 2e trimester: geen melding
  • 3e trimester: geen melding

7.8 Weging ondersteuningsmiddelen

Wegen van inzet en verdeling van ondersteuningsmiddelen.

NWG Werkgebieden, denktank

2020-2021

In de NWG Werkgebieden is afgesproken dat bij de besteding van het budget van de werkgebieden het percentage voor innovatieprojecten wordt loslaten. Dit wordt bijgesteld in de memo budget werkgebieden.

Trefwoorden