1. Financiën
Financiële rapportage 2022 De financiële rapportage 2022 is met de afronding van het jaarverslag 2022...
Ten grondslag aan de (trimester)rapportages ligt het jaarplan. Hieronder is aangegeven in hoeverre de doelen voor het schooljaar 2018-2019 reeds afgerond of nog in ontwikkeling zijn.
Professionaliseringsmodel Van wenkend perspectief naar concrete uitwerking: versterken van de ondersteuningscapaciteit van scholen - werkgebied - regio. | ||||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Meer ondersteuningscapaciteit in scholen en het werkgebied. Vanaf 2020 is de professionalisering van de leerkracht in ieder plan meegenomen en iedere leerkracht is betrokken bij TOP dossier. Daarnaast is het aandeel voor individuele en groepsarrangementen van het budget werkgebied gedaald naar 85%. |
||||
Wat | Wie | Wanneer | Status | |
Scholing TOP dossier voor leerkrachten en intern begeleiders (naar behoefte) | Scholen en swv | 2017-2019 - 2e jaar | Blijvend in ontwikkeling. Scholing voor nieuwe IB-ers en school teams blijft bestaan naar behoefte. Dit jaar waren er 25 IB-ers die gebruik hebben gemaakt van de training. | |
Streven dat 40% van de arrangementen op de basisschool richt zich ook op het versterken van vaardigheden leerkracht of team | Scholen en consulenten | 2018-2019 | Blijvend in ontwikkeling. Het versterken van leerkrachtvaardigheden heeft aandacht nodig en is nog geen vanzelfsprekendheid. | |
Elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft, heeft een TOP dossier waarin meervoudig en oplossingsgericht gekeken en gehandeld wordt. | Scholen en consulenten | Doorlopend | Het regulier onderwijs gebruikt TOP dossier actief. In het S(B)O wordt TOP dossier geïmplementeerd (dit behoeft nog enige aandacht). | |
Hoorrecht: ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft, wordt altijd gehoord via kindgesprek in TOP dossier en 50% van de leerlingen participeren in het MDO. | Scholen en consulenten | 2018-2020 - 1e jaar | Doorlopend. Consulenten zijn zich bewust van het hoorrecht van het kind. Zij kijken naar het kind gesprek formulier in TOP dossier en nemen dit mee tijdens de mdo's. |
Innovatie en ontwikkeling Om een antwoord te kunnen blijven geven op alle toekomstige vragen en om een dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te blijven realiseren. | ||||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Aan het einde van deze planperiode wordt 15% van het budget werkgebied voor extra ondersteuning aan innovatieve arrangementen besteed. | ||||
Wat | Wie | Wanneer | Status | |
5% van het budget werkgebieden wordt besteed aan innovatie. | Werkgebieden | 2018-2019 | Doorlopend. Ieder werkgebied is er actief mee bezig. Het innovatie budget wordt verschillend verbruikt binnen de werkgebieden. Voor komend schooljaar is het aangepast naar 7%. | |
Scholing consulenten in het faciliteren van het ontwikkel- en innovatieproces werkgebieden: Mediator training. Visueel faciliteren en communiceren. Systemisch werken. | Consulenten | 2018-2019 | Visueel faciliteren en communiceren en systemisch werken is uitgevoerd. Wegens prioritering is de mediator training niet uitgevoerd. Consulenten maken actief gebruik van het geleerde, bijvoorbeeld door bijeenkomsten visueel te presenteren. | |
Signaleren van lacunes in het dekkend netwerk om het netwerk waar nodig te vervolmaken en door te ontwikkelen | Werkgebieden - virtueel expertise cluster - netwerkgroep thuiszitters - swv | Doorlopend | Doorlopend. Dit is onderwerp van gesprek met de gemeenten. Het swv stuurt hier actief op. |
Lokaal anticiperen Passend onderwijs lokaal laten aansluiten door maatwerk en doelmatige inzet van ondersteuning en middelen. | ||||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Iedere school, ieder werkgebied en de regio analyseert de eigen populatie en stemt daar de ondersteuning op af. | ||||
Wat | Wie | Wanneer | Status | |
Data populaties en aanpakken verschillende partners bij elkaar brengen ter facilitering van analyse op niveau van de school en het werkgebied. | Netwerkgroep monitor | Doorlopend | Doorlopend. Het bij elkaar brengen van partners is een uitdaging. Het is een ambitie waaraan wij blijven werken. | |
Elk werkgebied analyseert ondersteuningsvragen en stemt aanpakken hierop af. | Scholen, consulenten, jeugdhulp in werkgebieden | Tenminste 3x per jaar (Trimesterrapportage) | Doorlopend. Met de consulenten wordt drie keer per jaar geanalyseerd. Dit wordt op steeds hoger niveau uitgevoerd. Op basis van de cijfers, analyseren en formuleren consulenten speerpunten passend bij vragen spelend in hun werkgebied. | |
Onderzoek digitalisering schoolondersteunings-profielen | swv | 2018-2019 | Analyse is uitgevoerd en digitalisering bleek onmogelijk vanwege grote verschillen in variabelen. Het gesprek hierover voeren blijft belangrijk en heeft onze aandacht. | |
Variabelen bepaald voor verdeling budget werkgebieden die het lokaal anticiperen ondersteunen | Netwerkgroep werkgebieden | 2018-2019 | Doorlopend. Meerdere scenario's zijn uitvoerig besproken. Conclusies handhaven huidige systematiek. | |
Streven naar 97% van de kinderen die opgroeien in hun natuurlijke omgeving: thuis en wijk | swv | 2018-2020, 1e jaar | Doorlopend. Wegens groei in S(B)O zijn er afspraken gemaakt met het virtueel expertise cluster. S(B)O moet gezien worden als een tijdelijk arrangement. Er zal een netwerkgroep inclusie worden opgericht waarin speciaal en regulier onderwijs participeren. Met als doel terugkeer van S(B)O naar regulier beter te faciliteren. | |
Van elke school en van elk werkgebied zijn de populaties in beeld en de match met de beschikbare aanpakken (SOP) is gemaakt en worden in werkgebieden en op scholen besproken | Scholen en swv | 2017-2020 - 2e jaar | Is in ontwikkeling. Wordt vervolgd door netwerkgroep werkgebieden en netwerkgroep kwaliteitsmonitoring snijvlak onderwijs-jeugd en |
Preventiekracht Kinderen ontvangen in zo’n vroeg mogelijk stadium ondersteuning indien dat nodig is en leerkrachten worden hiervoor toegerust. | ||||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Voorkomen van schooluitval en geïntensiveerde problematieken; realiseren van een doorgaande gezonde ontwikkeling voor ieder kind. | ||||
Wat | Wie | Wanneer | Status | |
Voor iedere dreigende thuiszitter werken wij actief vanuit visie leerrecht om deze thuiszitter opnieuw perspectief te bieden door een passend leertraject | Werkgebieden en consulenten | Doorlopend | Blijvend in ontwikkeling. Er worden actieve stappen gemaakt met het thuiszitterspact. | |
Voorkomen van uitval door dekkend netwerk | Virtueel expertise cluster - werkgebieden - swv | Doorlopend | Desondanks de druk op S(B)O hebben we elk kind in beeld en dragen we zorg voor een onderwijs plek. | |
Individuen en groepen met een verhoogd risico in beeld brengen door analyse van arrangementen in combinatie met overige data en deze bespreekbaar maken met partners | Gemeenten en swv | 2018-2020, 1e jaar | Blijvend in ontwikkeling. Wordt vervolgd door netwerkgroep kwaliteitsmonitoring snijvlak onderwijs-jeugd. | |
Reden van stijgende verwijzingen naar s(b)o onderzoeken bij de vragende scholen om hierop beter te kunnen anticiperen. | swv, virtueel expertise cluster | 2018-2020 | Dit punt is in alle netwerkgroepen besproken. Er lijkt geen eenduidig antwoord te voor te vinden. | |
Doorgaande schoolloopbaan voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften met TOP dossier | Voorschool - swv PO en VO - AB nieuwkomers | Doorlopend | Implementatie van TOP dossier bij voorschool en VO gestart. | |
Om macht en drang te voorkomen onderzoeken we hoe we de invulling van doorzettingskracht kunnen verbeteren | Netwerkgroep thuiszitters - consulenten | 2018-2019 | Blijvend in ontwikkeling. | |
De rol van jeugdarts/GGD bij (ziekte)verzuim duidelijker maken en de beschikbaarheid van jeugdarts als betrokkene in MDO's vergroten. | Netwerkgroep thuiszitters | 2018-2019 | Blijvend in ontwikkeling. Dit punt is aangekaart en opgepakt door de gemeente. |
Werken als een netwerk Investeren in de kwaliteit van de samenwerking om te voorkomen dat een kind tussen wal en schip valt. Uitgangspunt is eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen. | |||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Alle partners die betrokken zijn bij de ondersteuning van kinderen werken als een elkaar versterkend team in het belang van de doorgaande ontwikkeling van ieder kind. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Inhoudelijke thema's worden door netwerkgroepen vertaald naar werkwijzen en beleid | Projectgroep onderwijs &j eugd en swv | Doorlopend | Doorlopend. |
Versterken actieve participatie op de werkplaats met als doel vergroten van digitale samenwerking voor passend onderwijs, zorg en opvoeding. | Consulenten en beleidsmedewerker kwaliteit | Doorlopend | Doorlopend. |
Verbinding tussen passend onderwijs en zorg versterken; uitvoeren van transformatieagenda met inzet van procesbegeleider | Gemeenten en swv | 2018-2020, 1e jaar | Procesbegeleider is gestart, doorlopend in ontwikkeling. |
Evalueren en verbeteren van communicatieplan voor gezamenlijk draagvlak, uitwisselen van informatie en samenbrengen van partijen | Netwerkgroep communicatie | Doorlopend | Blijvend in ontwikkeling. |
Effectief gebruik maken van TOP dossier door wanneer er naast onderwijs ook zorg nodig is, dit op te nemen: 1 kind 1 plan | Ouders - scholen - swv | 2018-2020, 1e jaar | Doorgevoerd op onderwijs zorg groepen. |
Ophalen en in gang zetten van denken en werken vanuit een inclusieve werkwijze in de regio - Samen leren leven | Gemeenten en swv | aftrap 28 september met conferentie | Doorlopend. Start vanuit conferentie "Samen leren leven". 2019-2020 wordt dit verder vormgegeven. De dialoog wordt versterkt en er wordt gekeken naar wat nodig is om inclusie via pilots en lerende dialoog te kunnen stimuleren. Hierbij wordt de ontwikkeling toename in verwijzing naar s(b)o meegenomen. |
Verminderen van de Vrijstelling 5a samen met jeugdarts, leerplicht en consulenten door waar mogelijk te realiseren van een passend leertraject | Netwerkgroep thuiszitters - gemeente | Doorlopend | Blijvend in ontwikkeling. |
Start maken met leren via best practices, 5x beschrijvend onderzoek en storytelling | Werkgebieden - journalist | 2018-2019 | Nog niet van de grond gekomen. Dit wordt komend schooljaar opgepakt. |
Ontmoeten en samen optrekken van ouders en professionals in passend onderwijs cafés 2x | Ouders - scholen - swv | 2018-2019 | Afgerond. |
Implementatie monitoren en versterken van werkalliantie kind- ouder - leerkracht en werkalliantie school- CJG - consulent voor een optimale (werk) relatie | Swv | 2018-2020 | In uitvoering in Alkmaar en Heerhugowaard |
Ouders: motor voor ontwikkeling van hun kind De regiefunctie van ouders erkennen en hen in positie brengen als wettelijke vertegenwoordigen van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. | |||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Elk plan wordt in een gezamenlijk perspectief door school en ouders samen geformuleerd met een bijdrage van iedere partner. Alle ouders zijn medeverantwoordelijk voor het bepalen, uitvoeren en evalueren van het onderwijsproces in het algemeen het ondersteuningsplan (TOP dossier) voor het kind in het bijzonder. | |||
Wat | Wie | Wanneer | Status |
Verder invulling geven aan oudersteunpunt | Ouders - netwerkgroep Oudersteunpunt - swv | 2017-2020, 2e jaar | Doorlopend. Begin van schooljaar 2019-2020 zal de website van het oudersteunpunt gelanceerd gaan worden. |
Communicatie met ouders versterken via systemische aanpak | Ouders - consulenten - swv | 2018-2019 | Uitgevoerd. Er zijn twee passend onderwijs cafés georganiseerd evenals twee oudercafés. |
Participatie van ouders vergroten met passend onderwijs cafés | Ouders - scholen - swv | 2018-2019 | Uitgevoerd. Ouders waren goed aanwezig. |
Ouders zijn een gelijkwaardige gesprekspartner in de werkalliantie kind - ouder - leerkracht en we handelen pas bij 100% instemming van ouders, mits ouderlijk gezag van toepassing is | Ouders - scholen - swv | 2018-2019 | Afgerond. |
Kwaliteitszorg Meet-, deel-, spreek-, leer- & verbetercyclus: zichtbaar maken wat onzichtbaar is op alle niveaus om van te leren. |
||||
Doel tot 2021 uit ondersteuningsplan: Doorlopend monitoren van onze vorderingen en resultaten, het cyclisch onderzoeken en leren om goede praktijken levend te houden en nieuwe gewenste praktijken te creëren. Versterken van de lerende en onderzoekende cultuur door de trimesterrapportages door te ontwikkelen | ||||
Wat | Wie | Wanneer | Status | |
Implementatie van kwaliteit van basis- en lichte ondersteuning zichtbaar en bespreekbaar maken via begeleide zelfevaluatie | Scholen en werkgebieden | 2018-2021 - 1e jaar | Project opgestart, pilot met scholen gaat begin 2019-2020 van start. | |
Implementatie van swv-omgeving TOP dossier | Swv | 2018-2019 | Swv omgeving TOP dossier 2.0 zomer 2019 geïmplementeerd. | |
Zichtbaar en bespreekbaar maken van de ontwikkeling van de strategische perspectieven in de trimesterrapportages | Swv | Doorlopend | Doorlopend. |
|
Doorontwikkelen van de maatschappelijke Businesscases voor onderwijszorg-arrangementen via begeleide zelfevaluatie | Swv | 2018-2020 - 1e jaar | Besproken en in ontwikkeling. | |
Verdere implementatie en borging van privacywetgeving | Beleidsmedewerker kwaliteit | 2018-2019 | Uitgevoerd | |
Verdere inrichting van Governance en scheiding van bestuur en toezicht | Schoolbesturen en swv | 2018-2019 | Nieuwe governance-structuur is geraliseerd voor zomervakantie 2019. | |
Opzetten screening van werkwijze op kinderrechtenverdrag en art. 24 van Salamanca om deze te laten terugkomen in alles wat we doen | Swv | 2018-2019 | Is in uitvoering. | |
Aan de hand van casuïstiek thuiszitters de kwaliteit van bestaande voorzieningen (onderwijs en zorg) zichtbaar en bespreekbaar maken. | Netwerkgroep thuiszitters | 2018-2019 | Blijvend in ontwikkeling. |